Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Krakowskie Grzegórzki przeciwko trasie premetra przez dzielnicę. Rada domaga się zmian i konsultacji

infotram
23.07.2025 13:30
0 Komentarzy

Rada Dzielnicy II Grzegórzki w Krakowie przyjęła 3 lipca 2025 r. uchwałę wyrażającą szereg zastrzeżeń i postulatów w związku z planowaną budową pierwszego etapu premetra w Krakowie.

Samorząd dzielnicowy domaga się ponownej analizy raportu środowiskowego oraz podjęcia działań mających na celu ochronę dziedzictwa kulturowego i komfortu życia mieszkańców.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie obiekty dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego Rada Dzielnicy II Grzegórzki uznała za zagrożone przez planowaną trasę premetra?
  2. Jakie działania zabezpieczające wobec mieszkańców i zabudowy postuluje Rada w przypadku realizacji inwestycji?
  3. Dlaczego Rada Dzielnicy domaga się udostępnienia raportu środowiskowego w placówkach lokalnych, a nie tylko w internecie?

Kwestie formalno-planistyczne pod lupą

Radni zwrócili uwagę na potrzebę ponownego zbadania zgodności inwestycji z dokumentami planistycznymi: „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa” z 2014 r., obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Osiedla Oficerskiego” z 2012 r. oraz projektowanym MPZP „Olsza – Osiedle Oficerskie” – zwłaszcza w zakresie transportu szynowego.

Ochrona dziedzictwa i środowiska – priorytetem

Uchwała wprost wskazuje na zagrożenie dla cennych obiektów architektury oraz zieleni. Wśród najbardziej narażonych miejsc wymieniono m.in.:

  • Ogród Strzelecki (wyjście ewakuacyjne WE2),
  • zabytkową pierzeję ul. Lubicz (wentylatornia V2),
  • ruiny fortu Lubicz (rejon Ronda Mogilskiego),
  • Osiedle Oficerskie i Osiedle Urzędnicze – objęte ochroną konserwatorską.

Rada dzielnicy apeluje, by w przypadku utrzymania planowanego przebiegu trasy, podjęto cały katalog środków zabezpieczających – od badań geotechnicznych i inwentaryzacji architektury, po realne planowanie prac i minimalizowanie uciążliwości budowy.

Mieszkańcy chcą realnego dialogu i przejrzystości

W uchwale podkreślono potrzebę transparentności i szerokich konsultacji społecznych. Rada postuluje, by finalny raport środowiskowy został udostępniony nie tylko w Biuletynie Informacji Publicznej, ale również fizycznie – w placówkach zlokalizowanych na trasie premetra. Przekazanie informacji z odpowiednim wyprzedzeniem ma umożliwić poinformowanie mieszkańców o ich prawach i planach władz miasta.

Apel do prezydentów Krakowa i Oświęcimia

Ze względu na przekazanie kompetencji w zakresie raportu środowiskowego prezydentowi Oświęcimia, Rada Dzielnicy Grzegórzki apeluje do prezydenta Krakowa o formalne przekazanie treści uchwały władzom Oświęcimia.

Oczekiwania społeczne

Mieszkańcy liczą na:

  • monitoring drgań, wód gruntowych i stanu budynków w trakcie budowy,
  • ograniczenie emisji hałasu i pyłu,
  • plan działań na wypadek konieczności przesiedleń,
  • koordynację transportu materiałów,
  • skrócenie czasu budowy do minimum,
  • wykorzystanie nowoczesnego, cichego sprzętu.

Wskazano również na brak odpowiedzi autorów raportu na wcześniejsze uwagi mieszkańców z 27 stycznia 2025 r., co budzi dodatkowe obawy co do jakości konsultacji społecznych.

Rada Dzielnicy II Grzegórzki nie kwestionuje potrzeby inwestycji transportowych, jednak domaga się, by ich realizacja była zgodna z interesem lokalnej społeczności, prawem i standardami ochrony dziedzictwa. Głos mieszkańców Grzegórzek w sprawie premetra to wyraźny sygnał, że dialog społeczny oraz transparentność są kluczowe dla akceptacji tak dużych projektów infrastrukturalnych.

Komentarze