Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ostrów Wielkopolski: Autobus na gaz

infobus
06.02.2008 09:34

Przyjazny środowisku, napędzany gazem ziemnym autobus PS09 marki Irisbus, prezentowany był w Miejskim Zakładzie Komunikacji SA w Ostrowie Wielkopolskim. Na dziś koszt zakupu autobusu na CNG wyższy niż na ON i to średnio o 100 – 120 tysięcy złotych”–wylicza Mariusz Nowak, radny i przedstawiciel MZK SA w Ostrowie Wielkopolskim.
Jednak przebieg autobusu zasilanego jest krótszy do około 300 km, z kolei żywotność silnika zasilanego CNG jest niższa i to o 30%. Wyższe są też koszty obsługi i badań autobusów na CNG.
Butle z gazem w tym modelu autobusu zamontowane są na dachu pojazdu, samo tankowanie trwa około 10-15 minut. Przedstawiciel Kapeny zapewniał, że nie pojazdy zasilane CNG są równie bezpieczne jak te napędzane konwencjonalnie.
„Autobusy zanim wyjada na drogę przechodzą skomplikowany proces homologacyjny. Wewnątrz zamontowano system zabezpieczeń. Poza tym butle znajdują się na dachu, gaz jest lżejszy od powietrza, nie ma niebezpieczeństwa że gaz osadzi się wewnątrz pojazdu.”–zapewniał Radosław Pankau, członek zarządu Kapena SA ze Słupska.
Autobusy w przeciwieństwie do samochodów osobowych nie mogą być zasilane alternatywnie na gaz lub na paliwo. Są albo tylko na ON albo na CNG. Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny przewiduje dofinansowanie zakupu autobusów na CNG.