Eksport autobusów Autosan i Jelcz w 2007 r.

infobus
15.07.2008 20:55
Na przestrzeni 2007 r., firmy należące do grupy „Polskie Autobusy” wyeksportowały łącznie 72 autobusy. Jest to wprawdzie liczba nieco mniejsza, niż rok wcześniej, kiedy na zagraniczne rynki trafiły 84 autobusy obu marek, oznacza to jednak, że firma zdołała utrwalić swoją pozycję na rynkach, na które weszła w ciągu ostatnich kilku lat.
W porównaniu z 2006 r., spadek dotknął obie marki należące do „Polskich Autobusów”–Autosan sprzedał za granicę 71 autobusów wobec 78 rok wcześniej, a Jelcz –jedynie 1 autobus, podczas gdy rok wcześniej –6 sztuk. Podobnie jak w poprzednich latach, w strukturze eksportowanych pojazdów zdecydowanie dominowały autobusy międzymiastowe i szkolne (71 sztuk Autosanów)
Głównym rynkiem eksportowym Polskich Autobusów staje się w ostatnich latach Szwecja. W 2007 r. trafiło tutaj m.in. 16 autobusów Autosan H7-10MB Solina. Fot. Polskie AutobusyAutosan A1012T Lider w wersji na rynek szwedzki, wyposażony m.in. w automatyczną przekładnię Allison z retarderem, windę dla niepełnosprawnych, zewnętrzne oświetlenie boczne, instalację do montażu tablic elektronicznych, system ECAS oraz obrotowy fotel kierowcy ISRI. Fot. Polskie Autobusy
Szwecja –podstawowy kierunek eksportu
Za niespodziankę można natomiast uznać fakt, że największym rynkiem eksportowym okazała się Szwecja. Łącznie, w 2007 r., na ten rynek trafiło 41 autobusów Autosan, w tym 16 szt. H7-10MB Solina w wersji międzymiastowej, 16 autobusów A0808T Gemini, które od 2005 r. trafiają głównie do Szwecji, oraz 9 szt. 12-metrowych autobusów A1012T Lider.
Winda dla niepełnosprawnych w autobusie Autosan A1012T Lider na rynek szwedzki. Fot. Polskie AutobusyPo złożeniu, winda całkowicie chowa się w stopniu wejściowym do autobusu. Fot. Polskie AutobusyZawieszony pneumatycznie, obrotowy fotel kierowcy w autobusie A1012T Lider. Fot. Polskie Autobusy
Warto zauważyć, że autobusy produkowane dla szwedzkich klientów –w przeciwieństwie dla egzemplarzy przeznaczonych na rynek polski –są w całości wykonywane ze stali nierdzewnej (zarówno szkielet, jak i poszycie). Ponadto, od pewnego czasu są one standardowo wyposażane w automatyczne skrzynie biegów Allison, a ich zdecydowana większość posiada pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Duże szanse na odniesienie sukcesu na rynku szwedzkim ma model Wetlina, na którego Autosan już otrzymał zamówienia na 20 sztuk, jak również następcą serii Lider, która także wzbudza zainteresowanie Skandynawów.
Dodatkowo, w 2007 r. dwa autobusy H7-10MB Solina trafiły –za pośrednictwem szwedzkiego dealera Autosanu –do Norwegii. Tym samym, Autosan może dopisać kolejny kraj do listy odbiorców swoich produktów.
Do Wielkiej Brytanii wysłano w zeszłym roku łącznie 15 autobusów Autosan A1012T Eagle w wersji szkolnej i międzymiastowej. Fot. Polskie AutobusyAutosan A1012T Eagle. Fot. Polskie Autobusy
Rynek brytyjski
Drugim pod względem wolumenu rynkiem eksportowym „Polskich Autobusów”była Wielka Brytania. Ten rynek okazał się jednak bardziej monotematyczny –na Wyspy trafiło łącznie 15 szt. autobusów Autosan A1012T Eagle w odmianach międzymiastowej i szkolnej. Autobusy kierowane na Wyspy Brytyjskie wyposaża się w silniki Cummins Euro 4 oraz automatyczne skrzynie biegów Allison.
