Pierwsze Intouro w Polsce
Świdnicka firma Guliwer odebrała pierwsze międzymiastowe autobusy Mercedes-Benz Intouro.
Pierwsza prezentacja Intouro miała miejsce podczas targów TRANSEXPO 2007. Nie minęło pół roku, a już pierwsze egzemplarze tego uniwersalnego autobusu jeżdżą po naszych drogach. Pierwszym odbiorcą aż pięciu międzymiastowych Mercedesów została świdnicka firma Guliwer, która wykorzystuje je w regularnej komunikacji na liniach: Wrocław –Świdnica i Wrocław –Wałbrzych. Najnowsze autobusy Guliwera zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, odchylane fotele, podwójne szyby, a ich pojemność to 55 miejsc siedzących oraz 27 stojących. –Wszechstronność zastosowania to wizytówka Intouro –mówi Jacek Kroczak-Siwicki z działu sprzedaży Mercedes-Benz. –„Ponadto klienci cenią w nich prostotę i lekkość samej konstrukcji, duży bagażnik podpodłogowy o pojemności 4,7 m3, kataforetyczne zabezpieczenie oraz ekonomiczne silniki MB OM 926 LA o pojemności 7,2 litra i mocy 286 KM. Ponadto cena pojazdu jest dostosowana do portfela polskich przewoźników i pozwala konkurować z ofertą krajowych producentów. To receptą na sukces Intouro –podsumowuje Jacek Kroczak-Siwicki. Warto tutaj przypomnieć, że w zeszłym roku czeska firma ICOM Transport zamówiła łącznie aż 600 tego typu pojazdów, w tym 80 już zostało dostarczonych. Teraz czas na Polskę.
Mercedes stawia na uniwersalność
Mercedes-Benz Intouro to ekonomiczny autobus międzymiastowy, opracowany z myślą o obsłudze ruchu lokalnego, wycieczek oraz przewozów szkolnych. Autobus produkowany jest w nowoczesnych zakładach w Hosdere. Intouro zastąpił w ofercie Mercedesa swojego bezpośredniego poprzednika o tej samej nazwie oraz model Conecto Üi podobnie jak on został opracowany z myślą o rykach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie istnieje spore zapotrzebowanie na wytrzymałe pojazdy, zdolne do eksploatacji na długich trasach po różnej jakości drogach. Dwuosiowy, dwudrzwiowy Intouro dostępny jest w dwóch wersjach pojemnościowych o długości 12,14 i 12,98 metra (Intouro M), które w zależności od wersji mogą zabrać na pokład od 55 do 59 pasażerów siedzących. Autobus posiada zupełnie nową stylistykę, która łączy go z innymi modelami oferowanymi przez Mercedes-Benz. Intouro posiada stosunkowo duży bagażnik podpodłogowy, którego pojemność wynosi 4,7 m3 w Intouro i 5,7
m3 w Intouro M.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tak jak we wszystkich nowych konstrukcjach międzymiastowych i turystycznych Mercedesa, tak i w Intouro zwiększono długość pojazdu o 140 mm. Po lewej stronie nadwozia oznacza to więcej przestrzeni na stanowisku kierowcy, zaś po prawej –szersze przednie wejście, gdzie łatwiej można teraz zmieścić fotel pilota. W standardzie w Intouro montuje się jednoskrzydłowe, odskokowe drzwi przednie i tylne o szerokości 900 mm. W ramach opcji można drugą parę drzwi zastąpić drzwiami dwuskrzydłowymi o szerokości 1380 mm.
Obie wersje Intouro napędzane są pionowym silnikiem MB OM 926 LA o pojemności 7,2litra. W podstawowej wersji rozwija on moc 210 kW (286 KM). Jednostka pracuje w technologii BlueTec, opartej o rozwiązanie z katalizatorem SCR, co zapewnia niską emisję spalin i obniżone zużycie paliwa. Silnik współpracuje z mechaniczną, 6-stopniową skrzynią biegów Mercedes-Benz GO 110. Tradycyjnie dla autobusów Mercedes-Benz, do priorytetów ich konstruktorów należało bezpieczeństwo, zarówno czynne, jak i bierne. Nowy Intouro w standardzie wyposażany jest w hamulce tarczowe na obu osiach. W celu ograniczenia kosztów wymiany, na obu osiach zastosowano identyczne tarcze. W standardowym wyposażeniu, nowy Intouro posiada system ABS i ASR. Jako opcja występuje retarder Voith. Poprawie uległo także bezpieczeństwo bierne, dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu struktury szkieletu, co zapewnia mu większą sztywność. Warto na koniec podkreślić, że szkielet autobusu przechodzi proces całkowitej kataforezy zanurzeniowej, co czyni go odpornym na ciężkie warunki klimatyczne.