Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie usunięcia z Programu Inwestycji Dworcowych rewitalizacji dworca kolejowego w Nisku 

interwencje
24.11.2024 07:00
0 Komentarzy

12 listopada poseł Rafał Weber wystosował interpelacje nr 6148 do ministra infrastruktury w sprawie usunięcia z Programu Inwestycji Dworcowych rewitalizacji dworca kolejowego w Nisku 

Jak pisze poseł 

“Obecny zarząd PKP SA podjął skandaliczną decyzję o wyrzuceniu z PID 1 rewitalizacji zabytkowego dworca kolejowego w Nisku. Zaniechanie tej oczekiwanej przez mieszkańców miasta i pasażerów kolejowych inwestycji jest nieakceptowalne. Nisko położone wzdłuż linii kolejowej L68, która jest częścią magistrali wschodniej, pełni istotną funkcję transportową w regionie.  

Co istotne, po modernizacji tej linii, ma ona być częścią szprychy nr 6 Centralnego Portu Komunikacyjnego. Po rewitalizacji dworzec miał służyć nie tylko pasażerom kolei, ale też z racji swojego położenia, korzystającym z komunikacji autobusowej. Znajdując się naprzeciw przystanków autobusowych pełniłby funkcję bezpiecznego, schludnego, czystego miejsca oczekiwania na środek transportu.  

Poza tym dworzec jest obiektem zabytkowym i po odbudowie miał się stać wizualną wizytówką polskiej kolei. Podobnie jak wizytówką został odbudowany dworzec Stalowa Wola-Rozwadów, który od września 2023 roku błyszczy jak perła w koronie ukazując chlubę kolei. Mieszkańcy Niska i pasażerowie zasługują na dobrą jakość usług transportowych wyrażoną także wysokim standardem oczekiwania na pociąg. Stąd w 2019 roku podjęto decyzję o rewitalizacji dworca w Nisku.  

Z powyższych powodów odstąpienie od odbudowy dworca w Nisku jest smutnym zaskoczeniem. A już argumentacja tej decyzji podawana przez obecny zarząd PKP SA jest kłamstwem. Wskazanie, że: „Analiza wykazała brak możliwości zagospodarowania obiektu, w tym brak zainteresowania najmem ze strony jst, co powoduje brak zasadności przywracania funkcji dworcowej”[1] – jest czymś kompletnie abstrakcyjnym. Podczas prac przygotowawczych i projektowych zadanie wspierali samorządowcy. 

 Władze miasta i powiatu zarówno w pismach, jak i podczas bezpośrednich spotkań deklarowali najem pomieszczeń, które będą służyły co celów transportowych, jak i współpracę przy realizacji inwestycji drogowych w otoczeniu dworca. Pisma i protokoły ze spotkań są dostępne w archiwach zarówno samorządów, jak sądzę i spółki PKP SA.  

Jako przedstawiciel niżańskiej wspólnoty upominającej się o tę inwestycję jestem zobowiązany do reakcji i stosownego wystąpienia. Wnoszę więc, aby Ministerstwo Infrastruktury jako nadzorujące PKP SA poleciło rewizję decyzji wycofującej rewitalizację dworca kolejowego w Nisku z PID 1. Naturalnym rozwiązaniem wydaje się kontynuowanie zadania, tym bardziej, że na ukończeniu są prace projektowe. PKP SA poniosło już wydatki finansowe, które nie mogą być zmarnowane. 

W uwagi na powyższe proszę o odpowiedź na pytania: 

  1. Czy Ministerstwo Infrastruktury wydało polecenie, zalecenie, wytyczną, wskazanie, rekomendację, czy jakąkolwiek instrukcję obecnemu zarządowi PKP SA dokonania zmian w PID 1 i wycofania niektórych inwestycji dworcowych? Jeżeli nie, to czy minister infrastruktury miał wiedzę, że obecny zarząd PKP SA dokonuje zmian w PID 1 i wycofuje z realizacji odbudowę dworca PKP w Nisku?  
  1. Czy w ramach swoich uprawnień minister infrastruktury zamierza zareagować na decyzję zarządu PKP SA o usunięciu odbudowy dworca w Nisku i spowodować zmianę błędnej decyzji? 
  1. Czy minister infrastruktury zweryfikuje kłamstwo, którym posłużył się zarząd PKP SA o braku zainteresowania jst współpracą przy zagospodarowaniu dworca?” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze