Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kraków: To nie koniec udręki na A4

infobus
10.05.2007 18:16

Na trasie Kraków – Katowice już trwa modernizacja. Kierowcom już gotuje się krew, ale to nie koniec ich nerwów. Autostrada A4 Kraków – Katowice (60 km) to gigantyczny plac budowy, czynny niemal od trzydziestu lat. Budowa ruszyła w latach 70. i trwała – z przerwami – lat dwadzieścia. Przełom stuleci to czas remontów, które prędko się nie skończą. W 1996-97 państwo wyremontowało trasę. W 1997 r. zaś katowicki Stalexport otrzymał koncesję i przystosował trasę do eksploatacji, budując bramki, miejsca obsługi podróżnych i sieć łączności. W 2002 r. natomiast ruszyła modernizacja (tzw. faza 2A), która trwa obecnie.
Po zakończeniu fazy 2A, po 2009 r., rozpocznie się kolejny etap inwestycji – faza 2B, związana z koniecznością budowy obiektów ochrony środowiska – mówi Tomasz Niemczyński, prezes Stalexport Autostrada Małopolska, spółki, która przejęła koncesję od Stalexportu. Firma ma obowiązek wykonać inwestycję, ponieważ została ona zapisana w umowie koncesyjnej. Szacunkowy koszt projektu przekracza 400 mln zł. Zbudowane zostaną odstojniki wody i obiekty jej oczyszczania, przejścia dla zwierząt etc. Prace przy tej inwestycji będą realizowane w okresie EURO 2012. Tomasz Niemczyński podkreśla jednak, że w czasie mistrzostw Europy będą prowadzone jedynie inwestycje poza pasem autostrady, tak by nie powodować żadnych utrudnień w ruchu. Myliłby się jednak ten, kto myśli, że to już koniec inwestycji na A4. Jeśli natężenie ruchu osiągnie 40 tys. pojazdów na dobę, konieczne będzie zbudowanie trzeciego pasa ruchu – dodaje Tomasz Niemczyński. W ubiegłym roku dobowe natężenie ruchu wyniosło 26,6 tys. pojazdów. Dodajmy, że dość szybko rośnie…