17 grudnia br. miało miejsce przekazanie pierwszego w Polsce autobusu międzymiastowego Scania-Irizar I4 dla inowrocławskiej firmy Salinex i to od razu w najdłużej, 15-metrowej wersji! Można powiedzieć, że jest to podwójna premiera tego pojazdu w naszym kraju, gdyż do tej pory autobusy międzymiastowe klasy mega praktycznie nie były sprzedawane w naszym kraju. To zresztą powodowało, że ich oferta na rynku była bardzo skromna. Praktycznie tylko Irisbus zaprezentował kilka lat temu w Jachrance model Ares w wersji 15-metrowej, a dodatkowo VDL Bova Polska miała teoretycznie w swojej ofercie podobny model z rodziny Futura FLD 15. Ponadto we Wrocławiu cały czas są promowane egzemplarze Volvo 8700 w wersjach mega, ale nawet nie było próby ich sprzedaży w naszym kraju. W tym roku o zamówienie Salinexu walczyły dwie firmy: Scania Polska i EvoBus Polska z modelem Setra S 419 UL. Ostateczne wybór inowrocławskiego przewoźnika padł na szwedzko-hiszpański pojazd. Tym samym została zapoczątkowana w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych autobusów międzymiastowych o bardzo dużej pojemności.
O ładnie prezentującym się autobusie I4 pisaliśmy już w InfoBusie przy okazji jego premiery w 2007 r. (http://infobus.pl/text.php?from=search&id=11991). Teraz o szczegółach technicznych przekazanego egzemplarza I4, o wdzięcznym kodzie K380EB6X2*4NI rozmawialiśmy z Piotrem Piskorkiem z autobusowego działu Scania Polska. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Gdzie został wyprodukowany pierwszy, polski egzemplarz autobusu Scania-Irizar I4? Czy pojazdy z tej serii produkowane są tylko w Hiszpanii? Czy –podobnie jak rodzina Century –także w Brazylii?
Piotr Piskorek, Scania Polska: Pierwszy, „polski”autobus Scania-Irizar I4 został wyprodukowany w hiszpańskiej fabryce Irizar w Ormaiztegi w kraju Basków. Nie mam informacji, czy ten model powstaje również w brazylijskiej fabryce Irizar.
InfoBus.pl: Jakie podwozia Scanii są montowane w serii I4? Czy jest tu przewidziana wersja z obniżoną podłogą w części przedniej?
Do produkcji modelu I4 są wykorzystywane podwozia Scania serii K, pochodzące z szwedzkiej fabryki w Sodertalje. Generalnie model I4 występuję w trzech wersjach wysokości podłogi: obniżoną, normalną i wysoką.
InfoBus.pl: Jakie modele pod względem gabarytowym wchodzą w skład serii I4? Czy mamy tutaj do dyspozycji różne wysokości kadłuba?
Autobus międzymiastowy Scania-Irizar I4 jest produkowany w jednej wysokości nadwozia i w trzech wersjach wysokości podłogi, co ma wpływ na pojemność bagażników. Długość pojazdów z rodziny I4 obejmuje zakres od 10,7 m do 15 m i w tym przedziale oferowane są opcje dwuosiowe o długościach: 10,7, 12,0, 12,9 oraz trzyosiowe o długościach: 13,6, 14,4 i 15,0.
InfoBus.pl: Jakie typy skrzyń biegów oferowane są standardowo w I4? Redakcja PT Bus testowała model dwuosiowy o długości 12,9 z automatem ZF 6HP 604. A jaka została zastosowana skrzynia w przekazanym, trzyosiowym modelu?
Nie ma „standardowej”skrzyni biegów. Zastosowana skrzynia zależy od zastosowanego podwozia oraz momentu obrotowego silnika. W przypadku Scania mogą być to skrzynie automatyczne jak ZF 6HP604 lub manualna skrzynia Scania GR875R z układami zmiany biegów Comfort Shift lub Opticruise. Sprzedany egzemplarz dla Salinexu posiada skrzynię biegów Scania GR875R Opticruise.
InfoBus.pl: Jakie zakresy mocy silnika Scania DC9 są przewidziane dla serii I4?
Silnik DC9 dla I4 nie różni się od silnika stosowanego w innych pojazdach Scania. Nie przewiduje się zastosowania najsłabszych wersji silnika DC9 16 i DC9 30 o mocy 230KM. Możliwe do zastosowania silniki to: DC9 17 (270KM), DC 9 18 (310KM) –obydwa spełniają normy emisji spalin Euro 4 oraz DC9 29 (280KM), DC9 32 (320KM), DC9 24 (360KM) –te jednostki występują już w wersji Euro5 / EEV przy zastosowaniu filtra PM.
InfoBus.pl: Czy w trzyosiowych modelach I4 można zastosować tylną, elektronicznie sterowaną oś skrętną?
W każdym trzyosiowym autobusie na podwoziu Scania znajduje się wleczona oś skrętna sterowana hydraulicznie.
InfoBus.pl: Jaka wygląda kwestia pojemność bagażników w modelach I4?
Jak już wspomniałem pojemność luków bagażowych zależy wysokości podłogi i oczywiście od długości pojazdu. Szczegółowe wymiary można znaleźć w zamieść w zamieszczonej poniżej tabeli:
Tabela 1. Scania-Irizar i4 –pojemność luków bagażowych.
