Tedom Kronos 123G na testach w ZKM Gdynia
infobus
05.12.2006 14:30
Tedom Kronos 123G na testach w ZKM Gdynia
Tradycją stało się już to, że każdy pojazd testowany w sieci ZKM jest prezentowany szerszej publiczności. Tak było i w miniony poniedziałek 04.12.2006r. O godzinie 11.00 spod Urzędu Miasta w Gdyni, wyruszył w prezentacyjną jazdę testowany przez gdyński PKM, autobus TEDOM 123G zasilany CNG. Pojazd ten do Gdyni przybył z czeskiej fabryki TEDOM w mieście Trebic. Na poniedziałkowej prezentacji nie zabrakło zatem przedstawicieli producenta, którzy prezentowali zgromadzonym dziennikarzom, władzom zarządu oraz pozostałym przybyłym gościom autobus oraz omówili liczne oferty, takie jak chociażby opcje zagospodarowania miejsca w pojeździe, klimatyzację, zmianę ustawień miejsc siedzących, podestów, a nawet zamianę napędu CNG na nowoczesny silnik Diesla (spełniający normę Euro 4). Negatywnych opinii kierowców nie potwierdził przedstawiciel gdyńskiego PKMu – pan Gałkiewicz, który nic nie wspomniał o tak krytykowanej przez kierowców, którzy mieli możliwość prowadzenia tego pojazdu, 'twardości’ jazdy. 'Autobus nie jest przystosowany do naszych dróg, strasznie czuć każdą dziurę w jezdni’ –to tylko jedna z takich negatywnych opinii. Inną, choć nie aż tak wpływającą na prowadzenie pojazdu, wadą jest jego mało elegancki wygląd, na który wpływają okna mocowane w pierwszej części aluminiową uszczelką, w drugiej zaś plastikiem. Mimo to Pan Gałkiewicz, całe testy widzi w pozytywie. Plusem autobusu jest zasilanie gazem ziemnym. Nie bez znaczenia jest także fakt, że koszt eksploatacji tego pojazdu jest niższy w porównaniu z Mercedesem 0405N o 40%. Jak mówi Gałkiewicz, ZKM podąża za nowoczesną Europą i pragnie jak najlepiej przygotować się do przyszłorocznego przetargu na dostawę 5-ciu wielko-pojemnych autobusów zasilanych właśnie CNG oraz budowę przy bazie PKM w Kaczych Bukach stacji szybkiego tankowania, którą w całości sfinansuje Pomorska Spółka Gazownictwa. To już trzeci po Emazenie i IrisBusie testowany gazowiec w sieci ZKM Gdynia. Trzytygodniowe testy, które potrwają do 8 grudnia mają dać odpowiedź jakie są koszty ekonomiczne, względy ekologiczne, sprawność i ogólne wrażenia eksploatacyjne autobusu TEDOM Kronos 123 G. Rozwiązania z kupowaniem fabrycznie nowych autobusów sprawdziło się w innych polskich miastach –w Rzeszowie, Zamościu, Wrocławiu czy Przemyślu. Po zakończeniu prób w PKM Gdynia autobus nie opuści miasta, a zostanie przekazany na testy do Spółki Dunn-Line.
Dane techniczne autobusu TEDOM Kronos 123 G
Pojemność –90 osób
Miejsc siedzących –29+4
Miejsc stojących –57
Długość –11990 mm
Szerokość –2550 mm
Wysokość –3300 mm
Minimalny obszar zawracania –9,6 m
V max –70 km/h
Drzwi 2+2+2
– elektryczne, pneumatycznie kontrolowane
– otwierane do środka
– sygnał otwarcia drzwi
– blokada otwierania drzwi przy prędkości 3 km/h
– szerokość wszystkich drzwi –1350 mm
– elektrycznie podgrzewane przednie drzwi
Silnik
Pojemność –11946 ccm
Moc –210 kW przy 2000/min.
Konstrukcja autobusu –stal nierdzewna
Poszycie zewnętrzne –blachy aluminiowych