Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W stolicy będą nowe autobusy

infobus
29.10.2008 00:02
Zarząd Transportu Miejskiego może rozpisać dwa przetargi na obsługę linii autobusowych w latach 2009-2016 –taką decyzję podjęła w ostatni czwartek Rady m.st.Warszawy.Radni przyjmując tę uchwałę wyrazili zgodę na zakup nowych usług komunikacyjnych. Zarząd Transportu Miejskiego zamierza rozpisać dwa przetargi nieograniczone. Ze zwycięskimi przewoźnikami podpisane zostaną umowy na usługi obejmujące obsługę stołecznych linii autobusowych w latach 2009-20016:50 autobusami 18-metrowymi o pojemności powyżej 140 osóboraz30 autobusami 12-metrowymi o pojemności około 100 osób.
ITS Michalczewski
Ogłoszenie i rozstrzygniecie powyższych przetargów pozwoli wyprzedzić skutki zakończenia ważności umów z firmami, które obecnie jeżdżą pod „banderą ZTM”. Planowane umowy w okresie 2009-2013 częściowo zastąpią również efekty, jakie wiązano z dopiero rozpoczynanymi inwestycjami w zakresie rozwoju transportu szynowego tj. II linii metra, tramwajami na Tarchomin i do Wilanowa oraz rozszerzenia zakresu działania szybkiej kolei miejskiej.
Za potrzebą wprowadzenia do ruchu nowych autobusów przemawia także konieczność obejmowanie kolejnych obszarów Warszawy komunikacja zbiorową, wymiana starego taboru na nowoczesne, klimatyzowane i monitorowane autobusy czy uruchamianie autobusowych linii zastępczych z wykorzystaniem taboru wielkopojemnego.
Projekt uchwały, uzgodniony z Zarządem Transportu Miejskiego i zatwierdzony przez Zastępcę Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy Jacka Wojciechowicza, przedłożyło Biuro Drogownictwa i Komunikacji.
PKS Grodzisk Maz.
Przypomnijmy, iż obecnie linie miejskie i strefowe w Warszawie obsługuje 4 przewoźników –Miejskie Zakłady Autobusowe, ITS Michalczewski, Mobilis i PKS Grodzisk Mazowiecki. Dzięki wprowadzeniu przez warszawski ZTM przewoźników prywatnych znacznie poprawiła się kondycja stołecznych autobusów. Spośród powyższych przewoźników tylko MZA eksploatuje wysokopodłogowe Ikarusy i Jelcze, które jednak są systematycznie zastępowane pojazdami nowoczesnymi –ostatnio Solarisami. Z uwagi na fakt, że przewoźnik ten jest największym w naszym kraju należy docenić starania podejmowane w celu odnowy parku taborowego. Problemu tego nie mają trzy pozostałe firmy, które eksploatują tylko nowy i niskopodłogowy tabor. ITS Michalczewski jeździ MAN-ami, PKS Grodzisk Mazowiecki eksploatuje Scanie, zaś Mobilis Solarisy, Jelcze i Autosany.
MZA - najwiekszy przewoźnik w Warszawie
Konkurencja na stołecznym rynku przewozowym jest korzystna z punktu widzenia pasażera. Jak wskazują obserwacje większość podróżnych nie zwraca uwagi na to, do jakiego przewoźnika należy autobus. Ważne jest, aby był czysty, nowoczesny, klimatyzowany, a także niskopodłogowy. Zadowolenie pasażera –taki cel przyświeca także ZTM-owi, który rozpisując kolejny przetarg unowocześnia stołeczną komunikację i sprawia, że staje się ona jeszcze bardziej przyjazna pasażerowi.
Warto także wspomnieć, iż od momentu, kiedy szefem stołecznego ZTM został Leszek Ruta (2007 rok) w Warszawie przybyło 400 nowych autobusów. Jest to:
50 sztuk nowych autobusów 12-metrowych (MZA – Solaris) – w ruchu od marca 2007;
100 sztuk autobusów 18-metrowych (MZA – Solaris) – w ruchu od kwietnia 2007;
50 sztuk autobusów 12-metrowych (PKS Grodzisk Mazowiecki – Scania) – w ruchu od czerwca 2007;
50 sztuk autobusów 12-metrowych (Mobilis – Solaris) – w ruchu od lipca 2007;
50 sztuk autobusów 12-metrowych (MZA –Jelcz M121) – w ruchu od listopada 2007;
50 sztuk autobusów 8 i 9-metrowych (Mobilis –Autosan Solina i Jelcz Libero) – w ruchu od marca 2008;
50 sztuk autobusów 12-metrowych (PKS Grodzisk Mazowiecki – Scania) – w ruchu od marca 2008;
150 sztuk autobusów 12 i 18-metrowych (MZA – Solaris) dostawa trwa od września 2008.
Wszystko to sprawia, że stare wozy są sukcesywnie wycofywane z ruchu. Już za 3 lata Ikarusy mają definitywnie zniknąć ze stołecznych ulic.
Wykorzystano informacje ZTM Warszawa.