Długość
|
Podwozie
|
Wysokość podłogi
|
Drzwi
|
Pojemność luków (m3)
|
10,7(*)
|
EB
|
4×2
|
H
|
pojedyncze
|
3,98
|
10,7(*)
|
EB
|
4×2
|
M
|
pojedyncze
|
2,02
|
10,7(*)
|
EB
|
4×2
|
L
|
podwójne
|
1,46
|
10,7(*)
|
IB
|
4×2
|
H
|
pojedyncze
|
3,54
|
10,7(*)
|
IB
|
4×2
|
M
|
pojedyncze szerokie
|
1,65
|
10,7(*)
|
IB
|
4×2
|
L
|
pojedyncze
|
1,13
|
12,2
|
EB
|
4×2
|
H
|
pojedyncze
|
5,31
|
12,2
|
EB
|
4×2
|
M
|
pojedyncze
|
3,13
|
12,2
|
EB
|
4×2
|
L
|
podwójne
|
2,47
|
12,2
|
IB
|
4×2
|
H
|
pojedyncze
|
4,87
|
12,2
|
IB
|
4×2
|
M
|
pojedyncze szerokie
|
2,76
|
12,2
|
IB
|
4×2
|
L
|
pojedyncze
|
2,14
|
12,92
|
EB
|
4×2
|
H
|
pojedyncze
|
6,64
|
12,92
|
EB
|
4×2
|
M
|
pojedyncze szerokie
|
4,24
|
12,92
|
EB
|
4×2
|
L
|
podwójne
|
3,48
|
12,92
|
IB
|
4×2
|
H
|
pojedyncze szerokie
|
6,20
|
12,92
|
IB
|
4×2
|
M
|
simple wide
|
3,87
|
12,92
|
IB
|
4×2
|
L
|
podwójne
|
3,15
|
13,64
|
EB
|
6×2
|
H
|
pojedyncze
|
5,15
|
13,64
|
EB
|
6×2
|
L
|
pojedyncze szerokie
|
2,99
|
13,64
|
EB
|
6×2
|
M
|
podwójne
|
2,48
|
13,64
|
IB
|
6×2
|
H
|
podwójne
|
4,71
|
13,64
|
IB
|
6×2
|
L
|
pojedyncze szerokie
|
2,62
|
13,64
|
IB
|
6×2
|
M
|
podwójne
|
2,15
|
14,36
|
EB
|
6×2
|
H
|
pojedyncze
|
6,48
|
14,36
|
EB
|
6×2
|
L
|
pojedyncze szerokie
|
4,1
|
14,36
|
EB
|
6×2
|
M
|
podwójne
|
3,49
|
14,36
|
IB
|
6×2
|
H
|
podwójne
|
6,04
|
14,36
|
IB
|
6×2
|
L
|
pojedyncze szerokie
|
3,73
|
14,36
|
IB
|
6×2
|
M
|
podwójne
|
3,16
|
14,99
|
EB
|
6×2
|
H
|
pojedyncze
|
7,2
|
14,99
|
EB
|
6×2
|
L
|
pojedyncze szerokie
|
4,7
|
14,99
|
EB
|
6×2
|
M
|
podwójne
|
4,04
|
14,99
|
IB
|
6×2
|
H
|
podwójne
|
7,20
|
14,99
|
IB
|
6×2
|
L
|
pojedyncze szerokie
|
4,7
|
14,99
|
IB
|
6×2
|
M
|
podwójne
|
4,04
|
InfoBus.pl: Przekazany w grudniu egzemplarz dla Salinexu to pierwszy model I4 sprzedany w Polsce. Czy macie juz kolejne zamówienia na ten autobus i jak oceniacie potencjał polskiego rynku na tego typu konstrukcje?
Kolejne dwa egzemplarze Scania-Irizar I4 zostały już zamówione przez polskich klientów. Obydwa pojazdy to wersje K380EB6X2*4NI o długości 15,0 m. Dostawa tych pojazdów przewidziana jest w 2009 r. Generalnie oceniamy, że polski rynek autobusów międzymiastowych będzie się rozwijał i I4 znajdzie tutaj więcej swoich nabywców.
InfoBus.pl: Ile orientacyjnie kosztuje model I4 w wersji 12-metrowej i w przekazanej, 15-metrowej wersji?
Ceny modelu I4 wahają się od 170 do 220 tys. euro, w zależności od specyfikacji pojazdu.
InfoBus.pl: Jak koncern rozwiązał kwestę oferowania w Europie bardzo podobnych do siebie modeli i4 i OmniExpress? Czy np. w Skandynawii i w Niemczech oferuje się tylko OmniExpress, a na południu oraz na słabszych ekonomicznie rynkach jak Polska – tylko wersje I4?
Na rynku polskim w chwili obecnej oferowany jest jedynie autobus I4. Podobnie jest w większości krajów europejskich. OmniExpress był –przynajmniej dotychczas–oferowany jedynie na rynkach skandynawskich: Szwecja, Norwegia, Finlandia i możliwe, że również w Danii. Niestety nie wiem, czy jest oferowany klientom w Niemczech –wydaje mi się, że nie. Czy ta ograniczona do kilku rynków sprzedaż OmniExpress ma podłoże ekonomiczne? To pytanie do władz koncernu. Jeżeli zostanie podjęta przez Scania decyzja o sprzedaży modelu na wszystkich rynkach europejskich to OmniExpress będzie raczej stanowił pojazd pośredni pomiędzy I4, a Scania-Irizar New Century. Wato dodać, że OmniExpress produkowany jest w dwóch wysokościach nadwozia: 3,40 i 3,60 m i oprócz wersji międzymiastowych występuje z wyposażeniem pozwalającym na sklasyfikowanie go jako autokaru turystycznego (TV, audio, DVD, WC, barki, ekspresy do napojów itp.)
InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę.