Wokół IAA: Mercedes-Benz Citaro K
infobus
28.11.2006 16:38
Wokół IAA: Mercedes-Benz Citaro K
Na europejski rynek wchodzi druga generacja popularnej miejskiej rodziny – Mercedes-Benz Citaro, która została odnowiona zarówno pod względem technicznym, jak i stylizacyjnym. Jednocześnie niemieccy konstruktorzy uzupełnili serię o nowy, krótszy wariant –Citaro K, które miały swoją premierę podczas targów IAA Hanower 2006. Już niedługo pojawi się on także w Polsce.
Mercedes-Benz Citaro jest dziś najlepiej sprzedających się autobusów liniowych z gwiazdą Mercedesa. Z liczbą blisko 15 000 sprzedanych egzemplarzy od początku produkcji w 1998 r., autobus ten można zobaczyć w większości dużych miast Europy. Citaro został po raz pierwszy zaprezentowany podczas Kongresu UITP w Stuttgarcie w 1997 r. i od tamtej pory cieszy się dużym powodzeniem na rynku autobusów miejskich i lokalnych. Teraz, na rynek wchodzi druga generacja tej popularnej konstrukcji: Citaro został odnowiony zarówno pod względem technicznym, jak i stylizacyjnym. Jednocześnie, ofertę modeli uzupełniają trzy odmiany niskowejściowy oraz nowy, krótszy wariant Citaro K, które miały swoją premierę podczas targów IAA Hanower 2006.
Citaro –duża rodzina
Nowy Citaro K –kompaktowy wariant o długości 10,5 metra, uzupełnia i tak dość szeroką ofertę odmian modelu. Tym samym, na rodzinę autobusów Citaro składa się już 11 wariantów o zróżnicowanej długości, pokrywająca szeroki zakres potrzeb transportowych przewoźników komunikacji lokalnej w miastach i na terenach podmiejskich. Oprócz wersji K, oferta rodziny Citaro obejmuje także model 12-metrowy, 15-metrowy o trzech osiach (Citaro L) oraz odmianę przegubową o długości 18 metrów (Citaro G). Dla komunikacji lokalnej przewidziane są z kolei odmiany Citaro Ü(12 metrów długości), Citaro MÜ(13 metrów), Citaro LÜ(15 metrów) i przegubowy Citaro GÜ(18 metrów). Oprócz tego, od jesieni 2005 r. dostępne są także odmiany niskowejściowe Citaro LE (miejski, 12-metrowy) oraz LE Üi LE MÜ(podmiejski o długości –odpowiednio –12 i 13 metrów). Wszystkie te odmiany stanowią wyjątkowo dużą i zróżnicowaną rodzinę autobusów, przeznaczonych do obsługi komunikacji miejskiej i lokalnej. Także 19,54-metrowy, przegubowy autobus CapaCity bazuje na konstrukcji przegubowego Citaro. Oprócz autobusów napędzanych silnikiem Diesla, dostępne są także modele zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Na bazie Citaro powstały także słynne prototypy autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi.
Czas na klasę midi
Nowy, kompaktowy wariant Citaro powstał na bazie modułów konstrukcyjnych standardowego, 12-metrowego Citaro. Przekonstruowanie polegało na zmniejszeniu rozstawu osi o dokładnie 1447 mm, z 5845 do 4398 mm. Oznacza to, że przedni i tylny moduł, a więc i oba zwisy, pozostały niezmienione. W efekcie powstał kompaktowy, 10,5-metrowy, dwuosiowy autobus niskopodłogowy o dwóch drzwiach wejściowych, idealnie dostosowany do obsługi komuni8kacji miejskiej na liniach o mniejszym obciążeniu. Ponieważ masa własna takiego autobusu jest o ok. 900 kg niższa, niż modelu 12-metrowego, przy niezmienionej dopuszczalnej masie całkowitej, wynoszącej 18 ton, Citaro K charakteryzuje się stosunkowo dużą pojemnością, wynoszącą od 85 do 91 pasażerów –w zależności od zastosowanego układu foteli. Dla porównania, w 12-metrowym Citaro mieści się 106 osób. Zmniejszony rozstaw osi ma także pozytywny wpływ na zwrotność pojazdu. Średnica zawracania wynosi jedynie 17,2 metra, czyli o ok. 4 metry mniej, niż w i tak dość zwinnym, 12-metrowym modelu. Oznacza to, że Citaro K idealnie nadaje się do obsługi linii przebiegających wąskimi i krętymi uliczkami starych centrów miast. Jednocześnie, dzięki relatywnie dużej pojemności pasażerskiej, może on bez ograniczeń obsługiwać także inne linie.
Citaro K jest napędzany sprawdzonym, rzędowym, doładowanym silnikiem Mercedes-Benz OM 906 hLA Euro 4 o 6 cylindrach, umieszczonym poziomo. Ta niewielka jednostka, korzystająca z technologii DaimlerChrysler BlueTec, rozwija moc 210 kW (286 KM). Jest ona stosowana także w innych odmianach autobusów Citaro i już dziś jest dostępna w wersjach spełniających także znacznie surowsze, niż obowiązujące obecnie, normy emisji spalin Euro 5 i EEV. Następnie, napęd jest przekazywany na tylną oś poprzez jedną z kilku dostępnych, automatycznych przekładni Voith lub ZF, posiadających od 4 do 6 przełożeń. Podobnie jak układ napędowy, tak i układ jezdny Citaro K, wraz z oponami 275/70 R 22,5, został bezpośrednio zapożyczony z większego, 12-metrowego modelu. Unifikacja z „większym bratem”przyczynia się to do znacznego ułatwienia i obniżenia kosztów serwisowania pojazdu. Citaro K posiada więc te same zalety, co standardowy Citaro: niska podłoga na całej długości. Także pozostałe elementy –drzwi, wyświetlacze, tablica przyrządów kierowcy, wykończenie przestrzeni pasażerskiej czy poręcze –to sprawdzone, znane z pozostałych modeli Citaro rozwiązania. Dotyczy to także pozostałych modeli zmodernizowanej rodziny Citaro, wprowadzanej obecnie na rynek.