Dostawa rzeszowskich gazowców opóźniona

infobus
11.11.2007 17:32
O miesiąc opóźni się dostawa zamówionych przez rzeszowskie MPK kolejnych autobusów gazowych. Osiem Jelczy M121M/4 Mastero CNG zamiast pod koniec października dotrze do Rzeszowa końcem listopada. Dyrekcja miejskiego przewoźnika tłumaczy, że autobusy przyjadą później, bo wytwórca silników nie był w stanie wywiązać się z przyjętych terminów wobec producenta Jelczy. Chodzi o silniki CNG MAN E2866 DUH 03. To już nie pierwsza taka sytuacja związana z zamówionymi przez MPK Jelczami z napędami MAN-a. Większe opóźnienie nastąpiło w 2006 r. przy okazji dostawy jednego Jelcza M125M/4. Nieoficjalnie mówiło się nawet, że to wynik nieporozumień między MAN-em i Jelczem, bo niemiecki koncern nie chciał rzekomo dostawami swych silników wspierać konkurencyjnej firmy.
Do końca roku będzie po Rzeszowie jeździć już 40 autobusów na gaz. 11 z nich to Jelcze M125M/4
Chociaż październikowy termin realizacji obecnego zamówienia wynikał z warunków przetargu, ich niedotrzymanie nie doprowadziło do zerwania umowy z Polskimi Autobusami. Dla MPK takie postępowanie oznaczałoby utratę 1,2 mln zł, czyli dofinansowania zakupu nowych wozów jakie ma wypłacić EkoFundusz. – Nie możemy sobie na to pozwolić – tłumaczy Wiesław Pomianek, dyrektor MPK. Do tej pory firma otrzymała już 2,8 mln zł z ogólnej kwoty 4 mln zł dofinansowania kupna autobusów zasilanych gazem przez EkoFundusz. Poprzednia transza została przeznaczona na pokrycie części zakupu 10 Jelczy M120M/4 w roku ubiegłym.
8 sztuk nowych Jelczy M121M/4 będzie kosztować niecałe 6 mln zł. Mają to być pierwsze wozy w rzeszowskim MPK wyposażone fabrycznie w wewnętrzny monitoring (trzy kamery wewnątrz i jedna do obserwacji drogi przed pojazdem). Jak mówi dyrektor Pomianek, nie ma raczej zagrożenia, że dostawa miałaby się opóźnić jeszcze bardziej. Tak więc do końca roku liczba autobusów z napędem gazowym zwiększy się w rzeszowskim MPK do 40. To ważne w kontekście informacji, że ustępujące kierownictwo resortu finansów wycofało się z planów wprowadzenia akcyzy na gaz ziemny CNG. Zresztą uchwalenie zmian w akcyzie w związku ze skróceniem kadencji Sejmu i tak okazało się niemożliwe, bo parlamentarzyści nie zdążyli się już zająć projektem nowej ustawy o akcyzie.
Kilkadziesiąt eksploatowanych jeszcze przez MPK Rzeszów starych Jelczy PR110 ma zostać zastąpionych przez nowoczesne autobusy gazowe
– Protest prezydenta Rzeszowa Tadeusza Ferenca do ministra finansów w tej sprawie przyniósł efekt – informuje Marcin Stopa, sekretarz miasta. “Zgodnie z projektem ustawy o podatku akcyzowym, który został przekazany pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, nie przewiduje się obciążenia podatkiem akcyzowym sprężonego gazu ziemnego CNG do napędu silników spalinowych”- napisano w piśmie z Ministerstwa Finansów jakie dotarło do rzeszowskiego ratusza.
Przypomnijmy, że na wieść o propozycji obłożenia CNG akcyzą, jeszcze w czerwcu prezydent stolicy Podkarpacia wystosował protest skierowany nie tylko do resortu finansów, ale także do rządu i parlamentarzystów. Poparło go m.in. Ministerstwo Środowiska. Zgodnie z argumentami Tadeusza Ferenca, wprowadzenie akcyzy przekreśliłoby opłacalność zakupu i eksploatacji ekologicznych autobusów zasilanych gazem. W konsekwencji spowodowałoby to wzrost cen biletów. Tymczasem ewentualne wpływy do budżetu państwa z nowego podatku byłyby minimalne.
Natomiast mimo rosnących cen paliw płynnych MPK na razie nie ma zamiaru wprowadzania podwyżki cen biletów. – Na pewno nie będzie podwyżki w tym roku – zapewnia Wiesław Pomianek, dyrektor MPK. Cena oleju napędowego, kupowanego przez firmę, wzrosła w ciągu roku z 2,49 zł netto za litr do 2,94 zł. To podrożyło koszty eksploatacji autobusów na olej napędowy, ale na ich ograniczenie w skali całego MPK wpływa coraz większa liczba pojazdów zasilanych tańszym gazem. Dlatego podwyżka cen biletów w Rzeszowie jest prawdopodobna, ale dopiero w trakcie 2008 r. Jest już przesądzone, że od Nowego Roku MPK Rzeszów stanie się samodzielną miejską spółką z o.o. wydzieloną z Rzeszowskiej Gospodarki Komunalnej Sp. z. o. o., w której funkcjonuje jako oddział od 1994 roku. Usamodzielnienie to konsekwencja decyzji Rady Miasta, która opowiedziała się za wydzieleniem firm MPK oraz MPEC z RGK. Do tej pory w ramach miejskiego holdingu dochody jednych firm pozwalały pokrywać straty innych przedsiębiorstw (głównie MPK) i zarazem unikać konieczności płacenia podatku dochodowego. Jednak to rozwiązanie okazało się przeszkodą w staraniach poszczególnych firm o środki unijne. Chodzi o przejrzystość przepływów finansowych. Usamodzielnienie MPK może jednak oznaczać jeszcze większe straty i konieczność zwiększenia dofinansowania przedsiębiorstwa z budżetu miasta.
Rzeszowski Jelcz Vecto na targach Transexpo (fot: K.Wach)
Na początku 2008 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie obchodzić będzie jubileusz 60-lecia istnienia. W związku z tym planowane jest wydanie monografii dokumentującej początki działalności rzeszowskiej miejskiej komunikacji autobusowej, jak też zasady jej funkcjonowania w dniu dzisiejszym. Dlatego MPK prosi o pomoc wszystkich mieszkańców Rzeszowa i okolicznych miejscowości w udostępnieniu wszelkich materiałów związanych z historią komunikacji miejskiej. Chodzi m.in. o zdjęcia, okolicznościowe wydawnictwa, artykuły prasowe i inne pamiątki dotyczące tego okresu. Jak mówią przedstawiciele MPK udostępniając te materiały ich posiadacze staliby się współautorami publikacji, ratując jednocześnie od zapomnienia pamięć o ludziach, którzy tworzyli historię przedsiębiorstwa. MPK prosi o kontakt pod nr tel. 0-17 866-03-37 (sekretariat) lub e-mail: [email protected] .