Warszawa: Na ikarusach będą zainstalowane wyświetlacze z numerem linii
Wreszcie pasażerowie stojący na przystankach nie będą musieli długo się wpatrywać, zanim dojrzą numer nadjeżdżającego autobusu Ikarus. W najbliższych dniach rozpocznie się bowiem w tych pojazdach instalacja pomarańczowych wyświetlaczy z numerem linii i kierunkiem, w jakim zmierzają. Montaż nowych urządzeń potrwa do końca roku – pisze Dziennik. – Chcemy ułatwić pasażerom życie – wyjaśnia pomysł Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych. – Dlatego właśnie ruszamy z montażem wyświetlaczy w autobusach, które ich jeszcze nie mają – dodaje.
Takie urządzenia znajdują się obecnie w nowoczesnych autobusach typu Solaris i MAN. Natomiast nie ma ich w ikarusach. Na przodzie tych ostatnich znajduje się tylko prowizoryczna tablica z dykty, na której namalowano numer linii. I choć podświetla go żarówka, to jednak pasażerowie się skarżą, że po zmroku mają trudności ze zidentyfikowaniem napisu na tablicy.
MZA na nowe wyświetlacze nie wydadzą zbyt wiele koszty instalacji urządzenia na jednym pojeździe wyniosą ok. 5600 zł. Zostaną one zamontowane na 251 pojazdach.
Nasuwa się jednak pytanie, czy jest sens wydawać te pieniądze, skoro ikarusy mają zniknąć z ulic do Euro 2012. Rzecznik MZA odpowiada: Nie montujemy wyświetlaczy we wszystkich pojazdach, a tylko w tych, które pojeżdżą jeszcze co najmniej kilka lat. W MZA znajduje się na stanie ok. 500 ikarusów, czyli więcej niż jedna trzecia takiego taboru jeżdżącego po stołecznych ulicach.
Zdaniem Roberta Człapińskiego, prezesa Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej, decyzja o wyposażeniu części autobusów (na dodatek stosunkowo niedużym kosztem) w nowe wyświetlacze jest słuszną decyzją. – Jeśli pasażerowie na tym zyskają, a zyskają na pewno, to pomysł wypada tylko pochwalić – mówi Człapiński.
Oczywiście warszawiacy zamiast z udogodnień w postaci wyświetlaczy woleliby korzystać z zupełnie nowych, dobrze wyposażonych autobusów. Oznaki tego już są do końca roku na warszawskie ulice wyjadą ostatnie z zamówionych w zeszłym roku 150 solarisów (80 przegubowców, 70 krótkich pojazdów). Zastąpią te ikarusy, które nadają się już tylko na złom.