Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Spółka Astromal od 1980 roku specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji wyrobów z laminatów poliestrowo-szklanych do pojazdów komunikacji publicznej (autobusów miejskich i turystycznych, tramwajów, autobusów szynowych, metra, pociągów pasażerskich), pojazdów użytkowych oraz siedzeń pasażerskich. I to właśnie ten ostatni segment głównie kojarzy nam się z firmą z Wilkowic. Najnowszym tutaj produktem firmy są fotele AM2000 CITY, AM2001 CITY, AMA 2006 i EZT 2007. Kolorystyka stelaży, tkanin i siedzisk pozwala na dowolny dobór wzornictwa w zależności od potrzeb klienta, gdyż każdy region i aglomeracja posiada własne barwy –tzw. system identyfikacji wizualnej. Zaletami wymienionych modeli siedzeń pasażerskich Astromal są przede wszystkim: trwałość, wyszukana stylistyka oraz atrakcyjna cena. –„Nie mamy aspiracji konkurować z największymi firmami fotelarskimi”–mówi Andrzej Stróżyk, prezes Astromalu. –„Robimy proste i niezwykle trwałe siedziska, które moim zdaniem są zarówno wandalo-, jak i idiotoodporne. I przede wszystkim są dostosowane do portfela odbiorców z Europy Środkowo-Wschodniej.”Jak zaznacza producent, trwałość konstrukcyjna foteli AM2000 CITY, AM2001 CITY i AMA 2006 odpowiada żywotności eksploatacyjnej pojazdów, w których są stosowane. Ich niezniszczalność gwarantują twarde elementy wykończeniowe oraz specjalna siatka, która uniemożliwia pocięcie siedziska. Łatwe czyszczenie oraz bezproblemowa wymiana tapicerowanych elementów gwarantują niskie koszty serwisu i ewentualnych czynności remontowych. To wszystko sprawia, że fotele Astromal AM2000 CITY, AM2001 CITY, AMA 2006 i EZT 2007 są powszechnie używane w komunikacji obsługującej aglomeracje wielkomiejskie. Warto zwrócić uwagę także na ich uniwersalność. Mogą być one stosowane (w zależności od składu żywicy) zarówno w tramwajach i autobusach, ale także w transporcie szynowym –np. w autobusach szynowych czy wagonach SKM (Szybkiej Kolei Miejskiej). –„Rzeczywiście niewiele foteli w naszym kraju spełnia restrykcyjne wymagania kolejnictwa, a jeżeli już –są one horrendalnie drogie”–tłumaczy Andrzej Stróżyk. –„My je spełniamy, dlatego coraz częściej nasze produkty trafiają do nowych szynobusów, jak i remontowanych składów –np. EZT przez firmę PESA. Zresztą specjalizujemy się w dostawach tzw. drugiego montażu, czyli do modernizowanych pojazdów, gdyż dużym firmom nie opłaca się uruchomić produkcji na załóżmy dwa czy trzy tysiące foteli. To robota dla nas.”Jedną z nowości w ofercie firmy jest fotel przeznaczony dla maszynistów i motorniczych – ALM 2005. Fotel wyróżnia się ergonomiczną budową oraz optymalnymi gabarytami, zapewniającymi montaż nawet w ciasnych i małych kabinach. Ważną jego zaletą jest możliwość szybkiej ewakuacji.
Z myślą o przyszłości
Jednak Astromal to nie tylko fotele. –„Trochę nam przeszkadza ta silna identyfikacja firmy tylko z fotelami. Tak naprawdę posiadamy bardzo szeroki zakres działalności, a produkcja siedzisk w naszym budżecie zajmuje dość skromną pozycję”–przekonuje Andrzej Stróżyk. Główną działalnością firmy jest wykonywanie gotowych elementów zewnętrznych i wewnętrznych pojazdów do transportu publicznego. Trafiają one do takich gigantów rynku motoryzacyjnego jak: Volvo, MAN, Scania, Bombardier, koncern VDL (skupiający marki Jonckhere, Berkhof , Kusters i Bova) oraz do rodzimych producentów –Jelcza i bydgoskiej PESY. –„I to podstawa naszej działalności i jednocześnie platforma, na której budujemy naszą największą chlubę –dział projektowo-designerski –mówi szef Astromalu. –„To daje nam ogromną satysfakcję i jednocześnie jest znaczącym krokiem w przyszłość.”Przykładem tych prac może być wystawiona podczas targów TRANSEXPO czołowa ściana popularnego tramwaju Konstal 105N, która w wyniku przeprowadzonego liftingu stylizacyjnego uzyskała nowoczesny i atrakcyjny wygląd. Ściany te są stosowane w wyremontowanych tramwajach typu 805N należących do MPK Łódź oraz ZKM Gdańsk. Ponadto firma m.in. opracowała stylistykę ścian przednich i tylnych tramwajów z Bautzen dla koncernu Bombardier oraz wykonała zabudowy wnętrza futurystycznych autobusów Phileas dla firmy APTS. Poza tym cały czas prowadzi prace nad udoskonaleniem elementów zaprojektowanych przez swoich klientów i zdarza się, że proponuje Scanii czy Volvo przeprowadzenie zmian np. w zakresie stylistyki ścian przednich czy wybranych elementów zabudowy przestrzeni pasażerskiej. Najnowszym dziełem stylistów z Astromalu są zabudowy pickup’ów: Nissana Navary czy Toyoty Hilux.
