20 km autostrady z Krakowa do Szarowa w dwa lata
Odcinek autostrady A4 między Krakowem a Szarowem powstanie najprawdopodobniej do wiosny 2009 roku. Z przetargu wynika, że budowa będzie kosztowała ok. 850 mln zł . W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie zostały otwarte oferty złożone w przetargu na budowę autostrady A4 pomiędzy węzłem Wielicka w Krakowie a węzłem Szarów. Było to drugi etap przetargu, bo wcześniej GDDKiA sprawdzała możliwości finansowe i techniczne zainteresowanych firm. Najtańszą ofertę złożyło hiszpańsko-polskie konsorcjum: Dragados z Polimeksem-Mostostal. Chce wybudować 20 km autostrady za 839 328 571 zł brutto. Następna z kolei oferta greckiej firmy J&P-AVAX jest tylko o ok. 110 tys. zł droższa. Najwyższą zaś cenę zaproponowało polsko-niemiecko-portugalskie konsorcjum – realizacja projektu opiewała nieomal na 1,2 mld zł brutto. Autostradę chcieli budować również Francuzi i Austriacy. Choć znamy już ceny, nadal nie jest pewne, kto wejdzie na plac budowy. Generalna Dyrekcja musi jeszcze sprawdzić poprawność ofert pod względem prawnym i poczekać na ewentualne protesty przegranych uczestników przetargu. – Trudno przewidzieć długość całego postępowania. Zakładamy, że umowa zostanie podpisana w pierwszym kwartale 2007 roku, więc prace mogłyby się rozpocząć jeszcze wiosną – mówi Magdalena Chacaga z małopolskiego oddziału GDDKiA. Autostrada ma powstać w dwa lata od momentu rozpoczęcia robót. Zbudowane zostanie 19,9 km autostrady z dwoma węzłami autostradowymi: Bieżanów (jeszcze na terenie Krakowa) i Szarów (pod miejscowością o tej nazwie). Trzeba będzie także wybudować 30 mostów i wiaduktów. Powstanie również specjalne przejście dla zwierząt w pobliżu puszczy Niepołomickiej. Autostrada zostanie wykonana za środki z Krajowego Funduszu Drogowego.