Bioetanol w Budapeszcie
Według informacji dziennika Magyar Hírlap, już na Gwiazdkę tego roku oddany zostanie do użytku pierwsza bioetanolowa stacja paliwowa. Podstawą tego jest fakt, że na Węgrzech rozpoczęto już sprzedaż takich samochodów, które mogą poruszać się zarówno etyliną 95 jak i alternatywnym paliwem E-85, w którym 85% stanowi bioetanol, a resztę etylina. tak długo, jak nie będzie dobrze rozbudowanej sieci bioetanolowych stacji paliwowych, nie warto kupować wozu zaopatrzonego w silnik biopower, bo chociaż te samochody również bez kłopotów mogą poruszać się na etylinę 95, jednak ich cena jest trzykrotnie wyższa od innych wozów tego typu. Ponieważ od paliwa bioetanolowego nie trzeba będzie płacić 50%-owego podatku obowiązującego zarówno benzynę jak i alkohol — kierowca na tym paliwie zaoszczędzi aż 30% ceny benzyny. Jednakże w zwykłych samochodach nie warto ryzykować bioetanolem, bo strawia on przewody wykonane z gumy i tworzywa sztucznego. Ale najważniejszą zaletą tego paliwa obok ochrony środowiska jest to, że silnik lepiej ciągnie. W sprawie szybkiego rozprzenienia na Węgrzech biotanolu E-85 największe lobby wykazuje tutejsze przedstawicielstwo SAAB. W minionych miesiącach firma Polar Mobil Kft.sprzedała już sześć sztuk modelu Saab 9.5 2.0 Biopower. Chociaż Komisja Europejska musi jeszcze wyrazić zgodę na ulgę podatkową bioetanolu, pierwsza stacja paliwowa niedługo zostanie otwarta. Obok SAAB, już Ford, GM, Iszuzu, Mazda i Nissan również zaczęły produkować samochody na bioetanol. Z surowcem potrzebnym do mieszanki E-85 na Węgrzech nie będzie kłopotu, bo już dotychczas na Węgrzech w toku są inwestycje przetwórni bioetanolowych o ogólnej wartości 200 miliardów forintów.