Oświadczenie Solaris Bus & Coach S.A.
W związku z pożarem w komorze silnika autobusu Solaris Urbino 15 CNG na gaz ziemny, do którego doszło w sobotę 26 maja w Bratysławie, firma Solaris Bus &Coach S.A. oświadcza:
Natychmiast po zdarzeniu w celu zbadania przyczyn pożaru na miejsce została wysłana grupa inżynierów z Serwisu oraz Biura Technicznego firmy Solaris.
Do momentu wyjaśnienia przyczyny zdarzenia firma Solaris wraz z przewoźnikiem z Bratysławy podjęła decyzję o wycofaniu z ruchu wszystkich 22 autobusów. W tej chwili prowadzona jest kontrola pojazdów, w szczególności sprawdzana jest instalacja gazowa. Po upewnieniu się, że wszystkie urządzenia działają prawidłowo autobusy wrócą do ruchu.
Dzisiaj, zgodnie z przepisami prawa słowackiego, w Bratysławie została powołana komisja składająca się z przedstawicieli policji, inspekcji transportu publicznego, a także przedstawiciela producenta pojazdów. Celem prac komisji jest zbadanie, co było przyczyną powstania pożaru. Natychmiast po zakończeniu prac komisji firma Solaris poinformuje o wynikach kontroli.
Firma Solaris Bus &Coach S.A. produkcję autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG) rozpoczęła w roku 2004. Premierowy pojazd Solaris Urbino CNG został nagrodzony wyróżnieniem targów transportu publicznego Transexpo w Kielcach. Do końca maja br. firma Solaris sprzedała 45 pojazdów napędzanych gazem ziemnym:
– w Polsce: 22 sztuki typu Solaris Urbino 12 CNG – 8 sztuk w Radomiu, 9 sztuk w Rzeszowie, 4 sztuki w Zamościu i 1 Solaris Urbino 18 CNG w Lublinie
– na Słowacji: 23 autobusy Solaris Urbino 15 CNG: 1 sztukę w Koszycach, 22 sztuki w Bratysławie.
Łącznie wszystkie pojazdy pokonały ponad dwa miliony kilometrów. Zdarzenie z Bratysławy jest pierwszą tego typu awarią w autobusach gazowych marki Solaris. Średni przebieg autobusów z Bratysławy, które zostały dostarczone do klienta w maju 2006, wynosi obecnie ponad 60.000 km.
Wszystkie autobusy produkowane przez firmę Solaris Bus &Coach posiadają wymagane prawem homologacje i atesty. Autobusy dla Bratysławy posiadają również homologację obowiązującą w całej Unii Europejskiej a także homologację słowacką. Dodatkowo autobusy na gaz ziemny – w tym autobusy dla Bratysławy – przed oddaniem do klienta były sprawdzone i dopuszczone do eksploatacji przez Transportowy Urząd Dozoru Technicznego Instytucja ta jest uprawniona do przeprowadzania szczegółowych kontroli wszystkich pojazdów napędzanych gazem ziemnym.
Każdy autobus wyjeżdżający z fabryki Solaris posiada szczegółową instrukcję obsługi i użytkowania, zawierającą także szczegółowy plan przeglądów. Przed opuszczeniem fabryki autobusy przechodzą tzw. przegląd zerowy. Kolejne przeglądy powinny zostać wykonane przez klienta po przejechaniu przez autobusy 30.000 i 60.000 km .
Dodatkowo firma Solaris na własny koszt prowadzi szkolenia na temat użytkowania pojazdów napędzanych gazem ziemnym. Takie szkolenie odbyło się także w Bratysławie.
„Nie ma żadnego powodu, aby poddawać w wątpliwość bezpieczeństwo autobusów marki Solaris. Do czasu wyjaśnienia przyczyn pożaru w Bratysławie nie można mówić o niczyjej winie. Zapewniam wszystkich pasażerów naszych autobusów, że mogą czuć się bezpiecznie. Zarówno na etapie projektowania, jak i produkcji bezpieczeństwo pasażerów i kierowców jest dla nas najwyższym priorytetem. Pomimo braku jakichkolwiek przesłanek ku temu, aby w pozostałych autobusach napędzanych CNG występowały problemy techniczne, podjęliśmy decyzję o przeprowadzeniu szczegółowej kontroli wszystkich wyprodukowanych przez nas autobusów napędzanych gazem ziemnym, jeżdżących zarówno w Polsce jak i zagranicą”. –powiedział Krzysztof Olszewski prezes Solaris Bus &Coach S.A.