W 2008 r. planuje się wprowadzenie na rynek brytyjski także modelu Wetlina, który zresztą prezentowany był podczas ubiegłorocznych targów Euro Bus Expo w Birmingham pod nazwą Osprey („Rybołów”).
Od początku aktywności Autosanu na rynku węgierskim, podstawowym modelem jest 12-metrowy A1012T Lider w wersji podmiejskiej. Fot. Polskie AutobusyJednak w 2007 r. do węgierskich przewoźników trafiły także 4 egzemplarze autobusów A0909L Tramp…Fot. Polskie Autobusy…w tym dwa w wersji wyposażonej w układ klimatyzacyjny. Fot. Polskie Autobusy
Węgry na trzeciej pozycji
Trzeci w rankingu rynek to Węgry. W 2007 r. do naszych Bratanków trafiło łącznie 11 Autosanów, w tym 7 szt. coraz popularniejszego nad Cisą modelu A1012T Lider, zakupionych przez Szabolcs Volan z Nyiregyhaza. Nowością było natomiast dostarczenie 4 autobusów A0909L Tramp, w tym –co ciekawe –2 egz. wyposażonych w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobusy kierowane na rynek węgierski wyposaża się najczęściej w silniki Renault Euro 4 oraz mechaniczne skrzynie biegów ZF.
Duże nadzieje wiąże się z następcą modelu Lider. W jego ofercie przewidywana jest bowiem wersja o długości ok. 13 metrów, na które na Węgrzech istnieje duże zapotrzebowanie.
Autobus Autosan A0909L Tramp dla Bus Karpaty Stara Lubovna –model z roku 2006. Fot. Polskie AutobusyJelcz M101I Salus dla Bus Karpaty Stara Lubovna. Fot. Polskie Autobusy
Słowacja –najmniejszy klient
Najmniejszym odbiorcą autobusów z Sanoka i Jelcza okazała się Słowacja. Do naszych południowych sąsiadów trafiły w ub.r. 3 pojazdy, wszystkie zamówione przez tego samego przewoźnika, firmę Bus Karpaty ze Starej Lubovni. Przypomnijmy, że rok wcześniej przewoźnik ten zakupił 2 autobusy A0909L Tramp i 1 szt. H7-10 Solina. W 2007 r., jego tabor uzupełniły kolejne autobusy A0909L Tramp –tym razem wyposażone jednak w silniki Euro 4, co wiązało się z zastosowaniem nowego układu drzwi (1-1-0). Autobusy dla słowackiego przewoźnika wyposażono w 4-cylindrowy silnik Renault oraz mechaniczną skrzynię biegów.
Oprócz Autosanów, na Słowację trafił w ub. r. jedyny wyeksportowany Jelcz. Był to konkretnie model M101I Salus, wyposażony w silnik IVECO Euro 4 oraz automatyczną skrzynię biegów Voith. Odbiorcą była również firma Bus Karpaty.
Podsumowanie i plany na 2008 r.
Ogólnie rzecz biorąc, można powiedzieć, że w 2007 r. eksport „Polskich Autobusów”ustabilizował się na poziomie podobnym, jak rok wcześniej. Jednak w tym roku sytuacja może okazać się nieco ciekawsza –firma podejmuje pierwsze próby wejścia na nowe rynki, tj. do Francji i Niemiec, a także do kolejnych krajów skandynawskich (Norwegia, Dania). Ponadto, w walce o zagranicznych klientów Autosan będzie dysponował nowym orężem –małym autobusem Wetlina/Osprey, a pod koniec roku także następcą modelu Lider. Powinno to zaowocować zwiększonym zainteresowaniem ze strony rynków zagranicznych, czego potwierdzeniem może być fakt, że pierwsze egzemplarze nowych konstrukcji zostały zamówione właśnie przez szwedzkiego dealera Autosanu.