Rozbudowujemy się
Decyzja o budowie nowej hali zapadła w zeszłym roku. Gwałtownie rosnąca liczba zamówień (m.in. dzięki wejściu marki VDL Bova) oraz nowe wymagania techniczne spowodowały, że Astromal musiał podjąć szybką decyzję o rozbudowie fabryki. Na szczęście firma posiada działkę o powierzchni 7 ha, tak że jest gdzie się budować…Nowy obiekt o powierzchni 3000 m2 powstał bezpośrednio przy dotychczasowych budynkach. Z końcem grudnia 2006 r. została tutaj przeniesiona cała produkcja, natomiast stare budynki zostaną poddane gruntownemu remontowi. Po jego zakończeniu powstaną tutaj nowe działy firmy –m.in. wykorzystujący technologię SMC (prasowania i utwardzania w wysokich temperaturach) oraz prototypownia i modelarnia. –„Nigdy nie jest dość miejsca na zrealizowane formy –śmieje się Andrzej Stróżyk. –Dla potrzeb producentów autobusowych musimy je magazynować przez 15 lat, a dla kolejowych –aż przez 30.”Przy konstruowaniu nowej fabryki szczególnie istotne były kwestie związane z szeroko rozumianą ochroną środowiska. Nowoczesna kabina lakiernicza (m.in. dostosowana do kładzenia lakierów wodnych) została wyposażona w system utylizacji zanieczyszczeń powietrza. Wymiana powietrza odbywa się tutaj poprzez specjalny adsorber z węglem aktywnym oraz dopalacz katalityczny. Dzięki temu powietrze opuszczające kabiny lakiernicze jest pozbawione szkodliwych substancji. Dodatkowo kabina lakiernicza oraz stanowiska szlifierskie wyposażone są w system central nawiewno-wywiewnych, który przy dużej wymianie powietrza pozwala utrzymać temperaturę na stałym poziomie, zapewniając odpowiedni komfort pracy. Hala ogrzewana jest instalacją gazową w systemie tzw. nagrzewnic bezpośrednich. –„Już niedługo czeka nas kolejna bardzo ważna inwestycja. Chcemy kupić centrum obróbcze CNC, co w przypadku naszych zastosowań jest kosztem grubo przekraczającym milion złotych”–mówi prezes Astromalu.
Patrząc na Wschód
–„Jednak jeżeli chcemy dotrzymać kroku naszym klientom i zdobywać nowe kontrakty –nie mamy wyboru i musimy inwestować. I to nie tylko w maszyny i budynki. Prawdziwa walka toczy się o wykwalifikowanych robotników, którzy masowo opuszczają nasz kraj oraz o młodych konstruktorów i inżynierów, którzy nie bardzo widzą dla siebie perspektywy rozwoju w naszym kraju. Bez odpowiednich rozwiązań makroekonomicznych nic tu nie zdziałamy, dlatego moim zdaniem już teraz warto szukać fachowców za naszymi wschodnimi granicami”–przekonuje Andrzej Stróżyk. Za słowami idą czyny. Podczas wakacji w Lesznie przebywało sześciu praktykantów z miasta Stryj w Zachodniej Ukrainie. Właśnie tam od 2005 roku Astromal ma swoją fabrykę. Obecnie produkuje ona elementy z laminatu głównie na potrzeby dla polskiej centrali. Jednak wraz z rozwojem lokalnego rynku transportu publicznego i jego unormowaniem ta proporcja na pewno się zmieni. –„Fabryka w Stryju to takie małe okno na tamten ogromny rynek”–mówi Andrzej Stróżyk. –„Wiele rzeczy musimy jeszcze tak zmienić, żeby ta inwestycja mogła się utrzymać tylko z lokalnych kontraktów, ale to tylko kwestia czasu.”