Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy nowa akcyza zabije ekologiczny transport?

infobus
22.04.2008 14:02

Klamka zapadła –autogaz drożeje. Od pierwszego stycznia akcyza na to ekologiczne paliwo będzie wyższa. Cena może wzrosnąć o kilkadziesiąt groszy na litrze, co może oznaczać zabójstwo ekologicznego transportu.

W polskiej komunikacji miejskiej dopiero wprowadzane są ekologiczne paliwa

Jeszcze kilka lat temu litr autogazu kosztował niewiele ponad złotówkę, obecnie cena jest wyższa o około 150 procent! To nie koniec podwyżek –od pierwszego stycznia 2009 rośnie akcyza. Niewątpliwie spowoduje to wydłużenie czasu zwrotu kosztów związanych z montażem instalacji, a tym samym spadnie zainteresowanie kupnem oraz przystosowaniem pojazdów do napędów ekologicznych. Niewątpliwie jest to odejście od europejskich działań –ukierunkowania na minimalizację negatywnego oddziaływania transportu na środowisko (takich jak: preferencja dla pojazdów wyposażonych w najnowocześniejsze rozwiązania, ekologiczne podatki, czy wręcz zamknięte strefy miast)!
W polskiej komunikacji miejskiej dopiero wprowadzane są ekologiczne paliwa. Pierwsze autobusy zasilane gazem jeżdżą już m.in. w Rzeszowie, Przemyślu i Radomiu. Przedsiębiorstwa te, postępując zgodnie z najnowszymi europejskimi trendami, mogą już wkrótce spotkać się z przykrą niespodzianką –brakiem opłacalności takich rozwiązań! Póki co ponownie rozpatrują zasadność podjętych decyzji. Czy ostatnio uchwalone przepisy Ministra Finansów spowoduje, że w Polsce nie będą kupowane autobusy na gaz, które tak są przyjazne środowisku?
„Uważamy, że podwyżka nie zabije ekologicznego transportu”–argumentuje Witold Lisicki z Ministerstwa Finansów –„ponieważ pomimo podwyżki, to paliwo pozostanie nadal bardzo atrakcyjne cenowo w stosunku do innych, takich jak benzyna czy olej napędowy. Po podwyżce podatek akcyzowy należny od 1l autogazu będzie wynosił około 62 groszy, a od benzyny około 1,56 zł. Stosunek spalania autogazu do benzyny wynosi 1,1/1 a więc wciąż pozostanie to bardzo atrakcyjne cenowo paliwo. Szacujemy, że cena LPG podniesie się o około 28 groszy na litrze, a więc w związku ze wzrostem akcyzy cena autogazu osiągnie poziom około 2,50 zł za litr. Jest to więc wciąż najatrakcyjniejsze cenowo paliwo. Ta sama argumentacja dotyczy zarówno konsumentów indywidualnych jak i przedsiębiorstw komunikacyjnych”.
Wzrost zużycia autogazu ze względu na ochronę środowiska naturalnego powinien być zjawiskiem ze wszech miar pożądanym! Tymczasem ostatnia decyzja o podwyżce akcyzy autogazu –a więc kosztów tego rozwiązania –przeczy tej idei! Dlaczego ekologiczne paliwo jest tak ważne? Otóż, podczas jego spalania wydzielana jest mniejsza liczba substancji szkodliwych takich jak CO, HC, NOx oraz innych związków siarki i ołowiu. Silniki zasilane autogazem pracują znacznie ciszej niż silniki dieslowskie. Autobusy napędzane autogazem to idealne rozwiązanie. Tradycyjne, na ropę, przejeżdżając dziennie około 300kilometrów zużywa około 120 litrów paliwa emitując przy tym emituje duże ilości spalin i hałasu,. Są to ogromne ilości. Gdyby je zastąpić pojazdami na gaz powietrze w miastach mogłoby być znacznie czystsze! To oczekiwany kierunek – Unia Europejska zamierza ograniczać emisję gazów cieplarnianych, a sektor transportu emituje średnio w UE 21% ogólnej emisji, w Polsce ok. 9,5%.
Strategia rozwoju CNG w Polsce w perspektywie np. do 2020 r. rozwiązałaby stopniowo kwestię rozwoju komunikacji miejskiej opartej na paliwie przyjaznym środowisku i tańszym w eksploatacji. To powinno wspierać państwo, chociażby odpowiednią polityką podatkową, tymczasem ostatnia decyzja Ministerstwa Finansów może zniweczyć wszelkie próby wprowadzenia ekologicznego transportu do Polskich miast.