Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków zaprezentowało wyremontowany wagon ND. W poznańskich barwach

infotram
10.04.2025 16:30
0 Komentarzy

W czwartek, 10 kwietnia, na terenie nowohuckiej zajezdni tramwajowej zaprezentowano wyjątkowy wagon, który już niebawem przewiezie pasażerów Krakowskiej Linii Muzealnej. Mowa o historycznym wagonie doczepnym ND nr 454, odrestaurowanym przez pracowników MPK w Krakowie.

Choć wywodzi się z niezwykle popularnej niegdyś serii wagonów typu N, to właśnie ten egzemplarz wyróżnia się spośród innych — nie tylko swoim zielonym kolorem, ale również unikatową historią odbudowy, której korzenie sięgają aż czterech miast Polski.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie części z innych miast wykorzystano do odbudowy wagonu ND nr 454 i skąd one pochodziły?
  2. Jakie były główne cechy modernizacji wagonów typu ND i w jaki sposób poprawiały one komfort oraz bezpieczeństwo pasażerów?
  3. W jaki sposób wagon ND nr 454 wpisuje się w obchody 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie?

Mozaika z historii – tramwaj z czterech miast

Wagon ND nr 454 nie zachował się w całości do czasów współczesnych, jednak dzięki ogromnemu zaangażowaniu i pasji miłośników komunikacji miejskiej oraz pracowników MPK w Krakowie, udało się go wiernie odtworzyć z oryginalnych części zebranych z całego kraju.

Do odbudowy wykorzystano nadwozie pochodzące z Tramwajów Śląskich, które osadzono na podwoziu z krakowskiego tramwaju. Drzwi do wagonu pochodzą z tramwajów łódzkich, a ramy okienne przekazał lokalny miłośnik komunikacji miejskiej. Z kolei poznaniacy, poza udostępnieniem materiałów ilustracyjnych z czasów eksploatacji wagonów ND, opracowali też obecne oznakowanie tramwaju, które wiernie odwzorowuje poznański pierwowzór – wagon nr 454.

Od Poznania do Krakowa – tramwaj z duszą

Wagony doczepne ND były efektem modernizacji starszych wagonów typu N i powstały z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. W latach 1963–1970 wagon ND nr 454 kursował w Poznaniu w składach zmodernizowanych m.in. z wagonami silnikowymi, a z czasem – z najstarszymi pojazdami, które umożliwiały ręczne sterowanie drzwiami. Sam typ wagonu ND to przykład inżynieryjnej troski o bezpieczeństwo: wyposażony został w mechanicznie zamykane drzwi sterowane przez motorniczego, hamulce szynowe, światła stopu, kierunkowskazy oraz lusterka zewnętrzne.

Dla pasażerów modernizacja oznaczała również odrobinę nowoczesności – jednopoziomową podłogę pokrytą gumą oraz siedzenia z miękkim obiciem z dermy. Co ważne, wagony ND projektowano jako jednokierunkowe – takie rozwiązanie było praktyczne i obniżało koszty eksploatacji.

Kraków – ostatnia przystań wagonu ND

Dziś Kraków jest jedynym miastem w Polsce, w którym można na żywo zobaczyć wagon doczepny typu ND i – co więcej – przejechać się nim po torowiskach miasta. Od czerwca pojazd wejdzie do ruchu w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, której celem jest prezentacja historii komunikacji miejskiej poprzez czynne eksponaty. Pojawienie się wagonu nr 454 w taborze zabytkowym MPK ma także szczególne znaczenie symboliczne – stanowi część obchodów 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie.

Historia, którą można dotknąć

Prezentacja wagonu była nie tylko wydarzeniem technicznym, ale i emocjonalnym – uczestniczyli w niej przedstawiciele MPK z Poznania i Tramwajów Śląskich, a sam tramwaj zyskał miano wyjątkowego egzemplarza. Bez działań podejmowanych przez MPK w Krakowie oraz wsparcia pasjonatów, istniałoby ryzyko, że takie pojazdy pozostałyby jedynie w archiwach fotograficznych.

Wagon ND nr 454 to dowód na to, że historia transportu publicznego w Polsce wciąż żyje – i nie tylko w książkach czy muzeach, ale również na ulicach miasta. To właśnie dzięki takim inicjatywom przeszłość staje się dostępna, realna i – co najważniejsze – namacalna.

Komentarze