Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Ofensywa CNG – Solaris w Lublinie

infobus
20.12.2006 09:46
18 listopada br. na zajezdnię autobusową Majdan Tatarski w Lublinie przyjechał nowy pojazd –Solaris Urbino 18 CNG. To pierwszy od 5 lat fabrycznie nowy autobus zakupiony przez MPK Lublin. Ostatnim nabytkiem był również Solaris –Urbino 15.
18 listopada br. na zajezdnię autobusową Majdan Tatarski w Lublinie przyjechał nowy pojazd –Solaris Urbino 18 CNGSolaris Urbino 18 CNG dla MPK Lublin to pierwszy wyprodukowanym w bolechowskiej fabryce 18-metrowy autobus niskopodłogowy zasilany sprężonym gazem ziemnym
Solaris Urbino 18 CNG dla MPK Lublin to pierwszy wyprodukowanym w bolechowskiej fabryce 18-metrowy autobus niskopodłogowy zasilany sprężonym gazem ziemnym. Krótsze, 12-metrowe gazowe jamniki wożą już mieszkańców Zamościa, Radomia i Rzeszowa. Tabor CNG to wciąż niszowy temat w Polsce, ale w tym roku i tak rozwija się bardzo dynamicznie. Większość firma odstrasza konieczność zainwestowania „na wejściu”. Oprócz droższego taboru, należy przygotować odpowiednie zaplecze techniczne, w tym stację szybkiego tankowania CNG. W Lublinie autobusy będą zasilane na stacji przy al. Witosa, która obecnie jest wykańczana przez pracowników Zakładu Gazowniczego. W przyszłości kolejny punkt zasilania powstanie przy zajezdni autobusowej Majdan Tatarski. Ponadto zostaną zamontowane stanowiska powolnego tankowania przy miejscach postojowych.
Zakup Urbino 18 CNG jest pierwszym krokiem MPK Lublin w kierunku wymiany taboru na nowoczesne, gazowe konstrukcjeW pojeździe zastosowano przyciemnione szyby oraz –podobnie jak w Warszawie –szerokie otwierane okna.
Zakup Urbino 18 CNG jest pierwszym krokiem MPK Lublin w kierunku wymiany taboru na nowoczesne, gazowe konstrukcje. Autobus, który przybył do Lublina, zdecydowanie wyróżnia się spośród pozostałych 216 autobusów należących do MPK. Po pierwsze –nowoczesną stylistyką. Po drugie –„gazowym garbem”, czyli zabudową butli gazowych na dachu pojazdu. Również tutaj zamontowano klimatyzatory przestrzeni pasażerskiej oraz oddzielną klimatyzację dla kierowcy. W pojeździe zastosowano przyciemnione szyby oraz –podobnie jak w Warszawie –szerokie otwierane okna. Co interesujące –pojazd został wyposażony w gazowy silnik Iveco, rozwijający moc 200 kW. Jednostka ta pracujący praktycznie bezszelestnie, zapewni szybkie i płynne poruszanie się pojazdu w ruchu miejskim. Podobnie jak inne silniki zasilane CNG spełnia ona najbardziej surowe normy czystości spalin Euro 5. Jak głosi przysłowie „jedna jaskółka wiosny nie czyni”, lecz warto podkreślić wagę tego zakupu dla MPK Lublin, który wprowadza przewoźnika na nowy, ekologiczny kierunek rozwoju. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że wszystkie unijne projekty złożone przez lubelski Urząd Miejski zostaną zrealizowane. Wówczas Lublin dysponowałby potężną flotą 130 niskopodłogowych autobusów zasilanych gazem ziemnym, które wraz z trolejbusami tworzyłyby prawdziwie ekologiczną komunikację miejską. Jak na razie jednak przewoźnik zakupił jeden nowy autobus przegubowy oraz na dniach ma podjąć decyzję o wyborze dwóch używanych pojazdów gazowych o długości 12-metrów.
Klimatyzatory przestrzeni pasażerskiej „Gazowy garb”, czyli zabudowa butli gazowych na dachu pojazdu„Gazowy garb”, czyli zabudowa butli gazowych na dachu pojazdu
Dane techniczne SU 18 CNG dla Lublina
Długość/szerokość/wysokość 18000/2550/2850 [mm]
Silnik IVECO CURCOR 8 CNG
Skrzynia biegów Voith 854.3
Elementy instalacji gazowej dla silnika IVECO Cursor
Zestaw zbiorników do gazu 4x310litrów
Oś przednia LAF 442
Oś napędowa
Oś napędowa Voith i=7,4
Oś środkowa AVN 132 SL 4472 036 119
Układ drzwi 2-2-2-2
Fotel kierowcy ISRI 6500
Miejsce pracy kierowcy klimatyzowane poprzez klimatyzację przestrzeni pasażerskiej (frontbox Aurora klimatyzowany)
Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej Konvekta KL 60 2 szt.