Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozstrzygnięto przetarg na remont mostu Grunwaldzkiego w Krakowie

infotram
17.04.2025 09:30
0 Komentarzy

Zarząd Dróg Miasta Krakowa zakończył proces przetargowy dotyczący remontu mostu Grunwaldzkiego.

W czasie prowadzenia prac most Grunwaldzki zostanie całkowicie zamknięty dla ruchu kołowego i tramwajowego. Dostępny pozostanie jedynie ciąg pieszo–rowerowy po północnej stronie.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy rozpocznie się remont mostu Grunwaldzkiego i ile potrwa?
  2. Jakie zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej zostaną wprowadzone na czas remontu?
  3. Jakie elementy mostu zostaną objęte zakresem prac remontowych?

Prace ruszą 10 maja

– Po wskazaniu w ubiegłym tygodniu najkorzystniejszej oferty, możemy potwierdzić, że nie wpłynęły żadne odwołania od pozostałych oferentów. Oznacza to, że nic nie stoi już na przeszkodzie, by podpisać umowę z wykonawcą – konsorcjum firm ZUE SA oraz Intop Tarnobrzeg – informuje Magdalena Nowak Obrzut, dyrektor ZDMK. Wartość kontraktu wynosi 15,5 mln zł.

Most Grunwaldzki w Krakowie
Most Grunwaldzki w Krakowie organizacja ruchu

Rozpoczęcie prac zaplanowano na 10 maja. Całość robót potrwa 10 miesięcy, jednak największe zmiany w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej będą znacznie krócej. Wykonawca zadeklarował skrócenie okresu zamknięcia mostu do 7 miesięcy dla ruchu samochodowego, a do 5,5 miesiąca również dla tramwajów.

Na czas remontu mostu Grunwaldzkiego wprowadzone zostaną liczne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. W rejonie ICE Kraków, przy ul. Monte Cassino, powstanie tymczasowy przystanek tramwajowy. To właśnie tam będą kończyć trasę tramwaje dwukierunkowe kursujące od strony ul. Kapelanka. Tramwaje poruszające się na co dzień ul. Dietla zostaną przekierowane na ul. Krakowską, natomiast sama ul. Dietla – tuż przed mostem – zyska nową możliwość zawracania dla pojazdów, co pomoże w sprawniejszym poruszaniu się w tym rejonie. Zmiany obejmą również trasy tramwajowe i autobusowe, które w czasie prac remontowych zostaną poprowadzone przez ul. Kalwaryjską i Limanowskiego w kierunku ul. Krakowskiej i Starowiślnej.

Dla kierowców poruszających się po Krakowie przygotowano objazdy, które mają na celu zminimalizowanie utrudnień w czasie remontu mostu. Sugerowaną trasą objazdową jest tzw. druga obwodnica, czyli ciąg ulic Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich. W kluczowych punktach miasta – m.in. na rondzie Grunwaldzkim, rondzie Matecznego oraz w rejonie przystanku „Korona” – przeprogramowana zostanie sygnalizacja świetlna, co pozwoli lepiej dostosować organizację ruchu do zmienionej sytuacji drogowej. Na skrzyżowaniu ulic Stradomskiej, Dietla i Krakowskiej sygnalizacja zostanie natomiast czasowo wyłączona, co ma usprawnić ruch w tym rejonie. Dodatkowo, dla pojazdów wjeżdżających do Krakowa od strony północnej – czyli al. 29 Listopada – wprowadzono trasę objazdową prowadzącą przez ulice Wita Stwosza i Lubomirskiego, z dalszym przejazdem przez rondo Mogilskie i rondo Grzegórzeckie.

Most Grunwaldzki został zaprojektowany na kilkadziesiąt lat eksploatacji – ten okres właśnie dobiega końca. ZDMK zlecił wykonanie szczegółowej ekspertyzy, która wykazała, że przy przeprowadzeniu remontu oraz ograniczeniu obciążenia (poprzez wyłączenie skrajnych pasów ruchu), most będzie mógł być bezpiecznie użytkowany przez kolejne 15 lat. Ten czas pozwoli miastu zaplanować i zrealizować nową przeprawę przez Wisłę. Zakres prac remontowych obejmuje:

  • remont konstrukcji nośnej mostu
  • modernizację podpór, łożysk oraz układu sprężenia
  • wymianę balustrad, krawężników i nawierzchni
  • modernizację dylatacji, systemu odwodnienia i stożków przyczółków
  • remont schodów i ścian oporowych
  • kompleksową przebudowę torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej
  • wymianę masztów oświetleniowych oraz barier energochłonnych.

Komentarze