Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Sprzedaż autobusów w Polsce w I kwartale 2002 roku

infobus
03.05.2002 23:14

W I kwartale 2002 roku sprzedano w Polsce łącznie 192 nowe
autobusy, czyli o 26 sztuk mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Generalnie na polskim rynku autobusowym podczas trzech pierwszych miesięcy
sprzedaje się najmniej pojazdów – w 2000 roku w tym okresie odnotowano tylko
11,3% całorocznych dostaw, a w 2001 roku udział ten wyniósł – 15,93 %. Dlatego
na podstawie tych danych nie można przewidzieć dokładnie tegorocznych tendencji
na rynku. Istotne jest to, że poziom sprzedaży w I kwartale tego roku znacznie
przewyższa wielkość dostaw z I kwartału 1999 roku, kiedy nastąpiło załamanie
krajowego rynku autobusowego, a w ujęciach szczegółowych nie wystąpiły wyraźne
dysproporcje w poziomie sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem w 2001
roku (zarówno w podziale funkcjonalnym, jak i pojemnościowym).

Wykres. 1. Porównanie sprzedaży nowych autobusów w I kwartale 2001 i 2002
roku

Porównanie sprzedaży nowych autobusów w I kwartale 2001 i 2002 roku

Ogółem w I kwartale 2002 sprzedano o 26 autobusów mniej
w porównaniu z I kwartałem 2001 roku. Największy spadek nastąpił w segmencie
pojazdów turystycznych, gdzie ujemny bilans odnotowały wszystkie firmy za
wyjątkiem Volvo. Warto zauważyć, że na polskim rynku pojawiają się coraz częściej
najnowsze europejskie konstrukcje. EvoBus Polska i Volvo dostarczyły w tym
kwartale autokary, które weszły na unijny rynek pod koniec zeszłego roku.
Biorąc pod uwagę zbliżający się okres wakacyjny oraz znaczny przyrost sprzedaży
autobusów turystycznych pod koniec I kwartału, powinniśmy oczekiwać w nadchodzącym
okresie znacznego przyśpieszenia dostaw w tym segmencie. W kategoriach pojazdów
miejskich i lokalnych nastąpił spadek dostaw o kilka sztuk, co trudno powiązać
z konkretnymi, negatywnymi tendencjami na rynku. Zwiększenie poziomu sprzedaży
nowych autobusów w I kwartale 2002 roku nastąpiło tylko w segmencie autobusów
międzymiastowych o podwyższonym komforcie (kombi). Tutaj poziom dostaw wzrósł
o 5 sztuk w porównaniu z analogicznym okresem w 2001 roku. To potwierdza zeszłoroczny
trend wśród przedsiębiorstw PKS, które zaczynają preferować tego typu autokary.
Są one droższe (stąd firmy kupują ich relatywnie mniej niż autobusów lokalnych),
ale zapewniają lepszy komfort podróży i większy zasięg, dlatego bez problemu
mogą obsługiwać nawet krótkie połączenia międzynarodowe.

Wykres 2. Udziały poszczególnych producentów na polskim
rynku autobusów w I kwartale 2002 roku.

W I kwartale 2002 roku kolejność w rankingu marek autobusowych
uległa sporym modyfikacjom. Niezmiennie prowadzi Autosan, który sprzedał 58
pojazdów (o 10 sztuk mniej niż w I kwartale 2001 roku), natomiast na drugie
miejsce awansował MAN, który rok temu zajmował 5 pozycję. Zwiększenie dostaw
o 36 sztuk w porównaniu z I kwartałem 2001 roku firma zawdzięcza przede wszystkim
ciągłej realizacji kontraktu warszawskiego na 100 autobusów przegubowych.
Na trzecią pozycję spadł Jelcz (o 41 sztuk mniej niż w I kwartale 2001 roku),
a na czwartym miejscu tradycyjnie uplasowała się Kapena (o 4 sztuki więcej
niż w I kwartale 2001 roku). Największa niespodzianka na liście rankingowej
to 5 pozycja Solarisa ex aequo ze Scania. Producent z Bolechowa sprzedał o
23 autobusy mniej na polskim rynku niż przed rokiem i spadł z trzeciego miejsca
na piąte. Scania osiągnęła dokładnie taki sam wynik jak w I kwartale 20001
roku. Volvo zwiększyło swój udział w rynku sprzedając o 4 autobusy więcej
niż w I kwartale 2001 roku. Pierwszy kwartał lekko "wstrząsnął"
dość dotychczas hermetycznym układem na polskim rynku autobusów. Czas pokaże,
czy MAN obroni swoją nową pozycję wice-lidera oraz czy Jelczowi i Solarisowi
uda się nadrobić straty, poniesione w I kwartale roku.

Tabela.1. Udziały poszczególnych producentów autobusów
w rynku w I kwartale 2002 roku.

Marka szt. %
AUTOSAN 58 30,21
MAN 47 24,48
JELCZ 19 9,90
KAPENA 18 9,38
SCANIA 11 5,73
SOLARIS 11 5,73
VOLVO 10 5,21
Inni 18 9,36
Razem 192 100

Źródło: JMK Analizy Rynku Autobusów