Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorski ystem biletowy FALA bez operatora. Asseco za drogie

infotrans
15.12.2025 10:15
0 Komentarzy

InnoBaltica poinformowała o unieważnieniu przetargu na eksploatację systemu FALA – platformy biletowej dla transportu publicznego na Pomorzu.

Otrzymane oferty od: Asseco Data Systems S.A. oraz SII Sp. z o.o. okazały się za drogie i przetarg unieważniono. To już drugie podejście do wyboru operatora systemu – poprzedni przetarg unieważniono ze względu na zbyt wysoką cenę jedynego oferenta, którym było wówczas – Asseco. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego spółka InnoBaltica unieważniła ponowiony przetarg na eksploatację i utrzymanie systemu FALA?
  2. Jakie dwie firmy złożyły oferty w drugim postępowaniu dotyczącym systemu FALA?
  3. Na jaki okres miała obowiązywać nowa umowa na utrzymanie i eksploatację systemu FALA?
System biletowy Fala bez operatora. Za drogo
System biletowy Fala bez operatora. Za drogo

Eksploatacja i utrzymanie systemu FALA

Przetarg, ogłoszony przez spółkę InnoBaltica 25 lipca 2025 r., dotyczył świadczenia usług eksploatacji i utrzymania systemu FALA – kompleksowego rozwiązania łączącego bilety elektroniczne, aplikację mobilną i infrastrukturę urządzeń w pojazdach komunikacji miejskiej oraz regionalnej. System obejmuje m.in. transport autobusowy, tramwajowy, trolejbusowy i kolejowy (w tym SKM). Zadaniem wybranego wykonawcy będzie zapewnienie ciągłości działania systemu, bezpieczeństwa danych i płatności oraz pełnego wsparcia technicznego i serwisowego.

Zamówienie obejmowało część podstawową oraz prawo opcji na dodatkowe usługi (m.in. 20.000 roboczogodzin i szkolenia). Nowa umowa miała obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. do 30 września 2028 r. i miała być kluczowym elementem dalszego funkcjonowania pomorskiego systemu biletowego.

System biletowy Fala bez operatora. Za drogo
System biletowy Fala bez operatora. Za drogo

Przetarg unieważniony

W terminie do 4 listopada 2025 roku, do zamawiającego wpłynęły dwie propozycje:

  • Asseco Data Systems S.A. (Gdańsk) – 80.159.070,30 PLN brutto (65.169.975,85 PLN netto) Oferta obejmuje część podstawową oraz opcję w wysokości 4.195.814,40 PLN brutto (3.411.231,22 PLN netto),
  • SII Sp. z o.o. (Warszawa) – 76.701.160,00 PLN brutto (62.358.666,67 PLN netto) Z prawem opcji: 6.279.520,00 PLN brutto (5.105.300,81 PLN netto).

Porównując zakres podstawowy obu ofert, propozycja SII była o 3.457.910,30 PLN tańsza od oferty Asseco, jednak różnice w cenach opcji częściowo tę przewagę niwelują.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 48.831.000,00 PLN brutto (39.700.000,00 PLN netto), co oznacza, że obie oferty znacząco przekraczały budżet. Jeżeli miał on objąć także opcję, to przekroczenia są takie: odpowiednio o ok. 27,9 mln PLN (Asseco) i 27,8 mln PLN (SII).

Dla porównania – pierwsze postępowanie ogłoszone w maju 2025 roku zakończyło się unieważnieniem. Jedyną ofertę złożyła wówczas firma Asseco Data Systems, wyceniając zamówienie podstawowe na 115.112.556,72 PLN brutto oraz opcję na 7.819.293,14 PLN brutto. Cena znacząco przekroczyła budżet, którym dysponował zamawiający, czyli 58.671.000,00 zł brutto.
Mimo, że obecnie ceny są niższe niż w pierwszym przetargu, zamawiający nie znalazł dodatkowych środków i nie zdecydował się na wybór najkorzystniejszej oferty.

21 listopada 2025 roku spółka InnoBaltica poinformowała o unieważnieniu przetargu, wskazując jako przyczynę unieważnienia brak możliwości zwiększenia kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia. Więcej informacji o przetargu znajduje się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1151695

System biletowy Fala bez operatora. Za drogo
System biletowy Fala bez operatora. Za drogo

Zakupowe tło

System FALA to flagowy projekt cyfrowej integracji transportu publicznego w województwie pomorskim, realizowany przez spółkę InnoBaltica we współpracy z Asseco Data Systems. Cel to stworzenie jednego, spójnego systemu biletowego obejmującego transport kolejowy i miejski — od SKM, przez autobusy i tramwaje, po trolejbusy. System działa na zasadzie: „wsiadam i jadę” – bez konieczności kupowania biletów z wyprzedzeniem, z rozliczeniem przejazdu po jego zakończeniu.

Za wdrożenie FALI odpowiada konsorcjum złożone z Asseco i włoskiej firmy AEP Ticketing Solutions.

Całkowita wartość projektu sięga 153 mln zł, z czego 90 mln to środki unijne. Mimo ambitnych założeń i zaawansowania technicznego – wdrożenia walidatorów, aplikacji i portalu – system cały czas boryka się z opóźnieniami i niskimi ocenami użytkowników – aplikacja zebrała krytyczne recenzje w sklepie Google.

Komentarze