Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków konsultuje nowe tramwaje. Priorytetem pełna dostępność dla pasażerów

infotram
15.12.2025 11:30
0 Komentarzy

Dostępność taboru dla osób ze szczególnymi potrzebami pozostaje jednym z najważniejszych priorytetów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Przewoźnik konsekwentnie realizuje zasadę, że każdy pasażer — niezależnie od poziomu sprawności — powinien móc bezpiecznie, komfortowo i samodzielnie korzystać z transportu publicznego.

Właśnie dlatego MPK przeprowadziło kolejne konsultacje społeczne dotyczące rozwiązań dostępnościowych w nowych, dwukierunkowych tramwajach. To pierwsze tego typu wagony zamawiane przez krakowskiego operatora.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego MPK Kraków zdecydowało się szczególnie mocno podkreślić rolę konsultacji z osobami z niepełnosprawnościami przy projektowaniu nowych tramwajów?
  2. Które z omawianych rozwiązań – takich jak lokalizacja przycisków, poręczy czy system zapowiedzi głosowych – mogą mieć największy wpływ na komfort podróży?
  3. W jaki sposób MPK planuje kontynuować proces konsultacji w kolejnych etapach realizacji projektu oraz przy przyszłych zakupach taboru?
PESA Kraków
Tramwaj MPK Kraków od PESA Bydgoszcz

Konsultacje z udziałem osób z niepełnosprawnościami

Spotkanie odbyło się w siedzibie MPK przy ul. Brożka. Uczestniczyli w nim członkowie Zespołu Doradczo-Konsultacyjnego ds. Dostępności Architektonicznej Przestrzeni Publicznej oraz Obiektów Budowlanych dla Osób ze Szczególnymi Potrzebami. W rozmowach wzięły udział:

  • osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich,
  • osoby niewidome i słabowidzące,
  • przedstawiciele środowiska osób głuchych i słabosłyszących,
  • Bogdan Dąsal – pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. osób z niepełnosprawnościami,
  • Magdalena Mardyła – koordynatorka ds. dostępności Urzędu Miasta Krakowa.

Celem konsultacji było praktyczne zweryfikowanie rozwiązań zaproponowanych przez producenta tramwajów. Spotkanie poprowadził Kazimierz Fudala, dyrektor ds. technicznych MPK, który przedstawił projekt nowego taboru i omówił szczegóły konstrukcyjne zaplanowane z myślą o różnych grupach pasażerów.

Jakie elementy dostępności poddano ocenie?

Podczas warsztatów analizowano wszystkie kluczowe aspekty, które wpływają na możliwość bezpiecznego i komfortowego korzystania z tramwaju przez osoby o ograniczonej mobilności. Dyskusja dotyczyła m.in.:

  • lokalizacji przycisków otwierania drzwi i „STOP”,
  • rozmieszczenia miejsc siedzących przeznaczonych dla osób z ograniczeniami ruchowymi,
  • projektów piktogramów i oznaczeń miejsc uprzywilejowanych,
  • przestrzeni dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych oraz budowy platform najazdowych,
  • konstrukcji i lokalizacji poręczy,
  • oznaczeń krawędzi, ramp oraz pochyleń wewnętrznych,
  • umiejscowienia interkomów dla pasażerów,
  • tablic informacyjnych dotyczących trasy i linii,
  • działania systemu zapowiedzi głosowych.

Uczestnicy konsultacji mieli możliwość przedstawienia własnych uwag, doświadczeń i propozycji zmian, które mogą zwiększyć funkcjonalność pojazdów.

Kolejny etap w budowaniu dostępnej komunikacji

MPK Kraków podkreśla, że jest to kontynuacja wielu wcześniejszych spotkań z zespołem konsultacyjnym. Podobne konsultacje odbywały się zarówno przy projektowaniu istniejących tramwajów, jak i autobusów. Przewoźnik deklaruje, że dialog ten będzie kontynuowany na dalszych etapach realizacji obecnego zamówienia, a także podczas tworzenia kolejnych specyfikacji technicznych dla nowego taboru.

Dzięki zaangażowaniu osób, które na co dzień mierzą się z różnymi barierami w przestrzeni publicznej, projekt nowych dwukierunkowych tramwajów ma realną szansę stać się jednym z najbardziej dostępnych w kraju.

MPK ponownie podkreśla, że dostępność nie jest dodatkiem, a integralnym elementem wszystkich inwestycji taborowych. Dzięki temu Kraków konsekwentnie umacnia swoją pozycję jako jedno z najbardziej przyjaznych miast dla pasażerów ze szczególnymi potrzebami.

Komentarze