Solarisy Trollino 12M w Lublinie
Pod koniec grudnia 2007 roku, na ulice Lublina wyjechały trzy nowoczesne asynchroniczne trolejbusy, zmontowane w warsztatach MPK, oparte na nadwoziach podpoznańskiego producenta autobusów i trolejbusów –Solaris. Pojawienie się tych pojazdów, jest dalszym etapem przyjętej polityki taborowej MPK Lublin.
Rok wcześniej, również w okresie przedświątecznym na ulice miasta wyjechały dwa pierwsze asynchroniczne pojazdy. Na miejsce powszechnego i na dzień dzisiejszy przestarzałego już układu oporowego, jak i silników prądu stałego, pojawiły się nowoczesne silniki prądu zmiennego, a pracą sterują najnowocześniejsze z możliwych układy sterowania, oparte na tranzystorach IGTB. Są to dwa prototypowe trolejbusy, zbudowane na starych nadwoziach pojazdów Jelcz Pr110E. W każdym z pojazdów zastosowano napędy dwóch różnych producentów –warszawskiego Medcomu (826) oraz łódzkiej Eniki (830), lecz w obu pojazdach zostały zastosowane takie same silniki. Wyprodukowane zostały w Polsce, przez renomowanego producenta, firmę EMIT z Żychlina. Silniki dysponują niebagatelną mocą znamionową 165KW, gwarantującą znakomite parametry użytkowe w ruchu miejskim. Trolejbusy zostały poddane ciężkim testom z prawie 10 tonowym obciążeniem. Przeprowadzono liczne próby ruchowe. Oba pojazdy, z obciążeniem ,,trenował y’’płynne ruszanie pod górkę na ulicy Lubartowskiej, która wśród pracowników firm trolejbusowych z całej Europy jest doskonale kojarzona. Dzięki ponad półrocznym jazdom próbnym, oba napędy zostały dokładnie przetestowane. Doświadczenia związane z eksploatacją obu pojazdów pozwoliły na wyłonienie dostawcy napędu mającego posłużyć do budowy nowoczesnych Lubelskich trolejbusów. Zdecydowano się na napęd warszawskiego producenta firmy Medcom. Obaj producenci, Solaris i Medcom podjeli decyzję o budowie wspólnego prototypu.
Dla przeciętnego pasażera liczy się przede wszystkim wygląd oraz komfort. Nikt nie ukrywa, iż era świetności Jelcza PR 110 minęła i pojazdy tego typu nie spełniają już podstawowych założeń nowoczesnej komunikacji. Na wiosnę 2007 roku, bolechowski producent autobusów i trolejbusów, wraz z firmą Medcom zdecydował się na budowę prototypu trolejbusu Solaris Trollino 12, wyposażonego w polski napęd asynchroniczny. I tak 17 sierpnia 2007 roku, trafił do Lublina, pierwszy, testowy medcomowy Solaris. Pojazd, o roboczym numerze 900, podczas zamkniętych przejazdów pokonał praktycznie bezawaryjnie około 30 tysięcy kilometrów. Pozytywne wrażenia związane z tym trolejbusem, przyśpieszyły podjęcie decyzji o budowie we własnym zakresie, dwóch, identycznych pojazdów na potrzeby MPK Lublin.
W ostatnim dniu listopada w mieście pojawiły się dwa nowoczesne nadwozia trolejbusów Solaris Trollino 12M. W odróżnieniu od ostatnio montowanych w Zakładzie Remontowym MPK Lublin pojazdów, gdy do hal trafiły oblachowane szkielety trolejbusów Jelcz 120MT, tym razem zdecydowano się tylko na montaż samego napędu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, pojazdy udało się zmontować już przed świętami Bożego Narodzenia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pomiędzy dwoma pojazdami zmontowanymi przez MPK, a prototypem są pewne drobne różnice. Pierwszą zwracającą uwagę są bębny Railitech, które ze względów praktycznych zostały zamontowane na zewnątrz pojazdów. Również w celu poprawy współpracy bębnów z odbierakami, zastosowano ograniczniki linek autorskiego pomysłu MPK. Jednak największą zmianą jest zamontowanie dwóch foteli, na przednim lewym nadkolu. W odróżnieniu od prototypu, fotele te znajdują się w górnej części nadkola, dzięki czemu została zwiększona przestrzeń stojąca dla pasażerów. W celu poprawy warunków pracy kierowcy, w obu pojazdach zdecydowano się na montaż klimatyzacji kabiny.
Oba trolejbusy zostały przyjęte na stan Zakładu Trolejbusowego MPK Lublin sp. z o.o. z dniem 20.12.2007 roku i otrzymały numery taborowe 836 i 837. Dwa dni później, po oficjalnej prezentacji wyruszyły na ulice Lublina. Cztery dni później, do ,,bliźniaków’’, dołączył trzeci prototypowy trolejbus, który w odróżnieniu od poprzedników nie stanowi jeszcze własności MPK, jest jedynie wynajęty, z zamiarem zakupu. Sugeruje to poznański numer rejestracyjny oraz MPKowski numer taborowy 838, jaki pojazd ten otrzymał. Nowe wozy wzbudzają zaciekawienie wśród przechodniów oraz pasażerów, zmieniając mało przychylne nastawienie przeciwników trolejbusów, na pozytywne. Wiadome już jest, iż nie są to ostatnie nowe trolejbusy jakie się pojawią w najbliższym czasie w Lublinie. W związku ze zbliżającym się terminem zakończenia pierwszego etapu rozwoju lubelskiej trakcji trolejbusowej, zwanego roboczo ,,Orkana’’, w pierwszej połowie roku powinien się pojawić kolejny przetargowy trolejbus.