Najważniejsza Sanocka premiera tego roku: Autosan A8V Wetlina*
Tegoroczne targi TRANSEXPO (odbywające się w dniach 19-21 września) stały się miejscem premiery międzymiastowego i turystycznego autobusu z Sanoka –Autosan A8V Wetlina.
Najnowszy pojazd to drugi po Solinie model Autosana zbudowany na podwoziu Mercedes-Benz Vario. Wetlina z pewnością nie jest jej bardziej prestiżową odmianą, to zupełnie nowa konstrukcja, której parametry użytkowe świadczą o przeznaczeniu dla bardziej wymagających klientów.
Od lat 90. małe sanockie autobusy z silnikiem z przodu unowocześniano głównie w zakresie zastosowanej techniki, wygląd zewnętrzny podlegał jedynie niewielkim zmianom. Choć konstrukcja dotychczasowego podstawowego modelu – Soliny była udana, to nadal stylistycznie zbyt jednoznacznie nawiązywała ona do starszych typów Trafic oraz Traper. Jej trafione parametry użytkowe wystarczyły na osiągnięcie świetnych wyników sprzedaży na rynku krajowym, ale to za mało, by nawiązać skuteczną walkę na konkurencyjnym rynku unijnym. Wydaje się, że głównie z myślą o rynkach zagranicznych został skonstruowany nowy model – Autosan A8V Wetlina, który ma szanse odnieść sukces dzięki „ładniejszemu opakowaniu”oraz poprawionym parametrom użytkowym i funkcjonalnym.
Nowości premierowego autobusu
Już samo podejście do konstruowania modelu było pewną rewolucją i przebiegało w zupełnie odmienny niż dotąd sposób. Decyzja o opracowaniu i wdrożeniu autobusu do produkcji zapadła w zarządzie spółki Zasada S.A. Pracownicy tej firmy pełnili nadzór nad wszystkimi pracami konstrukcyjnymi. Ponadto po raz pierwszy przy tworzeniu nowego autobusu w tak dużym stopniu postawiono na współpracę z firmami zewnętrznymi. Opracowanie stylizacji i konstrukcji nadwozia powierzono firmie wzorniczej Nc.Artz Sękocina pod Warszawą. Nowy model przygotowywano bardzo starannie. Prace nad stylistyką nadwozia, jego konstrukcją i ergonomią trwały półtora roku, choć już w kwietniu br. jeżdżący prototyp można było spotkać na polskich ulicach. Warto dodać, że Wetlina jest pierwszym sanockim autobusem z nowym systemem nazewnictwa modeli.
Pierwsze wrażenia
Trzeba przyznać, że opracowany przez firmę Nc.Art kształt nadwozia Autosana A8V Wetliny jest udany i nowoczesny. Wizualnie pojazd nie odbiega od zachodnioeuropejskiej konkurencji, jak Indcar Wing czy autobus Teamstar nieistniejącej już firmy Ernst Auwarter.
Przód autobusu przypomina nieco wyoblonego klasycznego Mercedesa Vario, ale boki i tył autobusu wyglądają już nieco oryginalniej i korzystniej, a lżejszego wyglądu nadają autobusowi lakierowane na czarno powierzchnia klapy silnika z przodu oraz część klapy bagażnika. Lekkości dodaje również niżej osadzona linia bocznych okien, które posiadają przy tym znacznie większą powierzchnię niż w Solinie. W tyle autobusu zastosowano charakterystyczne obrysowe podłużne lampy diodowe oraz wydłużoną lampę stop. Już wiadomo, że kolejne egzemplarze Wetliny ulegną dalszym zmianom stylistycznym. Produkt seryjny będzie posiadał m.in. inne lusterka. W wersji podstawowej Wetlina będzie wyposażona w oryginalne przednie lampy z Mercedesa Vario, a zdecydowanie ładniejsze lampy soczewkowe będą dostępne w opcji (fot. 4). O tym jak znaczące są różnice w wyglądzie Soliny i Wetliny widać na załączonych zdjęciach porównawczych (fot. 5 i 6).
Nowy autobus jest większy od Soliny. Oparto go o przedłużone podwozie Mercedes Benz O818D Vario wyposażone oczywiście w taki sam silnik, jaki zastosowano w Solinie – MB OM904LA Bluetec EURO 4 o mocy 177 KM. Przy zachowaniu tej samej masy dopuszczalnej i liczby miejsc pasażerskich w porównaniu z Soliną z 4250 mm do 4800 mm zwiększył się rozstaw osi autobusu oraz z 7770 mm do 7965 wzrosła jego długość (w wersji seryjnej). Chociaż prezentowany w Kielcach, prototypowy autobus jest wyraźnie dłuższy od Soliny (dokładnie o 67 cm), to produkt seryjny dzięki skróceniu tylnego zwisu będzie od niego krótszy o 47,5 cm. Wiele zmian dostrzeżemy również wewnątrz autobusu. Jeszcze zanim wejdziemy pierwszą znaczącą różnicę stanowią przednie i tylne drzwi pneumatycznie otwierane z miejsca kierowcy (w Solinie drzwi tylne otwierane są ręcznie). Pasażerowie nie powinni raczej narzekać na wnętrze. Szerokość Wetliny (2440 mm) jest większa od Soliny o dokładnie 64 mm, dzięki czemu nowy model jest bardziej przestronny. W odróżnieniu od użytecznych i solidnych półek wewnątrz (fot. 7) tylny bagażnik z racji kształtu wydaje się mało praktyczny i ustawny. Jego dobrą stroną jest niższy próg załadunku niż w Solinie (fot. 8).
