Nowa generacja autobusów lotniskowych Neoplan
infobus
17.10.2007 09:57
Nowa generacja autobusów lotniskowych Neoplan
Autobusy lotniskowe Neoplana można znaleźć w 155 lotniskach w 75 krajach na całym świecie. Pierwsze autobusy tego typu opuściły fabrykę Neoplana w 1953 r., a dziś roczna sprzedaż wynosi pomiędzy 60 a 80 autobusów. Łącznie, na całym świecie eksploatowanych jest obecnie ponad 1200 autobusów lotniskowych Neoplana. Podczas targów Inter Airport Europe 2007 w Monachium, Neoplan zaprezentował nową generację swoich autobusów lotniskowych, wyposażonych w silniki MAN Euro 4 wykonane w technologii Pure Diesel.
Choć nadwozie zmodernizowanej rodziny otrzymało nieco inne kształty, podstawowe elementy stylistyczne pozostały podobne, jak u poprzednika, jak np. pochylone do przodu słupki B oraz tylna ściana pochylona w odwrotnym kierunku, co przywodzi skojarzenia z windą lotniskową, czy zabudowane nadkola, dające wrażenie, że autobus unosi się nad ziemią. Ponadto, autobusy wyróżnia duża powierzchnia przeszklona, zarówno na ścianach bocznych, jak i przedniej i tylnej. Przednia ściana autobusu, a zwłaszcza lampy przednie zostały dostosowane do obowiązującej obecnie linii stylistycznej Neoplana.
Autobusy lotniskowe serii N9xxx napędza przedni, 6-cylindrowy silnik MAN wyposażony w układ wtrysku typu common-rail, rozwijający moc 177 kW (240 KM). Jednostka posiada filtr cząstek stałych typu PM KAT i pracuje w technologii MAN Pure Diesel. Napęd jest następnie przenoszony na oś napędzaną przez automatyczną skrzynię biegów Voith z retarderem. Podobnie, jak w nowoczesnych autobusach miejskich, tablica rozdzielcza jest opracowana zgodnie z wytycznymi VDV, co zapewnia kierowcy wysoki komfort pracy. Ciekawostką jest zastosowanie niezależnie zawieszonej tylnej osi, co wynika z umieszczenia tutaj –w przeciwieństwie do autobusów miejskich –części niskopodłogowej. Autobusy lotniskowe Neoplana są obecnie produkowane wyłącznie przez partnera Neoplana, słoweńską firmę Tovarna Vozil Maribor (TVM), zgodnie ze standardami produkcji i jakości Neoplan VIP-Class. Łącznie, na rodzinę N9xxx składa się pięć różnych modeli.
Dane techniczne autobusu Neoplan N9122L
Długość x szerokość x wysokość (mm)
|
14 720 x 3 170 x 3000 (z klimatyzatorem)
|
Silnik
|
MAN D0836 LOH52 Euro 4, moc maks. 177 kW (240 KM) przy 2300 obr./min.
|
Skrzynia biegów
|
Voith D851.3E, automatyczna, 3-stopniowa z retarderem
|
Pojemność pasażerska
|
136 stojących + 6 siedzących
|
Układ klimatyzacyjny
|
Carrier Sütrak AC 738, pojedyncza sprężarka, napędzana paskiem
|