Elegancja i ekonomia – nowa rodzina Setra ComfortClass 400
Podczas otwarcia pierwszego w Polsce Centrum Serwisowego EvoBus w Wolicy (Otwarcie pierwszego Centrum Serwisowego EvoBus w Polsce) miała miejsce nie tylko polska premiera autokaru Mercedes-Benz Tourismo (Mercedes-Benz Tourino – mały turysta już w Polsce!), ale również nowej serii Setra ComortClass 400, reprezentowanej przez modele S415 GT-HD i S417 GT-HD. Światowy debiut wszystkich tych pojazdów nastąpił dwa miesiące wcześniej podczas październikowej wystawy BusWorld w Kortrijk.
Zdaniem wielu obserwatorów, właśnie te pojazdy mają spore szanse odnieść sukces na trudnym, polskim rynku. Szczególnie prognoza ta dotyczy nowej rodziny Setry, która w poprzedniej wersji 300 (obejmującej modele S315 GT, S315 GT-HD, S317GT-HD i S319 GT-HD) znalazła wielu nabywców w Polsce. Łącznie w latach 1999 – I p. 2003 sprzedano ich łącznie 25 szt. na terenie naszego kraju. Ich właściciele podkreślają cały czas bardzo korzystny wskaźnik ceny tego typu autokarów do oferowanego komfortu i niezawodności w eksploatacji.
Ekonomiczna rodzina ComfortClass zajmuje w ofercie Setry pozycję pośrednią pomiędzy ekskluzywnymi autokarami „wielkiej turystyki” – TopClass 400 (wprowadzonymi do oferty na wiosnę 2001 roku) oraz autobusami do regularnych połączeń regionalnych – MultiClass. „Komfortowa seria” oferuje, za całkiem niewygórowaną cenę, stosunkowo wysoki standard podróżowania i niskie koszty eksploatacyjne, co niewątpliwie znajdzie uznanie wśród polskich przewoźników. O ile w Europie Zachodniej modele GT-HD są przeznaczone (zdaniem producenta) do obsługi głównie wycieczek i innych przewozów okazjonalnych, to w naszym kraju mogą one zostać z powodzeniem wprowadzone do taboru obsługującego regularne połączenia międzymiastowe i międzynarodowe.
Obecnie rodzina ComfortClass 400 składa się z trzech modeli: dwuosiowej wersji S415 GT-HD o długości 12200 mm i pojemności 44 pasażerów w wersji 4-gwiazdkowej (49 osoby przy standardzie 3-gwiazdkowym) oraz trzyosiowych autobusów: S416 GT-HD o długości 13070 mm i pojemności 48 pasażerów (53 przy standardzie 3-gwiazdkowym) i S417 GT-HD o długości 14050 mm i pojemności 52 pasażerów (57 przy standardzie 3-gwiazdkowym). W przyszłym roku dołączy do nich model 415 GT.
W odróżnieniu od serii 300, gdzie nie występowało stylistyczne zróżnicowanie pomiędzy wersjami GT-HD i HDH, nowy design rodziny ComfortClass odznacza się odmiennym charakterem, który bezpośrednio nawiązuje do wersji TopClass w kilku elementach – poprzez wygląd przedniej ściany (boczne lustra, układ reflektorów zintegrowanych z kierunkowskazami i srebrny panel z nazwą marki) oraz przednich drzwi, z półkoliście zachodzącym pasem bocznego poszycia. Znakiem rozpoznawczym nowej generacji ComfortClass jest srebrna listwa, która rozpoczyna się pomiędzy słupkami B i C znakiem graficznym przypominającym grot strzały i przebiega przez cały pas podokienny.
Brak jakichkolwiek wystających elementów umożliwia bezproblemowe mechaniczne czyszczenia autokaru oraz bardziej efektywne wykorzystanie powierzchni pod reklamowe nadruki.

Kokpit kierowcy został generalnie podobnie zaprojektowany, jak w rodzinie TopClass 400, ale charakteryzuje się kilkoma istotnymi zmianami. Przede wszystkim wyróżniają go bardziej zaokrąglone kształty, minimalizacja przycisków obsługowych, wprowadzony bliżej kierownicy panel klimatyzacji, radiomagnetofonu i odtwarzacza CD/DVD oraz odrębnie zainstalowany ekran sytemu nawigacji satelitarnej. Poniżej joysticka w zgrabnej pionowej szafce został zabudowany elektroniczny tachograf Siemens-VDO i skrzynka obsługowa kabiny chemicznej. Zmieniarka płyt i cały system nawigacji satelitarnej został zabudowany na specjalnej podwieszanej półce (tzw. Mediabox) ponad stanowiskiem kierowcy.

Przewoźnicy, w zależności od realizowanych zadań, mają do wyboru trzy warianty siedzeń: Nimbus, Top i Travel. Wszystkie fotele pasażerskie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa, regulowane w pionie oraz w poziomie. Każdy pasażer ma do swojej dyspozycji panel z funkcjami indywidualnego oświetlenia, nawiewu oraz możliwością wezwania obsługi. Będąc przy tematyce siedzeń warto dodać, że na specjalne życzenie klient może zamówić podwójne siedzenie pilota.
