Warszawa: Rower na parking i do autobusu

infobus
16.02.2007 20:10

Warszawscy cykliści będą mogli zostawiać rowery na parkingach przy węzłach przesiadkowych. Pierwsze otwarte zostaną w kwietniu – dowiadujemy się z Życia Warszawy. To strategiczna decyzja –na miejskich parkingach systemu Park &Ride będą przygotowane miejsca dla rowerów. W Warszawie nie ma jeszcze żadnego wyznaczone miejsca do zostawienia dwóch kółek przez ludzi, którzy chcą się przesiąść do komunikacji publicznej. –To rozwiązanie popularne na zachodzie Europy –mówi Aleksander Buczyński ze stowarzyszenia Zielone Mazowsze. –Są tam parkingi, na których stać może nawet pięć tysięcy rowerów. Idea parkingu Park &Ride jest prosta –kierowca i jego pasażerowie dojeżdżają do miejsca, gdzie jest możliwość dogodnej przesiadki, zostawiają samochód na strzeżonym parkingu i dalej podróżują komunikacją publiczną. Bike &Ride to wersja dla cyklistów –rowerem dojeżdża się np. do stacji metra, pojazd zostaje w stojaku, a cyklista jedzie dalej kolejką. To bardzo dobre rozwiązanie dla tych, którzy nie czują się na siłach, aby jeździć rowerem po centrum albo po prostu mają dość daleko do pracy i nie mogą przejechać całej drogi góralem lub kolarzówką. W tej chwili powstają trzy parkingi Park Ride –przy Włościańskiej, Połczyńskiej i Wilanowskiej. Mają być otwarte w kwietniu. Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta (to ZTM jest inwestorem parkingów) zobowiązał wykonawców do wyznaczenia na nich miejsc do parkowania także rowerów. –Muszą zostać zamontowane solidne uchwyty, do których będzie można przyczepić rower –mówi Aleksander Buczyński. –Rower jest łatwo ukraść, dlatego taki parking musi być blisko budki strażnika lub kamery monitoringu. Parkingi Park &Ride mają być strzeżone i monitorowane, a dla posiadaczy biletów komunikacji miejskiej będą bezpłatne. System P&R będzie sukcesywnie rozbudowywany –parkingi mieszczące po kilkaset aut powstaną m.in. na Młocinach (wraz z budową węzła przesiadkowego i stacji metra), przy pętlach przy ul. Górczewskiej i al. Krakowskiej, przy stacjach kolejowych. Przewidziano na nich także miejsca dla rowerów. –Chcielibyśmy jeszcze, aby parkingi dla rowerów były przy stacjach metra –mówi Aleksander Buczyński.