W ramach tegorocznych Dni Otwartych VDL Bova Polska (27-28 października br.) zostały pokazane prawie wszystkie autokary prezentowane na TRANSEXPO. Z tegorocznych premier zabrakło tylko „głównego bohatera”z Kielc –trzyosiowego modelu Jonckheere JSD 140-460. Oprócz niego najnowszy trzon oferty VDL Bova Polska reprezentowały dwa odmłodzone modele: Futura FHD 127.365 –model 2007 oraz Magiq MHD 139-460 Magnum –model 2007. Oba te egzemplarze zostały wyposażone w silniki DAF spełniające normę Euro 4, w tym: Futura w 9,2 litrowy silnik DAF PR;a Magiq –w 12 litrowy silniki DAF MX. Dużym zainteresowaniem cieszyły się ostatnie autokary z jednostkami Euro 3. Przedstawiciele firm turystycznych, które planowały inwestycje w przyszłym roku mieli trudnych „orzech do zgryzienia”–czy przyspieszyć zakup i zapłacić o ok. 7 tys. euro mniej za autokar z silnikiem Euro 3, czy też planowo odnowić flotę przed przyszłorocznym sezonem i wówczas zapłacić drożej za silnik Euro 4. Podczas imprezy w Kole flota „spod znaku Euro 3”składała się głównie z egzemplarzy Futura 13.380 –o długości 12,7-metra. W tym roku ta wersja gabarytowa znacznie zyskała na popularności w oczach polskich przewoźników. To można powiedzieć, że tegoroczny hit VDL Bova Polska. Kolejny model, który także znacznie zwiększył soją sprzedaż w tym roku to Magiq, który dzięki wprowadzeniu wersji trzyosiowych zwiększył krąg swoich odbiorców. A klienci dopytują się już o wersję 15-metrową, które wejdzie do oferty od początku 2007 r. To dodatkowo poszerzy przyszłoroczną ofertę VDL Bova Polska, która obok autokarów marki Jonckheere wzbogaci się także o kolejną markę koncern VDL –Berkhof. Na razie będą to tylko pojazdy z turystycznej rodziny Axial. Natomiast nadal nie jest przewidywane wprowadzenie do oferty w Polsce krótszych modeli Futury (np. o długości 10 metrów), jak też autobusów miejskich. Przykład z Lexio najlepiej pokazuje, że nasz rynek nie jest jeszcze gotowy na pojazdy z tej półki cenowej.
Obok nowych autobusów, w Kole pojawiła się także silna reprezentacja autobusów używanych spod znaku firmy VDL CBC, która do niedawna funkcjonowała pod szyldem Kleyn-Bova. Od sierpniu 2005 r. jest ona w 100% własnością VDL Bus &Coach. Wraz ze zmianą nazwy na VDL CBC, rozszerzone zostaje także pole działalności firmy. Jej motto pozostaje niezmienne –„Wszystkie marki, wszystkie modele, jeden partner.”Wyłącznym partnerem firmy w Polsce jest PUH Milam z Szklarskiej Poręby.
Jednak największym zainteresowaniem podczas Dni Otwartych cieszyła się wyprzedaż części zamiennych. To jeden z głównych magnesów przyciągających co roku do Koła sporą liczbą klientów. Jak można było zaobserwować w tym roku –popularność wyprzedaży wydaje się rosnąć z roku na rok.
Ponadto podczas imprezy zaproszeni goście mieli okazję do rozmów z dwoma przedstawicielami serwisu DAF w Polsce, którzy obsługują również autokary marki VDL Bova. Jednym z nich była firma 'Wanicki’, która w 1999 roku podpisała umowę dealerską z DAF TRUCK POLSKA, a w roku 2000 umowę z BOVA. Obecnie 'Wanicki’ posiada trzy serwisy na południowym-wschodzie kraju –w Krakowie, Lublinie i Rzeszowie. Drugą firmą reprezentującą na Otwartych Drzwiach serwis DAF była firma DBK Trucks, która współpracuje z holenderskim producentem już do 1995 roku. Główną siedzibą firmy jest Olsztyn, a jej odziały znajdują się: w Białymstoku, Gdańsku, Toruniu i Szczecinie. Ważnym wydarzeniem w życiu DBK było wmurowanie 19 lipca br. kamienia węgielnego pod budowę Stacji Serwisowej Samochodów Ciężarowych marki DAF, która powstanie w przy obwodnicy Trójmiasta. Projekt hali uwzględnia: 9 przejazdowych stanowisk naprawczych o długości 32 m, stację diagnostyczną, stanowisko napraw blacharsko-lakierniczych z nowoczesną ekologiczną kabiną, system centralnej dystrybucji olejów zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa ekologicznego, stanowisko wyposażone w ramę i zestaw narzędzi do skomplikowanych napraw powypadkowych jak: prostowanie ram i kabin, a także automatyczną myjnię ciężarówek. Kierowcy oczekujący na naprawy będą mogli odpocząć w specjalnie dla nich przeznaczonych pokojach wyposażonych w TV, kuchnię, łazienkę i wygodne łóżka.