Standardowo autobusy serii ComfortClass wyposażane są w ekonomiczną klimatyzację ComAir, montowaną w środkowej części dachu. W zależności od warunków, w jakich przyjdzie pracować autobusowi, można wybrać trzy rodzaje mocy agregatu: 32, 35 lub 39 kW. System nawiewu składa się z 6 do 8 dmuchaw, które wyposażono w funkcję „re-heat” – ogrzewającą powietrze wychodzące, tym samym zabezpieczając szyby przez zaparowaniem.
Wszystkie modele Setra ComfortClass GT-HD są standardowo wyposażone w 6-cylindrowe silniki Mercedes-Benz OM 457 LA w dwóch zakresach mocy: 260 kW (354 KM) lub 310 kW (422 KM). Współpracują one albo z 6-stopniową manualną skrzynią biegów Mercedes-Benz GO 190 z retarderem Voith R115E (modele S415GT-HD i S415GT), albo z skrzynią Mercedes-Benz GO 210 z retardererm Voith 115E (S416GT-HDi 417 GT-HD). Oprócz tego przewoźnicy mogą zamówić jako opcjonalne wyposażenie 12-stopniową, zautomatyzowaną skrzynię biegów ZF AS-Tronic.
Dzięki wprowadzeniu na szeroką skalę zespołów bezobsługowych do układu napędowego i jezdnego, uzyskano przebiegi międzyserwisowe na poziomie 90 000 km. Dodając do tego 10-letnią gwarancję Setry na perforację nadwozia, można założyć, że autokary z rodziny ComfortClass z powodzeniem zastąpią swoich poprzedników, stając się codziennymi „wołami roboczymi” europejskich przewoźników, które swoją wytrzymałością i niskimi kosztami eksploatacyjnymi zapewnią operatorom możliwość stabilnego funkcjonowania oraz w miarę dokładnego przewidywania kosztów utrzymania taboru.
Zdaniem prezesa spółki EvoBus Polska, Güntera Klemta – cena nowych pojazdów z grupy ComfortClass będzie porównywalna z ceną poprzedniej generacji.
Na zakończenie tego artykułu warto wspomnieć o zastosowanym w rodzinie ComfortClass elektronicznym systemie stabilizacji jazdy – ESP. Jest to związane z przyjętą w październiku 2003 r strategią przez koncern DaimlerChrysler , która zakłada standardowe montowanie tego układu we wszystkich wytwarzanych rodzinach autobusów turystycznych, czyli Setra TopClass 400, Setra ComfortClass 400 i Mercedes-Benz Travego.
W ten sposób, DaimlerChrysler stanie się pierwszym producentem autokarów wyposażonych w standardzie w system ESP. Komentując ten fakt Wolfgang Diez, dyrektor działu produkcji autobusów DaimlerChrysler, powiedział: „Tą decyzją robimy wielki krok naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa na drogach, podkreślając naszą pozycję technologicznego lidera.” Zgodnie z danymi Niemieckiego Federalnego Biura Statystycznego, autobusy i autokary już obecnie są najbezpieczniejszym środkiem transportu i to ze sporą przewagą nad innymi środkami zbiorowej komunikacji. „Dzięki systemowi ESP, chcemy, aby autokary stały się jeszcze bezpieczniejsze.” – dodał Diez.
ESP (Electronic Stability System) to aktywny system zaprojektowany w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach poprzez stabilizowanie kierunku jazdy. Układ pomaga w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko wpadnięcia w poślizg podczas wykonywania manewrów skręcania i wymijania. W sytuacjach krytycznych pod względem tzw. „dynamiki jazdy”, np. kiedy w zakręcie tor jazdy autokaru zaczyna odbiegać od wyznaczonego, siła hamowania jest regulowana osobno dla każdego koła. Jednocześnie, system odpowiednio przymyka przepustnicę. Oznacza to, że w granicach określonych prawami fizyki, można zapobiec wpadnięciu w poślizg tylnej części autokaru dzięki użyciu precyzyjnie obliczonej siły hamowania. ESP stale kontroluje także wartość przyspieszenia bocznego. Jeśli na długim łuku, np. na zjeździe z autostrady, lub podczas szybkiej zmiany pasa ruchu, autokar znajdzie się w sytuacji krytycznej, jego prędkość zostaje automatycznie zmniejszona do poziomu, przy którym przywrócona jest stabilność. Zastosowany system ESP jest podobny w działaniu do wersji stosowanej w samochodach osobowych, ale został wyposażony w funkcje zaprojektowane lub rozwinięte specjalnie dla autokarów. Dział autobusowy DaimlerChrysler oferuje system ESP w autokarach jako opcję od 2002 roku. O dobrym przyjęciu tej innowacji technicznej na rynku może zaświadczyć fakt, że w roku wprowadzenia systemu ESP jako opcji, 40% klientów firmy w Niemczech zdecydowało się na zakup autokarów wyposażonych w ten układ.



















