Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Sprzedaż autobusów na polskim rynku w ciągu III kwartałów 2002 roku

infobus
09.11.2002 21:58

Ogółem w ciągu 9 miesięcy 2002 roku sprzedano w Polsce 824 sztuk nowych autobusów,
o 218 szt. mniej niż w analogicznym okresie w ub. roku, co oznacza spadek poziomu
dostaw o 20,92 %. Niepokojący jest fakt, że sprzedaż w ciągu III kwartałów br.
roku jest mniejsza niż w 1999 r., kiedy nastąpiła zapaść na rynku autobusowym
(sprzedano wówczas w całym roku tylko 1314 szt.). Niestety, wszystko wskazuje
na to, że w tym roku sytuacja może być jeszcze gorsza.

Głównym powodem tak złej sytuacji na rynku jest zapaść w segmencie pojazdów
miejskich, gdzie różnica w sprzedaży w porównaniu III kwartałami 2001 roku sięgnęła
43,69 %. W znacznej mierze jest to efekt ubiegłorocznych dużych zamówień dla
MZA Warszawa i MPK Wrocław (łącznie 249 szt.), które znacznie "zawyżyły poprzeczkę"
sprzedaży, ale również na taki wynik miał wpływ kryzys wydatków publicznych
("obcinanie" dotacji budżetowych i refundacji), rosnące zadłużenie gmin
miejskich oraz ciągły wzrost bezrobocia i spadek zamożności społeczeństwa (związane
z tym zmniejszenie wpływów ze sprzedaży biletów). W tej sytuacji tylko nieliczne
przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na zakup nowego taboru, pozostałe albo
nabywają używane, wieloletnie pojazdy wycofywane z zachodnioeuropejskich firm
transportowych albo dokonują kolejnych remontów posiadanych autobusów i starają
się przeczekać ten niekorzystny okres.. Biorąc pod uwagę, że w ostatnim kwartale
2001 roku dostarczono najwięcej autobusów miejskich oraz brak do końca bieżącego
roku dużych przetargów (największe to m.in.: 10 szt. Solarisów U12 dla PKM Sosnowiec,
10 szt. dla Solarisów U12 dla MPK Częstochowa, 10 szt. dla PKS Oświęcim, 15
szt. Jelczy M121 dla MPK Kraków, 15 szt. Solarisów U12 dla PKM Katowice, 10-15
szt. mini-busów dla MPK Lublin i 10 szt. MAN NL 223 dla SPA "Klonowica" w Szczecinie),
należy się spodziewać na zakończenie bieżącego roku jeszcze zwiększenie ujemnego
bilansu.
W segmencie pojazdów międzymiastowych o podwyższonym komforcie (kombi) nastąpił
spadek poziomu sprzedaży o 32,23% w porównaniu z III kwartałami 2001 roku. Zaniepokojenie
budzi również fakt zmniejszenia się dostaw o 19,44 % w porównaniu z analogicznym
okresem w ubiegłym roku wśród autobusów turystycznych. Świadczy to o pogarszającej
się kondycji polskich przewoźników międzymiastowych i międzynarodowych, którzy
w tak trudnej sytuacji w kraju muszą dodatkowo walczyć z ciągle zwiększającymi
się obciążeniami na rzecz budżetu państwa. Natomiast polepszenie się koniunktury
nastąpiło w kategorii pojazdów lokalnych – o 5,16 % (głównie dzięki niskiemu
poziomowi cen oferowanych tutaj autobusów oraz wprowadzeniu do statystyk firmy
AMZ z Kutna, która m.in. zajmuje się konwersjami samochodów dostawczych na mini-busy
w wersji miejskiej i lokalnej). Można również powiedzieć, że nastąpiło minimalne
ożywienie w segmencie pojazdów szkolnych, gdzie odnotowano wzrost o 6 % w porównaniu
z III kwartałami 2001 roku. Jest to związane ze zwiększeniem o indywidualnych
zamówień przez gminy w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Więcej informacji…