Zmodernizowano nieco deskę rozdzielczą kierowcy –w Wetlinie nad oryginalne wskaźniki pochodzące z Vario przeniesiono część przełączników i radio, które w Solinie umieszczone były z lewej strony deski rozdzielczej (fot. 9). Razić może spasowanie elementów plastikowych, opracowanych w Autosanie a dopasowanych do kształtu deski dostarczanej z podwoziem. Nie zapominajmy jednak, że jest to prototyp. Warto dodać, że duża, jasna powierzchnia deski rozdzielczej nie oślepia kierowcy odbijanym światłem, co jest dość częstą wadą w produkowanych autach.
Nowinką w Autosanie jest interesujące rozwiązanie zastosowane w lewym oknie kierowcy. Znane niemal od czasów dostawczych Żuków przesuwne okienka zastąpiono wielkim podgrzewanym oknem, z którego w dolnej części wydzielono elektrycznie opuszczane okienko. To praktyczne i eleganckie rozwiązanie (fot. 10).
Wersje nadwoziowe
Wetlina, podobnie jak Solina, będzie oferowana wersji turystycznej (o liczbie miejsc 23 do 26), międzymiastowej (mogącej przewieźć 28 pasażerów na miejscach siedzących i siedmiu pasażerów stojących), a ponadto będzie dostępna wersja miejska autobusu, o układzie drzwi 0-2-2, która już powstaje w Sanoku. Autosan Wetlina będzie produkowany równolegle ze starszym modelem, ale ze względu na zastosowanie bardziej zaawansowanej techniki jego cena będzie zapewne wyższa niż w przypadku Soliny. Można przypuszczać , że aby Solina nie stanowiła wewnętrznej konkurencji dla nowego autobusu, to będzie oferowana z nieco uboższym wyposażeniem.
Lista dodatkowego wyposażenia jest długa (patrz poniżej). Poza klasycznymi urządzeniami podnoszącymi komfort klient ma możliwość zamówienia autobusu ze szkieletem wykonanym ze stali nierdzewnej, który wpływa na znaczne przedłużenie trwałości pojazdu, ale powoduje także wzrost jego ceny.
*„Wetlina”- to nazwa niewielkiej podkarpackiej miejscowości wypoczynkowej w gminie Cisna. Ta z kolei wywodzi się od nazwy odmiany wierzby zwanej „wetłyna’.
Podstawowe dane techniczne autobusu Autosan A8V Wetlina:
Silnik –MB OM904LA Bluetec EURO 4, moc 130 kW (177 KM) przy 2200 obr/min. Moment obrotowy: 675 Nm przy 1200-1600 /min
Podstawowe wymiary:
Długość / szerokość / wysokość (w mm) 7965 (8440-prototyp) / 2440 / 2760 ÷2950
Zwis przedni (w mm) 920
Zwis tylny (w mm) 2245 (prototyp – 2720)
Rozstaw kół osi kierowanej / napędzanej (w mm) 1872 / 1640
Rozstaw osi (w mm): 4.800
Liczba miejsc pasażerskich:
Wersja turystyczna: 23+1 / 26+1 (kierowca)
Wersja międzymiastowa: 28 + 1 (kierowca) + 7 stojących
Dopuszczalna masa całkowita: 8200 kg.
Pojemność przestrzeni bagażowej: 3,1 m3
Wyposażenie standardowe:
Zestaw audio, lusterka zewnętrzne podgrzewane i sterowane elektrycznie, reflektory przednie MB (prostokątne), okno kierowcy otwierane elektrycznie,
Wyposażenie standardowe wersji turystycznej: klimatyzacja, szyby panoramiczne, przyciemniane Antisol, zestaw audio-video, fotele uchylne
Wyposażenie standardowe wersji międzymiastowej: zestaw audio, fotele sztywne
Wyposażenie opcjonalne:
Szyby boczne termoizolacyjne, szkielet ze stali nierdzewnej, elektroniczne tablice informacyjne, zestaw audio-video z dwoma monitorami 15”LCD, na poszyciu zewnętrznym elementy dekoracyjne, reflektory przednie soczewkowe, kołpaki kół
Wyposażenie opcjonalne wersji turystycznej (ponad opcje dostępne w wersji międzymiastowej): lodówka;automat do napojów;wyposażenie foteli: stolik, siateczka, podnóżek, przesuw boczny;możliwość holowania przyczepy o ładowności do 2 ton.