MPK Kielce wypuściło nowe autobusy na linie. Cały czas od MAN

infobus
25.03.2024 13:09

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach zakupiło w tym roku dziewięć nowych autobusów – wszystkie wyprodukowane w pobliskim zakładzie MAN Bus Starachowice.

Tegoroczny kontrakt obejmuje pięć 12-metrowych modeli MAN Lion`s City 12 C oraz cztery pojazdy przegubowe, 18-metrowe – MAN Lion`s City 18 C.  Cztery z nich zaliczyły liniową premierę 21 marca, a pozostałe pięć wyjechało na kieleckie ulice 25 marca. Wszystkie kosztowały 15 mln zł i zostały zakupione ze środków własnych spółki.

36 nowych autobusów

Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat kielecki przewoźnik kupił 36 nowych autobusów, z czego 28 z nich to pojazdy firmy MAN – w tym:

  • osiem kategorii MEGA
  • dwadzieścia MAXI.

Zdecydowana większość z tych pojazdów wyposażone jest w silniki diesla spełniające normę Euro 6. Warto podkreślić, że MPK Kielce zainwestowało znaczną kwotę w zakup nowych autobusów. W ciągu ostatnich trzech lat wydało na odnowę floty ok. 50 mln złotych.

- Nowsze autobusy to jest większy komfort dla pasażerów, to również kwestie ekologiczne. Te autobusy spełniają najwyższe normy. Musieliśmy ten wymóg postawić – zaznacza Barbara Damian, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach.

Warto zaznaczyć, że dziennie na kieleckie ulice wyjeżdża ponad 120 autobusów obsługujących 52 linie, z czego ponad 20 kursuje do miejscowości położonych w gminach ościennych. Rekordowy popyt na komunikację miejską odnotowano w ubiegłym roku, kiedy to sprzedano ponad 38 mln biletów, czyli o niemal 2 mln więcej niż w najlepszym dotychczas roku, czyli 2019.

Kielce: na ulice wyjechały nowe autobusy MPK
Kielce: na ulice wyjechały nowe autobusy MPK / fot. MPK Kielce

historia kar

Wyjazd nowych MAN-ów na linie zakończył okres płacenia kar przez MPK za przekroczenie średniego wieku taboru autobusowego. W 2024 roku Zarząd Transportu Miejskiego z tego tytułu nałożył kary na MPK w wysokości 83 tysięcy złotych.

Zgodnie z umową między MPK a Zarządem Transportu Miejskiego, autobusy nie mogą być starsze niż średni wiek ośmiu lat. Kara finansowa wynosi tysiąc złotych za każdy dzień przekroczenia tego limitu. Operator zgadza się na te kary, aby móc pozyskać pojazdy z najnowszego rocznika.