Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia: 50 lat Saurera

infobus
14.11.2007 22:58

50 lat Saurera50 lat Saurera50 lat Saurera

To już 50 lat sympatycznego, zielonego Saurera. W dniu 10 listopada, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej „VETRA”postanowił, wraz z PKT Gdynia, zorganizować jubileuszowy przejazd okazjonalny. Saurer odwiedził praktycznie wszystkie zakątki gdyńskiej i sopockiej sieci trolejbusowej. Hobbyści podczas jazdy z licznymi foto-stopami zajechali na takie pętle jak: Cisowa SKM, Cisowa Sibeliusa, Pustki Cisowskie, Stocznia Gdynia, Dąbrowa Tesco, Kacze Buki, Węzeł Franciszki Cegielskiej i Sopot Reja. W ten oto sposób gdyński trolejbus retro świętował swoje pół wieku istnienia.

50 lat Saurera50 lat Saurera

Z historii… (na podstawie informacji KMKM „VETRA”Gdynia)
Trolejbus Saurer ST4TIILM (z aparaturą elektryczną firmy BBC) został wyprodukowany w 1957 r. dla szwajcarskiego miasta St. Gallen (oryginalny numer inwentarzowy – 128). Eksploatowany był tam aż do 1991 roku, kiedy to 11 trolejbusów tego typu zostało przekazanych do MZK Warszawa. W stolicy, od 1992 roku, obsługiwały one podmiejską linię 51, której trasa wiodła z pętli Wilanowska do Piaseczna. Jednak wraz z likwidacją sieci trolejbusowej w Warszawie (31.08.1995 r.) Saurery stały się zbędne i od tego czasu stały bezużytecznie na terenie dawnej bazy trolejbusowej w Piasecznie. W 2001 roku trzy tego typu pojazdy wraz z dwoma przyczepami MASC trafiły do Gdyni. W 2002 roku jeden z tych trolejbusów został wyremontowany przez Przedsiębiorstwo Naprawy Taboru Komunikacji Miejskiej „TROBUS”. Wkrótce potem, w 2003 roku pojazd przekazano Przedsiębiorstwu Komunikacji Trolejbusowej i nadano mu numer boczny 3300. W latach 2003-2005 obsługiwał on rozkładowe, niedzielne kursy linii 21 (Sopot Reja – Gdynia Dw. Gł.). Obecnie wykorzystywany jest tylko okazjonalnie. Brał udział w takich akcjach jak 60-lecie komunikacji trolejbusowej, XII Finał WOŚP, pożegnanie pętli Plac Kaszubski, otwarcie trakcji trolejbusowej na Kacze Buki, inauguracja linii 31 do pętli Sopot Reja i wiele innych. Pozostałe dwa gdyńskie Saurery (nr inw. 122 i 124) oraz przyczepy (nr inw. 333 i 337) znajdują się obecnie w dyspozycji firmy Witek Service, której właściciel prowadzi Gdyńskie Muzeum Motoryzacji.