Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kapena Urby już w Lubinie

infobus
22.04.2008 11:58

W ostatnim czasie na ulicach Lubina pojawiło się 5 sztuk nowych minibusów. PKS Lubin który obsługuje również linie miejskie w mieście już od zeszłego roku przygotowywał się do zakupu tego typu autobusów, testując oferowane na rynku pojazdy. Sprawdzane były m.in. Jelcz M083C Libero, Autosan H7-20MB Solina i Kapena Urby która ostatecznie została wybrana.
Po raz pierwszy minibus został zaprezentowany na targach TRANSEXPO 2006. Od tego czasu autobus przechodził badania homologacyjne i szereg testów, zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju. Zanim pierwszy polski klient zakupił Urby wozy te trafiły na rynki eksportowe, gdzie zostały bardzo dobrze przyjęty.

Kapena UrbyKapena UrbyKapena Urby

Urby mają 7metrów długości i mogą przewieźć do 40 pasażerów. Do wnętrza autobusu można się dostać poprzez dwoje elektrycznie otwieranych drzwi w układnie 0-1-2. Pierwsze jednoskrzydłowe drzwi posiadają stopień wejściowy, natomiast drugie – dwuskrzydłowe znajdują się na niskiej podłodze umieszczonej na wysokości ok. 360 mm, co znacznie ułatwia przepływ potoków pasażerskich. Dodatkowo w tylnych drzwiach zamontowano platformę umożliwiającą wjazd wózków inwalidzkich lub dziecięcych. Ciekawostką jest zamontowanie plastikowych siedzisk pasażerskich Astromal II znanych przede wszystkim z autobusów produkowanych w latach 1999-2002, a w ostatnich latach wypartych przez nowsze produkty takie jak AM 2000 City.
Bazą nowego autobusu jest podwozie Iveco Daily. Zamontowany silnik Iveco Sofim, o mocy 176KM, spełnia normę czystości spalin EURO 4 bez konieczności stosowania Ad-Blue. Mechaniczna, 6-biegowa, skrzynia zapewnia płynną i ekonomiczną jazdę po krętych, miejskich dzielnicach. Jedynym minusem zastosowania podwozia Daily jest zawieszenie. Resory na tylnej osi nie do końca spełniają swoje zadanie, nie mówiąc już o komforcie jazdy.
Stanowisko pracy kierowcy jest ergonomiczne i funkcjonalne. Ze względu na niewielką przestrzeń nie było możliwości zamontowania kabiny kierowcy, co w komunikacji miejskiej jest niejednokrotnie konieczne, zwłaszcza że tej klasy autobusy muszą obsługiwać linie poza szczytem i w godzinach nocnych. Sprawną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają przesuwne boczne okna oraz szyberdach.

Kapena UrbyKapena UrbyKapena Urby

Zgodnie ze standardem PKS Lubin system informacji pasażerskiej wraz z kasownikami dostarczył PIXEL Bydgoszcz.
Z całą pewnością autobus przyciąga wzrok i wyróżnia się z tłumu. Warto jednak pomyśleć nad zastosowaniem kilku drobnych zmian w zawieszeniu oraz w mechanizmie otwierania drzwi co z całą pewnością powinno poprawić jego sprzedaż na naszym rynku.
PKS Lubin w związku z koniecznością odświeżenia taboru, tak by spełniała zapisy określone w przetargu na obsługę komunikacji miejskiej w Lubinie w ostatnich latach kupował jedynie autobusy 12-metrowe. Ubiegły rok zaowocował zakupem 4 sztuk autobusów – po dwa Irisbus Citelis i Man Lion’s City. Oba modele autobusów były wyposażone w silniki spełniające normę czystości spalin EURO 4. Dodatkowo Many jako pierwsze nowo zakupione autobusy miejskie otrzymały klimatyzację kabiny kierowcy.