Kraków: Będzie klimatyzacja w miejskich autobusach
Krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosi niedługo przetarg na 25 nowych autobusów. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że po raz pierwszy MPK będzie wymagać klimatyzacji. Krakowski przewoźnik od lat opierał się wprowadzeniu klimatyzacji w swoich nowych pojazdach. Argumentów było wiele. Najważniejszym były oczywiście względy ekonomiczne. Autobusy i tramwaje wyposażone w klimatyzację kosztują więcej – średnio o ok. 5 proc. ceny. Jednak o największych oszczędnościach można mówić przy eksploatacji. Pojazdy z włączoną klimatyzacją zużywają więcej energii, a co za tym idzie ich jazda jest droższa. Z tego powodu MPK sugerowało, że klimatyzacja oznaczałaby wyższe ceny biletów. Sięgało też do wyliczeń, z których wynikało, że cięższe maszyny (urządzenia do klimatyzacji zwiększają wagę pojazdów) spowodują większe zniszczenie dróg w mieście, szybsze zużywanie opon, a nawet grożą dewastacją krakowskich torów. Zdaniem MPK tramwaje są już tak ciężkie, że dodatkowa masa spowodowałaby przekroczenie norm obciążenia szyn.
Coś się jednak zmieniło, bo według najnowszych informacji MPK chce wreszcie zamówić pierwsze autobusy z klimatyzacją. Od środy na linii 192 jeździ wypożyczona z Warszawy scania z klimatyzacją na pokładzie – MPK testuje ją i niedługo ogłosi przetarg na 25 autobusów. Prawdopodobnie miałyby to być takie właśnie maszyny.
– Udało się wreszcie przekonać szefostwo MPK, że klimatyzacja nie jest czymś nadzwyczajnym, w końcu prawie każde auto ma ją teraz. A dodatkowe koszty nie będą aż tak wielkie, bo lato nie trwa u nas cały rok – mówi wiceprezydent Krakowa Wiesław Starowicz.
Do tej pory jedynymi autobusami MPK, które mają klimatyzację, jest sześć sprowadzonych z Hiszpanii autobusów Castrosua produkowanych na licencji Scanii. MPK kupiło je, bo liczył się dobry stan maszyn, a nie ich wyposażenie w klimatyzację. Z relacji pasażerów, którzy jeździli tymi autobusami w upały, wynika jednak, że klimatyzacja choć jest, nie była w nich włączana. – Począwszy od tego zamówienia, mogę zagwarantować, że każde następne nowe autobusy będą wyposażane w klimatyzację. Również tramwaje. Nie mogę jednak nic powiedzieć o montowaniu klimatyzacji w starych maszynach. Na razie nie ma na to ani pieniędzy, ani pomysłu – zapewnia Starowicz.