„Zostaw samochód –daj odetchnąć miastu”
infobus
05.12.2006 14:47
„Zostaw samochód –daj odetchnąć miastu”
„Zostaw samochód –daj odetchnąć miastu”–takie jest hasło 6. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS. Zadaniem uczestników będzie zaprojektowanie plakatu promującego środki komunikacji miejskiej –autobusy, tramwaje, trolejbusy czy metro. O konkursie opowiada przedstawicielka organizatora –Karolina Goźlińska.
Karol Wach InfoBus: Ile prac wpłynęło na konkurs?
Karolina Goźlińska: Wpłynęło 717 prac.
IB: Jak będzie dalej wyglądał proces wyłaniania zwycięzców?
KG: W 6. edycji konkursu jury dokona wstępnej selekcji prac. Do dnia 1grudnia 2006 roku każdy z członków jury otrzyma wglądówki wszystkich zgłoszonych do konkursu projektów i wybierze 5 najlepszych plakatów. Do dnia 4 grudnia 2006 roku każdy z członków jury złoży na ręce audytora konkursu listę wybranych przez siebie projektów. Wszystkie wybrane w ten sposób prace zostaną na koszt organizatorów wydrukowane w formacie 100 x 66,6 cm. Spośród nich jury, które zbierze się 8 grudnia 2006 roku w Warszawie, wybierze prace nagrodzone nagrodą główną oraz prace wyróżnione. Wszystkie prace zakwalifikowane przez jury do drugiego etapu konkursu będzie można obejrzeć na stronie internetowej www.gazeta.pl od dnia 8 grudnia 2006 roku. Zostanie tam przeprowadzone otwarte głosowanie na najlepszy plakat. Regulamin konkursu internetowego ogłoszony zostanie na stronach www.galeria.ams.com.pl oraz www.gazeta.pl. Wszystkie prace konkursowe będzie można obejrzeć na stronie internetowej www.galeria.ams.com.pl od dnia 8 grudnia 2006 roku. Jury przyzna jedną nagrodę główną – autor lub autorzy nagrodzonego plakatu otrzymają nagrodę pieniężną w wysokości 7000 zł, trzy egzemplarze plakatu wydrukowanego w formacie 180 x 120 cm oraz trzy egzemplarze almanachu podsumowującego konkurs. Organizator zobowiązuje się zapłacić zryczałtowany podatek dochodowy od nagrody głównej. Jury przyzna też pięć równorzędnych wyróżnień – każdy z autorów wyróżnionych plakatów otrzyma trzy egzemplarze zaprojektowanego przez siebie plakatu, wydrukowanego w formacie 180 x 120 cm, oraz trzy egzemplarze almanachu podsumowującego konkurs. Dodatkowo jury, w porozumieniu ze Stowarzyszeniem Agencji Reklamowych i Klubem Twórców Reklamy, zaproponuje wybranym osobom z grona laureatów staże w czołowych polskich agencji reklamowych.
IB: Kiedy możemy spodziewać się ogłoszenia wyników?
KG: Ogłoszenie wyników 6. edycji konkursu nastąpi 14 grudnia 2006 roku podczas uroczystego wernisażu pokonkursowej wystawy zorganizowanej w Warszawie. Na wystawie, obok prac nagrodzonych nagrodą główną i wyróżnionych, znajdą się wszystkie prace zakwalifikowane przez jury do drugiego etapu konkursu.
IB: Dlaczego w tym roku zostało wybrane hasło 'Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu’.
KG: 'Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu’, to hasło 6. edycji konkursu Galerii Plakatu AMS. Zadaniem uczestników jest zaprojektowanie oryginalnego plakatu promującego środki komunikacji miejskiej. Z roku na rok rośnie liczba samochodów. Niestety, wielkie aglomeracje nie są przystosowane do takiego natłoku aut. W efekcie gigantyczne korki paraliżują ruch, zwłaszcza w godzinach szczytu. Dojazd do pracy zamienia się w długą wyprawę, a problemy z zaparkowaniem to chleb powszedni kierowców. Oprócz tego duża liczba samochodów zatruwa powietrze, zwiększa hałas, prowadzi do kolizji i wypadków. Życie w mieście staje się po prostu męczące. Aby dać odetchnąć miastu, wystarczy zostawić samochód w garażu i skorzystać z autobusu, metra albo tramwaju. To zazwyczaj nie tylko najszybszy sposób, by przedostać się z jednego krańca miasta na drugi, ale i najtańszy, a do tego ekologiczny. Pomagając miastu, pomagamy sobie. Korzystanie z komunikacji miejskiej uwalnia nas od stresu wywołanego zakorkowanymi ulicami, pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Zadaniem uczestników jest zaprojektowanie plakatu zachęcającego do korzystania ze środków komunikacji miejskiej: autobusów, trolejbusów, metra i tramwajów. Plakat nie ma promować zdrowego trybu życia, ścieżek rowerowych, pieszych wędrówek ani ekologii, jak również nie może być wyłącznie krytyką samochodu jako środka transportu. Hasło 'Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu’ zostało wybrane jedynie do celów promocji konkursu, zatem organizatorzy nie oczekują, że nadesłane prace będą jego dosłowną ilustracją. Na plakacie może znaleźć się inne hasło, zaproponowane przez autora. Można zgłosić projekt typograficzny, w którym litery odgrywają główną rolę, lub przedstawić pracę bez liter, posługując się samym obrazem.
O wynikach konkursu poinformujemy na łamach portalu InfoBus.