Do 40 autobusów elektrycznych dla MZK Toruń. I tylko jeden zainteresowany
19 marca Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu otworzył ofertę w przetargu na dostawę 10 (plus 30 w opcji) autobusów elektrycznych.
Obyło się bez niespodzianek i ofertę przewoźnikowi złożył dotychczasowy dostawca elektrobusów, czyli Solaris. O analizie tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
Co chciał Toruń?
Zanim przejdziemy do oferty, „rzut oka” na to, co premiował w tym przetargu MZK Toruń:
- autobusy wyposażone w przetwornice wysokiego napięcia wykonane w technologii SiC – 5 pkt,
- szyba przednia dzielona w osi pionowej i osobna szyba tablicy systemu informacji pasażerskiej – 5 pkt,
- oś przednia - belka sztywna, wyposażona w stabilizator toru jazdy – 5 pkt,
- spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
- silnik umieszczony „centralnie” – 10 pkt,
- urządzenie grzewcze zasilane energią elektryczną i olejem napędowym lub urządzenie grzewcze zasilane tylko energią elektryczną – 5 pkt,
- pojemność pasażerska – 75 pasażerów i więcej – 5 pkt,
- łączna moc szczytowa silnika/silników – 180 kW i więcej – 10 pkt,
- wysokość całkowita do 3,2 m – 10 pkt.
jedna oferta
Jak napisaliśmy dwa tygodnie temu:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„MZK Toruń eksploatuje już autobusy elektryczne marki Solaris. I wszystko wskazuje na to, że z dużym prawdopodobieństwem przyjadą kolejne. Producent z Bolechowa może liczyć na przewagę nad konkurencją dzięki zastosowaniu technologii SiC, szybie dzielonej w pionie, czy też belce sztywnej oraz zastosowaniu silnika umieszczonego centralnie.”
Nasze przewidywania potwierdziły się 19 marca, kiedy tylko Solaris złożył swoją ofertę:
- w wersji podstawowej na sumę 31.488.000,00 PLN brutto / 25.600.000 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za Urbino 12 electric na poziomie 2.560.000 PLN netto;
- w wersji rozszerzonej na sumę 125.952.000,00 PLN brutto / 102.400.000 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za Urbino 12 electric na poziomie 2.560.000 PLN netto.
Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie podstawy tego zamówienia (10 sztuk) wyniosła 29.520.000 PLN brutto / 24.000.000 PLN netto, co daje w podstawowym zamówieniu koszt jednego elektrobusu na poziomie 2.400.000 PLN netto.
Jak widać propozycja Solarisa znalazła się ponad toruńskim budżetem i to o prawie 2 mln zł brutto. Nie tak mało, ale jednocześnie nie tak dużo. Zobaczymy, co teraz zrobi MZK Toruń.
Toruńskie e-busy
Autobusy dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz i w drzwiach, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej mocy znamionowej min. 150 kW. Zastosowany silnik lub silniki elektryczne mogą również pełnić funkcję generatora energii elektrycznej (rekuperacja). Magazyn energii elektrycznej musi być zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii elektrycznej i współpracy z systemem zarządzania energią napędu służące do magazynowania energii elektrycznej. Ładowanie baterii ma odbywać się poprzez wtyczkę plug-in oraz pantografem.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów.
Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 22 cale, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/120157/details TAGI