MPK Kraków zaprezentowało wyremontowany wagon ND. W poznańskich barwach
W czwartek, 10 kwietnia, na terenie nowohuckiej zajezdni tramwajowej zaprezentowano wyjątkowy wagon, który już niebawem przewiezie pasażerów Krakowskiej Linii Muzealnej. Mowa o historycznym wagonie doczepnym ND nr 454, odrestaurowanym przez pracowników MPK w Krakowie.
Choć wywodzi się z niezwykle popularnej niegdyś serii wagonów typu N, to właśnie ten egzemplarz wyróżnia się spośród innych — nie tylko swoim zielonym kolorem, ale również unikatową historią odbudowy, której korzenie sięgają aż czterech miast Polski.
Rozkład jazdy:
- Jakie części z innych miast wykorzystano do odbudowy wagonu ND nr 454 i skąd one pochodziły?
- Jakie były główne cechy modernizacji wagonów typu ND i w jaki sposób poprawiały one komfort oraz bezpieczeństwo pasażerów?
- W jaki sposób wagon ND nr 454 wpisuje się w obchody 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie?
Mozaika z historii – tramwaj z czterech miast
Wagon ND nr 454 nie zachował się w całości do czasów współczesnych, jednak dzięki ogromnemu zaangażowaniu i pasji miłośników komunikacji miejskiej oraz pracowników MPK w Krakowie, udało się go wiernie odtworzyć z oryginalnych części zebranych z całego kraju.
Do odbudowy wykorzystano nadwozie pochodzące z Tramwajów Śląskich, które osadzono na podwoziu z krakowskiego tramwaju. Drzwi do wagonu pochodzą z tramwajów łódzkich, a ramy okienne przekazał lokalny miłośnik komunikacji miejskiej. Z kolei poznaniacy, poza udostępnieniem materiałów ilustracyjnych z czasów eksploatacji wagonów ND, opracowali też obecne oznakowanie tramwaju, które wiernie odwzorowuje poznański pierwowzór – wagon nr 454.
Od Poznania do Krakowa – tramwaj z duszą
Wagony doczepne ND były efektem modernizacji starszych wagonów typu N i powstały z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. W latach 1963–1970 wagon ND nr 454 kursował w Poznaniu w składach zmodernizowanych m.in. z wagonami silnikowymi, a z czasem – z najstarszymi pojazdami, które umożliwiały ręczne sterowanie drzwiami. Sam typ wagonu ND to przykład inżynieryjnej troski o bezpieczeństwo: wyposażony został w mechanicznie zamykane drzwi sterowane przez motorniczego, hamulce szynowe, światła stopu, kierunkowskazy oraz lusterka zewnętrzne.
Dla pasażerów modernizacja oznaczała również odrobinę nowoczesności – jednopoziomową podłogę pokrytą gumą oraz siedzenia z miękkim obiciem z dermy. Co ważne, wagony ND projektowano jako jednokierunkowe – takie rozwiązanie było praktyczne i obniżało koszty eksploatacji.
Kraków – ostatnia przystań wagonu ND
Dziś Kraków jest jedynym miastem w Polsce, w którym można na żywo zobaczyć wagon doczepny typu ND i – co więcej – przejechać się nim po torowiskach miasta. Od czerwca pojazd wejdzie do ruchu w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej, której celem jest prezentacja historii komunikacji miejskiej poprzez czynne eksponaty. Pojawienie się wagonu nr 454 w taborze zabytkowym MPK ma także szczególne znaczenie symboliczne – stanowi część obchodów 150-lecia komunikacji miejskiej w Krakowie.
Historia, którą można dotknąć
Prezentacja wagonu była nie tylko wydarzeniem technicznym, ale i emocjonalnym – uczestniczyli w niej przedstawiciele MPK z Poznania i Tramwajów Śląskich, a sam tramwaj zyskał miano wyjątkowego egzemplarza. Bez działań podejmowanych przez MPK w Krakowie oraz wsparcia pasjonatów, istniałoby ryzyko, że takie pojazdy pozostałyby jedynie w archiwach fotograficznych.
Wagon ND nr 454 to dowód na to, że historia transportu publicznego w Polsce wciąż żyje – i nie tylko w książkach czy muzeach, ale również na ulicach miasta. To właśnie dzięki takim inicjatywom przeszłość staje się dostępna, realna i – co najważniejsze – namacalna.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze