Poznań: Letnie zmiany
Tradycyjnie wraz z końcem roku szkolnego MPK wprowadza tzw. rozkład letni. W tym roku zaczął on obowiązywać już od dnia 21 czerwca.
Linie tramwajowe jeżdżą obecnie co 12 minut w szczycie (dotąd było to 10 minut), wyjątek stanowią linie 3, 4 i 11. Je zobaczymy na przystankach bardzo rzadko, bo co 24 minuty.
Główne linie autobusowe takie jak np. 51, 63, 64, 69, 76 czy 82 jeżdżą w szczycie co 15, a nie jak dotąd co 12 minut. W przypadku linii, które kursują rzadziej jak np. 60, 83 czy 72 rozkład nie uległ zmianie.
Z powodu remontu torowiska na ul. Warszawskiej zmienione zostały trasy linii 6 i 8. Teoretycznie to dwie odrębne linie, dla których przystankiem docelowym jest rondo Śródka. W praktyce na owym rondzie wyświetlacze w obydwu wagonach automatycznie zmieniają się z 8 na 6 lub z 6 na 8. Tak samo jest z elektronicznym wyświetlaczem z przebiegiem trasy. Jest to jeden z pierwszych pomysłów połączenia dwóch linii w jedną, ale przy zachowaniu odrębnych numerów. W praktyce linia jeździ na trasie Górczyn –Budziszyńska. Połączoną 6/8 obsługują wyłączone najnowsze zmodernizowane składy 105Na+105NaD z zajezdni S1, które są wyposażone w elektroniczne tablice kierunkowe.
Na remontowanym odcinku (a dokładnie od ronda Śródka to wiaduktu w Antoninku ) kursuje linia za tramwaj. Obsługują ją autobusy z pobliskiej zajezdni A1 –zwykle są to Ikarusy 280.
Z powodu remontu torowiska na fragmencie ronda Kaponiera objazdem przez ul. Fredry jadą linie 2, 5 i 13.
Nastąpiły też ciekawe (wakacyjne) zmiany taborowe.
Wagony GT8 i GT6 po dłuższej przerwie zagościły na linii 10 i 2. Dotąd 10 obsługiwały składy, a na 2 było tylko kilka brygad z GT8. Holenderskie wozy serii 3G obsługują natomiast część brygad na 4. Składy pojawiły się natomiast na wspomnianej 8 i kilku brygadach 11.
Zawieszone zostały także linie 18 i szczytowa 26.
Nowością jest natomiast linia 3, która w tym roku na czas wakacji nie została zawieszona.
Przybyło także tzw. „klimatycznych”naklejek związanych z tegorocznym Rokiem Klimatu i Środowiska (obchodzonym w Poznaniu), które skutecznie szpecą przody autobusów. W tramwajach pojawiły się nieco wcześniej i są naklejone najczęściej na szybie w kabinie motorniczego.