Kolejne Solarisy w Warszawie już niebawem
infobus
04.03.2007 17:52
Kolejne Solarisy w Warszawie już niebawem
W dniu 28 lutego 2007 roku przedstawiciele Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o. w Warszawie oraz Solaris Bus &Coach S.A. podpisali umowę na dostawę 100 autobusów przegubowych Solaris Urbino 18 dla MZA Warszawa. Kontrakt wart jest 110 mln złotych. Wszystkie autobusy powinny wyjechać na ulice stolicy do końca czerwca tego roku. Podpisanie umowy było też okazją do prezentacji pierwszego z 50 nowych, klimatyzowanych Solarisów Urbino 12, które już wcześniej zamówił warszawski przewoźnik.
Oferta firmy Solaris Bus &Coach S.A. z podpoznańskiego Bolechowa okazała się być najlepszą w przetargu ogłoszonym przez MZA na dostawę 100 niskopodłogowych przegubowców. Zwieńczeniem procedury jest podpisanie kontraktu, do którego doszło ostatniego dnia lutego b.r. o godzinie 11.30 w zajezdni MZA przy ul. Ostrobramskiej w Warszawie. Miejskiego przewoźnika reprezentowali Prezydent Warszawy –Hanna Gronkiewicz –Waltz i Prezes Zarządu Roman Podsiadły, natomiast producenta Solange i Krzysztof Olszewscy, właściciele firmy Solaris Bus &Coach.
Jest to już kolejny kontrakt, jaki w tym roku podpisały obie firmy. W styczniu została bowiem zawarta umowa na dostawę 50 sztuk Solarisów Urbino 12. „Ten rok na rynku polskim rozpoczął się dla nas bardzo dobrze. Już dzisiaj wiemy, że w roku 2007 tylko do Warszawy dostarczymy aż 150 sztuk Solarisów, a to zgodnie z zapowiedziami stołecznego przewoźnika jeszcze nie koniec tegorocznych zamówień na autobusy”. –mówi Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus &Coach S.A. Zgodnie z umową 100 nowych przegubowców wyjedzie na ulice Warszawy prawdopodobnie jeszcze przed końcem drugiego kwartału tego roku. Natomiast 50 krótszych Solarisów Urbino 12 będzie wozić warszawiaków już od końca kwietnia. Wprowadzenie do taboru MZA 150 autobusów marki Solaris zdecydowanie podniesie liczbę autobusów w pełni niskopodłogowych jeżdżących w stolicy. Od początku swojej działalności, tj. od 1996 roku do końca 2006 firma z podpoznańskiego Bolechowa dostarczyła do Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie łącznie aż 351 autobusów. Jeśli dodamy do tego kolejne 150 sztuk, będzie to oznaczało, że mieszkańców Warszawy będzie wozić ponad pół tysiąca autobusów wyprodukowanych w Wielkopolsce. „Bardzo cieszę się z faktu, że w stolicy naszego państwa będzie jeździć coraz więcej nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów o podwyższonym standardzie bezpieczeństwa. Jeszcze jednym powodem do dumy jest fakt, że autobusy te są polskim produktem. Uważam, że nowoczesny tabor komunikacji miejskiej to jedna z najlepszych wizytówek każdego miasta”. – powiedziała Solange Olszewska, wiceprezes Solaris Bus &Coach S.A.
Dane techniczne nowych autobusów
Solaris Urbino 12
50 Solarisów Urbino 12, z których pierwszy został zaprezentowany 28 lutego w zajezdni MZA przy Ostrobramskiej, będzie wyposażonych w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Tego typu ponadstandardowe wyposażenie było już zastosowane w Solarisach Urbino 18, z których pasażerowie mogą korzystać już od ponad roku. Do nietypowych rozwiązań, które posiadać będą Solarisy Urbino 12 dla MZA, należy także monitoring oraz system liczenia pasażerów. Dzięki zamontowaniu czterech kamer możliwy będzie stały podgląd przestrzeni pasażerskiej autobusu, który podniesie bezpieczeństwo zarówno pasażerów jak i kierowców. Obraz z kamer będzie rejestrowany na twardym dysku. Jeżeli będzie taka potrzeba, możliwe będzie odtworzenie nagrania. Nagrania, które nie zarejestrowały żadnych „sytuacji kryzysowych”w autobusie, będą automatycznie usuwane. Drugie rozwiązanie, jakim jest system liczenia, będzie zamontowane w 10 z 50 autobusów. Dzięki temu przewoźnik będzie miał szczegółowe dane na temat przepływu „strumienia pasażerów”. To z kolei ułatwi zarządzanie autobusową flotą. Solaris Urbino będzie wyposażony w silnik spełniający normę czystości spalin Euro4.
Solaris Urbino 12:
Długość: 12000 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2850 mm
Wysokość wnętrza: 2370 mm
Silnik: DAF PR 183 (183 kW), Euro 4
Skrzynia biegów ZF Ecomat
Miejsca siedzące: 26 +1
Klimatyzacja przestrzeń pasażerska + kabina kierowcy
Monitoring
Solaris Urbino 18
Przegubowe Solarisy 18 będą wyposażone w klimatyzację kabiny kierowcy oraz w monitoring, który ze względu na długość autobusu, będzie w tym przypadku składać się z systemu pięciu kamer. Autobus będzie w pełni niskopodłogowy, w wersji z czterema wejściami. Pojazdy będą bardzo ekologiczne, dzięki zastosowaniu silników spełniających normę czystości spalin Euro 4.
Długość: 18000 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2850 mm
Wysokość wnętrza: 2370 mm
Silnik: DAF PR 228 (228 kW), Euro 4
Skrzynia biegów Voith 864.5
Miejsca siedzące: 43 +1
Klimatyzacja kabina kierowcy
Monitoring
Na podstawie informacji firmy Solaris.