Odmłodzenie oferty
VDL BOVA wraz z wprowadzenia silników DAF Euro 4 przeprowadził modernizację popularnych w Polsce modeli Futura i Magiq. Większe zmiany objęły model Futura, który przez ostatnie 24 lata odniósł znaczny sukces na wielu europejskich rynkach. Tym samym, oprócz nowego układu napędowego, autokary tej serii otrzymały nową deskę rozdzielczą, a także zmodernizowaną przednią i tylną ścianę. Także liczba oferowanych wariantów długościowych uległą rozszerzeniu. Wersja FLD o standardowym poziomie podłogi jest teraz dostępna w wersjach 12,0 i 12,71 metra. Wysokopokładowa wersja FHD jest obecnie dostępna jako 2-osiowy autokar o długości 10,45, 12,04 i 12,75 metra. Wycofano natomiast modele trzyosiowe o długościach 13,01, 13,9 i 14,8 metra, które zastąpione zostały podobnymi odmianami nowszego modelu Magiq. Dodatkowo od stycznia 2007 r. będzie on oferowanych także w trzyosiowej wersji MHD 148 Magnum o długości 14,8 m.
Od lat Futura jest traktowana przez klientów jako pojazd, którego eksploatacja jest bardzo opłacalna, na co składa się m.in. niska masa własna pojazdu, oszczędne silniki DAF oraz aerodynamiczna sylwetka. Od września 2006 r. ten model seryjnie jest wyposażany w nowy, 9,2-litrowy silnik DAF PR. W celu spełnienia wymogów nowych norm ekologicznych w zakresie emisji tlenków azotu (NOx), zastosowano katalizator SCR z dozownikiem AdBlue. Pomimo to nowy silnik jest i tak o 215 kg lżejszy od montowanej dotąd jednostki DAF XE-C Euro 3. Ta redukcja masy silnika ma pozytywny wpływ na dopuszczalne obciążenie tylnej osi. Zbiornik na AdBlue jest umieszczony tuż obok zbiornika paliwa i ma pojemność ok. 40 litrów. Natomiast zbiornik paliwa mieści 380 litrów oleju napędowego. W opcji można zamówić dodatkowy drugi zbiornik o pojemności 240 lub 365 litrów. Przeprowadzone przez firmę DAF testy wykazały, że nowa jednostka spala o ok. 4% mniej paliwa, niż jej poprzednik Euro 3. Oznacza to, że Bova Futura prawdopodobnie nadal będzie liderem w swojej klasie w dziedzinie kosztów przejechania 1 kilometra.
Od początku produkcji w 1982 r. VDL Bova Futura charakteryzuje się nowoczesną sylwetką, na co składa się „brzuszek”w przedniej ściany i panoramiczna szyba. Teraz holenderscy projektanci wprowadzili nowy zestaw lamp. Po raz pierwszy do Futury będzie teraz można zamówić reflektory ksenonowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów. Także tylna ściana nowej Futury została poddana zmianom. Jej górna część obecnie nieco wysuwa się do tyłu, co ma podkreślać podobieństwo Futury do nowszego modelu Magiq. Przeprojektowano także spojler łączący dach z tylną ścianą. Obecnie, spojler ten jest dostępny w dwóch wersjach –z punktem mocowania kamery cofania i bez niego.
Także znacznie młodszą rodzinę Magiq została poddana zmianom, aczkolwiek modernizacja zewnętrzna obejmie tylko kilka drobnych zmian. To m.in. zastosowanie mniejszych lamp. Światła reflektorów oraz kierunkowskaz zostały ze sobą zgrupowane i umieszczone w srebrzystej ramce. W opcji, dostępne są reflektory ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów. Charakterystyczne dla modelu Magiq uwypuklenie w górnej części tylnej ściany zostało mocniej zaznaczone. Tylny zderzak, umieszczony nieco wyżej, także sprawia wrażenie solidniejszego. Specyficzne „wklęśnięcie”w tylnej ściany sięga teraz nieco wyżej. Na krawędzi dachu i tylnej ściany zamontowano –nadający sylwetce autokaru dynamizmu –spojler, który wydłuża nadwozie o 6,5 cm. Zmodernizowane autokary Magiq będą wyposażane w nowe silniki DAF MX Euro 4. Odmiana Magiq MHD 122 napędzana jest silnikiem o mocy 410 KM. Dłuższe, trzyosiowe wersje MHD 131 i MHD 139 dostarczane są wyłącznie z mocniejszą odmianą jednostki DAF MX rozwijającą moc 460 KM i moment obrotowy 2300 Nm. Jak wykazały badania przeprowadzone przez producenta, także w przypadku silników MX użytkownicy mogą liczyć na zmniejszenie zużycia paliwa w stosunku do jednostek Euro 3 o ok. 4%. Z pewnością niemniej ucieszy ich fakt, że okresy wymiany oleju zostały wydłużone do 75 000 km (lub 12 miesięcy). W celu utrzymania czystości silnika oraz ograniczenia liczby części, nowoczesny system wtryskowy SMART został zintegrowany z głowicą cylindrów. Zbiornik AdBlue o pojemności 60 litrów, został zlokalizowany tuż obok zbiornika paliwa, który ma pojemność 387 litrów. W opcji można zamontować drugi zbiornik paliwa o pojemności 385 litrów.