Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Coraz bliżej 7 miliardów z KPO dla transportu publicznego

infotrans
03.06.2022 13:00
0 Komentarzy

Komisja Europejska dała zielone światło dla polskiego KPO; pierwsza wypłata środków będzie możliwa, gdy zostanie wdrożone nowe prawo dotyczące spraw dyscyplinarnych sędziów – mówiła 2 czerwca podczas wizyty w Warszawie szefowa KE Ursula von der Leyen.

Podkreśliła, że prawie 43 proc. polskiego planu wspiera cele klimatyczne UE. „Będzie to finansowało renowację setek tysięcy budynków. Polski plan przewiduje 5 mld euro na rozwój energii odnawialnej, takiej, która pochodzi ze słońca czy wiatru na morzu, wykorzystanie również wodoru” – powiedziała. Dodała, że zaplanowano w nim również „7,5 mld euro na czystą mobilność, na elektryczne autobusy i tramwaje w polskich miastach”. Do tego dochodzą zmiany w zakresie ustawy o elektromobilności oraz nowelizację PTZ i  FRPA.

Zielona, inteligentna mobilność

Budżet części dotacyjnej komponentu „Zielona, inteligentna mobilność” to 30,6 mld zł, a części pożyczkowej to 3,1 mld zł. Resorty odpowiedzialne za realizację reform i inwestycji w ramach tego komponentu to: Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Jak wskazuje MFiPR koordynujące realizację KPO, nowe regulacje prawne składające się na reformę w ramach „Zielonej, inteligentnej mobilności” pozwolą zwiększyć udział paliw alternatywnych w transporcie. Nowelizacja ustawy o elektromobilności zwiększy udział pojazdów ekologicznych w zamówieniach publicznych, wprowadzi dla miast ustawowy obowiązek wymiany autobusów na elektryczne i wodorowe – wskazuje resort.

Ministerstwo informuje, że zaplanowane w KPO działania uwzględniają zakup nowoczesnego taboru kolejowego, autobusów o napędzie elektrycznym, wodorowym i gazowym, a także budowę ścieżek rowerowych i bezpiecznych ciągów pieszych. To także szeroko pojęte działania w kierunku upowszechniania samochodów elektrycznych – podkreśla resort. Dodaje, że zwiększenie udziału zero i niskoemisyjnego transportu oraz przeciwdziałanie i zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko będzie także możliwe poprzez wprowadzenie obowiązku tworzenia stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys.

Znaczne środki przewidziano na poprawę warunków podróżowania koleją zarówno w komunikacji regionalnej, jak i międzywojewódzkiej. Zakup ponad 100 nowoczesnych jednostek na potrzeby PKP Intercity oraz regionalnych operatorów będzie możliwy z części grantowej, a kolejnych 75 sztuk (zmodernizowanych lub nowych) będzie możliwy z części pożyczkowej. Łączna kwota wsparcia to prawie 6,6 mld zł – wyjaśnia MFiPR.

Zgodnie z informacją resortu KPO zakłada też poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, m.in. poprzez przebudowę 305 miejsc niebezpiecznych (czarnych punktów), budowę 90 km drogowych obwodnic i instalację 128 automatycznych urządzeń rejestrujących. Celem tej inwestycji o wartości 3,1 mld zł jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu, w szczególności jego niechronionych uczestników, jak również eliminacja ruchu tranzytowego z obszarów o zwartej zabudowie mieszkaniowej – podano.

6,8 mld euro

W ramach działu „Zielona, inteligentna mobilność” ponad 1,1 mld euro zostanie przeznaczonych na zakup ok. 1600 autobusów napędzanych prądem i wodorem.

Następnie komponent „E” przewiduje ponadto, że blisko 2,4 mld euro w tym 100 mln euro w zakresie zadań wdrażanych przez CPK, będzie skierowana na modernizację ok. 478 km linii kolejowych o znaczeniu krajowym i regionalnym.

Dodatkowo 965 mln euro ma być przeznaczone na zakup nowego taboru kolejowego. W KPO określono, że 482,5 mln euro ma pójść na dofinansowanie zakupu 38 składów PUSH-PULL, a 482,5 mln euro na tabor regionalny. W części kolejowych inwestycji 175 mln euro ma trafić na rozwój transportu intermodalnego m.in. na przebudowę i rozbudowę terminali.

W KPO przewiduje się również przekazanie 700 mln euro na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach m.in. poprzez budowę obwodnic, przebudowę skrzyżowań, przejazdów drogowo-kolejowych.

Komponent „E” zakłada też inwestycje w cyfryzację transportu m.in. poprzez wdrożenie kompleksowego systemu zakupu biletów w kolejowym transporcie pasażerskim, zakup urządzeń ETCS, czy budowę systemów zarządzania ruchem. Na takie projekty chce się przeznaczyć 341 mln euro. W części pożyczkowej tego komponentu przewiduje się ponadto przekazanie 200 mln euro w ramach konkursów dla samorządów na zakup tramwajów. Pożyczkowa część komponentu „E” zakłada również przeznaczenie 500 mln euro – także w formie konkursów – na zakup zeroemisyjnych pociągów do przewozów regionalnych.

Krajowy Plan Odbudowy po aktualizacji dostępny jest TUTAJ. Przypomnijmy, że samorządy miały wiele transportowych uwag co do tego projektu, które jednak nie zostały wysłuchane przez rząd.

Komentarze