Nie każdy pracownik poprowadzi autobus firmowy
Nie wystarczy posiadać odpowiednie prawo jazdy, aby prowadzić firmowy autobus. Przedsiębiorca, który zamierza zatrudnić szofera, musi to zrobić w oparciu o umowę o pracę. W tym przypadku umowy cywilnoprawne są niedopuszczalne. Oczywiście, sam szef może usiąść za kierownicą firmowego pojazdu. 'Kierowca musi przede wszystkim posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii i nie mieć przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy. Takie same wymagania dotyczą przedsiębiorcy samodzielnie dokonującego przewozów na potrzeby własne’ – pisze 'Rzeczpospolita’. Jak czytamy w 'Rzeczpospolitej’, 'badania lekarskie i psychologiczne u kierowców przeprowadza się:
do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat – co pięć lat,
po ukończeniu przez kierowcę 60. roku życia – co 30 miesięcy.
’Przewożących na potrzeby własne dotyczą też przepisy ustawy o transporcie drogowym. Wynika z nich, że szoferzy muszą mieć ukończone 21 lat. Pana 20-letni kuzyn nie spełnia tego warunku, nie może więc prowadzić autobusu. Podobne wymagania wiekowe są przy prowadzeniu pojazdów ciężarowych ponad 7,5 t dopuszczalnej masy całkowitej. Jeżeli dmc ciężarówki jest mniejsza, kierowca może być młodszy. Są też wymagania dotyczące kursów dokształcających. Jeżeli kierowca ukończył kurs na prawo jazdy i rozpoczął pracę w transporcie drogowym (przewozach na użytek własny) przed 3 stycznia 2007 r., nie musi na razie kończyć kursów dokształcających. Jeżeli rozpoczął pracę po tej dacie, to musi takie kursy ukończyć – mówi Sebastian Chwalibogowski, naczelnik w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. Kierowcy, którzy rozpoczęli pracę przed 3 stycznia 2007 r., będą musieli odbyć taki kurs do 10 września 2010 r.’ – informuje 'Rzeczpospolita’.
Więcej na temat w 'Rzeczpospolitej’, w artykule Zofii Jóźwiak pt. 'Nie każdy kierowca pojedzie firmowym autobusem’.