Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

150 Solarisów dla stolicy

infobus
24.06.2008 20:02
W dniu 19 czerwca 2008 roku podpisana została umowa pomiędzy Miejskimi Zakładami Autobusowymi a firmą Solaris Bus &Coach na zakup 150 nowych autobusów. Za siedemdziesiąt wozów 12-metrowych i osiemdziesiąt przegubowych 18-metrowych stołeczny przewoźnik zapłaci 168 milionów złotych. Pierwsze pojazdy trafią do Warszawy w ciągu szesnastu tygodni od dnia podpisania umowy, a cały kontrakt zostanie zrealizowany do połowy stycznia 2009 roku. Zamówione autobusy Solaris Urbino 12 i 18 będą wyposażone w nowoczesne silniki marki DAF spełniające normę Euro 4, wszystkie zostaną wyposażone w pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, monitoring wizyjny, głosowe zapowiedzi przystanków oraz miękkie siedzenia. Dodatkowo prawdopodobnie znajdą się w nich także automaty biletowe zamówione przez Zarząd Transportu Miejskiego. Cieszę się, że możemy zrobić następny krok ku podniesieniu standardów jazdy transportem publicznym. Będę dążyć do tego, aby jakość komunikacji miejskiej była taka, aby namówić wszystkich warszawiaków do korzystania z transportu publicznego –podkreśliła Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz – Mamy nadzieję, że pierwsze autobusy przyjadą już w sierpniu, ostatnie w grudniu. Do Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 z ulic Warszawy znikną wszystkie autobusy wysokopodłogowe –dodała.
Zakup 150 autobusów to kolejny etap programu wymiany taboru, który został podjęty przez Zarząd Miejskich Zakładów Autobusowych przy wsparciu władz m. st. Warszawy. W zeszłym roku dostarczono 150 nowych Solarisów Urbino i 50 Jelczy Mastero. Do roku 2017 zostanie wymienionych 940 autobusów, a do rozpoczęcia Euro 2012 znikną ostatnie autobusy wysokopodłogowe (Ikarusy i Jelcze). W tej chwili średnia wieku pojazdów MZA wynosi 9,7 roku, natomiast po realizacji programu modernizacji spadnie ona do 6,6 roku. Jeszcze w tym roku zostaną podjęte kolejne kroki w celu unowocześniania taboru. Miejskie Zakłady Autobusowe podjęły współpracę z Politechniką Warszawską w celu wdrażania nowych technologii związanych przede wszystkim z biopaliwami. Ważne doświadczenia przyniesie też współpraca z Międzynarodową Organizacją Transportu Publicznego – UITP oraz niemiecką izbą transportową VDV. W Warszawie w zeszłym miesiącu odbywało się posiedzenie komitetu autobusowego UITP, w którym brało udział kilkudziesięciu przedstawicieli przedsiębiorstw z największych metropolii świata m.in. Londynu, Paryża, Meksyku, Rzymu, Mediolanu, Berlina i innych. Podczas seminarium połączonego z posiedzeniem UITP goście dyskutowali na temat zastosowania paliw alternatywnych i przygotowania stołecznej komunikacji do Euro 2012. Dzięki szerokiej współpracy podjętej w kraju i za granicą udało się rozpocząć programy zmierzające do poprawy ochrony środowiska naturalnego oraz dywersyfikacji źródeł zasilania w obliczu rosnących cen paliw. W ramach programu biopaliw zaplanowane są testy pojazdu na bioetanol –już niebawem do stolicy przyjedzie autobus Scania Omnicity. Wyniki prób tego pojazdu pomogą w opracowaniu specyfikacji przetargowej na zakup 50-60 autobusów zasilanych biopaliwem. Postępowanie przetargowe ruszy jeszcze w tym roku. Biopaliwa są w tej chwili priorytetem ze względu na konieczność dywersyfikacji źródeł energii, jednak wdrażane będą także inne programy. Chodzi tu przede wszystkim o pojazdy hybrydowe. W Warszawie będą prowadzone testy tego typu wozów (łączony napęd spalinowy i elektryczny). Po ich zakończeniu będzie możliwe przygotowanie specyfikacji przetargowej na zakup dziesięciu tego typu pojazdów. Zastosowanie autobusów hybrydowych jest istotne ze względu na duże oszczędności energii sięgające 30 procent. Zarząd MZA myśli też o wykorzystaniu autobusów wielkopojemnych. Prowadzone są rozmowy na temat prawnych możliwości dostarczenia na testy autobusu dwuprzegubowego o długości 26 metrów.
Podpisanie umowy na dostawę kolejnych nowych autobusów dla MZA to nie jedyna dobra wiadomość dla pasażerów warszawskiej komunikacji. Zarząd Transportu Miejskiego, wraz z przedstawicielami miejskich przewoźników, kończy prace nad przygotowaniem umów wieloletnich z Tramwajami Warszawskimi, Metrem Warszawskim, Szybką Koleją Miejską i Miejskimi Zakładami Autobusowymi. Dokumenty te staną się kamieniem milowym w rozwoju warszawskiej komunikacji miejskiej. Przyczynią się do znacznego przyspieszenia procesu wymiany miejskiego taboru oraz do poprawy komunikacyjnej infrastruktury. Dzięki umowom (z MZA do 2017 r., z SKM 2024 r. a z TW, MW do 2027 r.) miejskie spółki przewozowe będą mogły zaciągać korzystne kredyty bankowe. Umowa z m.st. Warszawą będzie dla nich gwarancją stałych przychodów, a dla banków doskonałą formą zabezpieczenia. Umowy zostaną podpisane w ciągu najbliższych tygodni. Zaraz potem przewoźnicy komunalni będą mogli ogłaszać przetargi na zakup taboru oraz modernizację infrastruktury. Miejskie Zakłady Autobusowe mają w planach zakup 940 nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów. Tramwaje Warszawskie kupią 215 nowych składów oraz zmodernizują kilka kluczowych tras tramwajowych jak np.: trasę z Dworca Wileńskiego do ronda Waszyngtona, trasę z ronda Starzyńskiego do ronda Radosława i dalej do pl. Zawiszy, czy trasę biegnącą wzdłuż al. Jana Pawła II. Metro Warszawskie zakupi ponad 250 wagonów do obsługi II linii podziemnej kolejki. Dzięki temu pociągi będą mogły kursować z częstotliwością co ok. 2 minuty. W swój tabor zainwestuje też Szybka Kolej Miejska, która kupi 13 nowoczesnych, jednoprzestrzennych składów do obsługi linii łączącej Port Lotniczy z centrum miasta oraz z Legionowem i Otwockiem. Będą to pociągi jednoprzestrzenne, o długości ok. 100 m każdy, osiągające prędkość maksymalną ok. 130 km/h, wyposażone m. in. w monitoring i klimatyzację, które obsłużą połączenie kolejowej do Okęcia z planowaną częstotliwością co 15 minut. Pierwsze przetargi –Tramwaje Warszawskie na 155 tramwajów i SKM na 13 składów kolejowych –spółki planują ogłosić w ciągu kilku najbliższych tygodni, zaraz po podpisaniu z miastem umów wieloletnich.
Na podstawie informacji UM Warszawa.