Gdynia: Gazeta „Fakt” i rzetelność dziennikarska
W poniedziałek, 15 września, w gazecie „Fakt”ukazał się artykuł pt. „Wożą uczniów jak sardynki!”, w którym zarzucono ZKM Gdynia bezmyślność w zarządzaniu ofertą przewozową, przejawiającą się w wysyłaniu na trasy „krótkich autobusów rankiem, później przegubowców”. Zrozumiałe, że gazeta „Fakt”poszukuje wszędzie na siłę sensacji, ale tym razem autor artykułu przeszedł sam siebie w niezgodnym z prawdą przedstawianiu rzeczywistości. Dbając o właściwy wizerunek gdyńskiej komunikacji miejskiej, z kronikarską dokładnością postaramy się wskazać wszystkie kłamstwa, zawarte w tej publikacji.
1.Zdjęcie przedstawiające rzekomy tłok w „dwudrzwiowym”autobusie linii X w kursie o 7:11 z Dąbrowy Centrum w rzeczywistości przedstawia trzydrzwiowego Solarisa nr 4063 z Veolia Transport Pomorze, który realizował ten kurs w dniu 11 września br. O prawdziwym pechu może mówić redakcja, gdyż właśnie w tym autobusie znajdował się prowadzący obserwację zapełnienia pracownik ZKM w Gdyni (widoczny na zdjęciu, lat 38), który w miejscu maksymalnego zapełnienia autobusu naliczył 65 pasażerów. Pojazd ten jest tymczasem przystosowany do przewozu aż 104 osób. Dziwi nas, że fotograf nie zauważył trzecich drzwi pojazdu, przy których stojąc wykonał zdjęcie.
2.Autobusy linii K i X z Dąbrowy nie kursują do „szkół w centrum”, gdyż trasy obu tych linii prowadzą Obwodnicą Trójmiasta, centrum Gdyni omijając.
3.Zdjęcie pustego autobusu przegubowego, rzekomo wykonane o 9:57 na przystanku Dąbrowa Centrum, jest fotomontażem. Widoczny na zdjęciu średniopodłogowy autobus przegubowy Mercedes O405G nr 2402 w rzeczywistości ma –jak każdy pojazd w sieci ZKM w Gdyni –drzwi po prawej, a nie jak na zdjęciu –po lewej stronie. Autobus ten eksploatowany jest na stałe na liniach nocnych i w wąskich szczytach przewozowych na wybranym zadaniu na linii R w dni powszednie. Nie mógł zostać sfotografowany na Dąbrowie o godzinie 9:57, gdyż o tej porze stacjonuje w zajezdni na Kaczych Bukach. W dniu, w którym wykonano w nim zdjęcie, ostatni kurs ten autobus wykonał z Dąbrowy Centrum o 6:58, wioząc do śródmieścia Gdyni aż 115 pasażerów. W sytuacji, kiedy nie odkryto jeszcze techniki teleportacji autobusów, opisywany pojazd musiał wrócić o własnych siłach na miejsce, z którego wyjechał. Kurs powrotny zrealizował z Rumi o godzinie 8:05, przyjeżdżając do Kaczych Buków o 9:03 (Dąbrowa Centrum rozkładowo 8:56, w tym dniu 5 minut spóźniony).
4.Wszystkie eksploatowane w sieci ZKM w Gdyni autobusy przegubowe są na trasach w godzinach szkolnego szczytu przewozowego. Nie są praktykowane zarzucane nam w artykule rozwiązania polegające na ekspediowaniu na trasy autobusów przegubowych tylko poza godzinami szczytów. Działamy wręcz przeciwnie, o czym świadczyć może przykład linii 109, obsługiwanych w szczytach taborem przegubowym, a poza szczytami –autobusami krótkimi.
5.W trakcie zbierania informacji do artykułu, dziennikarz gazety „Fakt”, pan Konrad Buraczewski, dowiedział się od nas, że jak tylko rozpocznie się rok akademicki, w dniach 6-10 października na obu liniach (K i X) przeprowadzone zostaną kompleksowe badania zapełnienia i na podstawie ich wyników opracowany zostanie nowy rozkład jazdy –jeśli zajdzie taka potrzeba –zapewniający większą liczbę kursów. Niestety, tę informację przemilczał.
Cieszy nas wszelka krytyka działalności ZKM, bo to przecież sygnał z rynku pozwalający nam na lepsze dopasowanie oferty przewozowej do popytu. Jednak pod warunkiem, że krytyka jest rzetelna, o czym w tym wypadku trudno powiedzieć.