Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tramwaje Śląskie dostaną kasę na nowy tabor. Nie z KPO

infotram
22.01.2025 09:30
0 Komentarzy

Tramwaje Śląskie, przy zwiększonym dofinansowaniu z FENX, zamówią nowy tabor – poinformował PAP we wtorek członek zarządu TŚ, dyrektor infrastruktury i rozwoju spółki Marcin Michalik.

Chodzi o 55 nowych tramwajów zamawianych w dwóch przetargach, które skonstruowano pod kątem częściowego finansowania środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) oraz programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FENX).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie źródła finansowania zostaną wykorzystane na zakup nowych tramwajów przez Tramwaje Śląskie?
  2. Jakie rodzaje i liczby tramwajów zamawiane są w ramach obecnych przetargów Tramwajów Śląskich?
  3. Jakie zmiany własnościowe zaszły w strukturze udziałowej Tramwajów Śląskich i jakie miasta obecnie posiadają udziały w spółce?
Tramwaje Śląskie
Tramwaje Śląskie

Więcej pieniędzy

W ostatnich dniach okazało się, że wniosek TŚ o środki KPO został zbyt nisko oceniony, aby spółka otrzymała ok. 136 mln zł dofinansowania z tego źródła – m.in. wobec braku Strefy Czystego Transportu. Jak jednak przekazał PAP dyrektor Michalik, udało się zwiększyć dotację z FENX.

„Poziom finansowania (z FENX – PAP) zostanie podniesiony ze 177 mln zł do 255 mln zł. Dzięki temu będziemy mogli sfinansować zakup tych tramwajów” – zaznaczył Michalik.

Przypomniał, że zarówno przy pełnej wnioskowanej dotacji z KPO, jak i przy podniesionej z FENX, głównym źródłem finansowania zakupu będą środki własne (z obligacji). „Natomiast te 255 mln zł da nam finansowy oddech i pozwoli kupić tramwaje z zamówienia podstawowego z obu przetargów” – uściślił.

TŚ w grudniu ub. roku wybrały najkorzystniejsze oferty w ponowionych przetargach na 45 tramwajów 25-metrowych i 10 wagonów 13-metrowych (w zamówieniach podstawowych). Spółka zaakceptowała oferty tych samych jedynych wykonawców, którzy zgłosili się w ponowionych postępowaniach. Choć są one nieco tańsze, niż w pierwotne, nadal znacznie przekraczają przygotowany budżet.

W większym postępowaniu, w części dotyczącej 10 tramwajów 25-metrowych, Pesa zaproponowała cenę 170,5 mln zł brutto przy budżecie 136,7 mln zł. W część dotyczącej 55 tramwajów, w tym 35 w zamówieniu podstawowym, Pesa zaproponowała 935,1 mln zł brutto przy budżecie 760,5 mln zł (w tym na zamówienie podstawowe 422,3 mln zł i na opcję 338,2 mln zł; łączny budżet na 65 tramwajów 897,2 mln zł jest identyczny, jak w pierwszym przetargu).

W mniejszym postępowaniu ponownie zgłosił się Modertrans, oferując za 10 tramwajów 13-metrowych 96,8 mln zł brutto. W tym ponowionym postępowaniu TŚ nie podały budżetu, w pierwotnym było to 64 mln zł.

Ponowione większe zamówienie podzielono na części wynikające z intencji współfinansowania zakupów. W pierwszej z nich zamawianych jest 10 pojazdów 25-metrowych jednokierunkowych – z terminem dostawy 16 miesięcy, pod kątem pierwotnych planów współfinansowania z KPO. W drugiej części większego zamówienia zamawianych jest 20 wagonów 25-metrowych jednokierunkowych oraz 10 wagonów 25-metrowych dwukierunkowych. Tutaj termin wykonania zamówienia ustalono na 42 miesiące od daty podpisania umowy – przy założeniu współfinansowania środkami programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko – FENX.

W mniejszym przetargu spółka zamawia 10 fabrycznie tramwajów z terminem realizacji zamówienia 16 miesięcy – również ze względu na pierwotne założenie współfinansowania środkami KPO.

W poprzedniej europejskiej perspektywie finansowej spółka kupiła przy wsparciu unijnym łącznie 55 nowych pojazdów – 45 dłuższych z Pesy i 10 krótszych z poznańskiego Modertransu.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce; spółka obsługuje blisko 30 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego, w tym niespełna 30 km w zajezdniach.

TŚ do niedawna należały do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ponad 47 proc. udziałów miały Katowice. Po zmianach do Katowic należy 55,4 proc. udziałów spółki – stolicy regionu swoje akcje zdecydowały się przekazać poprzednie władze Zabrza. Pozostałe miasta przekazały udziały GZM, która ma ich łącznie 44,6 proc. (PAP)

Komentarze