Komisja Europejska: Zaostrzyć kontrole w transporcie
Komisja Europejska chce surowszych, jednolitych w całej Unii Europejskiej zasad działalności firm transportowych oraz bardziej skrupulatnych kontroli. Komisarz ds. transportu Jacques Barrot przekonuje, że nowe zasady są potrzebne, aby wyeliminować z rynku nieuczciwą konkurencję, a także zapewnić bezpieczeństwo na drogach i poprawić wizerunek przewoźników. KE proponuje, by każda firma zajmująca się transportem drogowym musiała zatrudniać specjalnie przeszkolonego kierownika, który może się wylegitymować co najmniej 140-godzinnym szkoleniem i odpowiednim dyplomem uznawanym w całej UE. Jeśli firma dopuści się poważnego złamania obowiązujących zasad, kierownik będzie za to osobiście odpowiedzialny – może stracić uprawnienia nawet na dwa lata. Dodatkowo każda firma będzie musiała wykazać się odpowiednimi zabezpieczeniami finansowymi na pokrycie ewentualnych roszczeń. Kabotaż będzie dozwolony wyłącznie w ramach tras międzynarodowych i będzie ograniczony do trzech operacji wykonanych w ciągu maksymalnie siedmiu dni. Sprawdzenie, czy te zasady są respektowane, będzie możliwe dzięki listom przewozowym. Wreszcie – kraje członkowskie mają bardziej skrupulatnie egzekwować przestrzeganie przez kierowców limitów godzin spędzonych za kierownicą. KE zapowiada także ujednolicenie kontroli technicznych pojazdów;standardy obecnie obowiązujące w UE są bardzo zróżnicowane.