Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ile kosztuje 1 kilometr linii tramwajowej?

infotram
29.08.2013 15:14
0 Komentarzy
W ostatnim okresie można mówić w Polsce o boomie tramwajowym. Szereg miast dokonało modernizacji torowisk lub zbudowało nowe trasy. Kolejne odcinki linii tramwajowych są w budowie lub na etapie projektu. Jakie są koszty tych inwestycji?
Należy na wstępie zaznaczyć, iż budowa czy też modernizacja infrastruktury tramwajowej wiąże się nierozłącznie z przebudową infrastruktury  drogowej. Wynika to z kilku przyczyn:
  • torowiska położone są w jezdni lub przekraczają ją na skrzyżowaniach
  • projekty inwestycyjne obejmujące modernizację infrastruktury tramwajowej umożliwiają przemycenie powiązanych inwestycji w infrastrukturę drogową
  • istnieje możliwość zdobycia wysokiej dotacji unijnej na projekty związane z infrastrukturą tramwajową, co umożliwia ukryte dotowanie inwestycji w drogi
W rezultacie, w wielu przypadkach przy okazji budowy lub modernizacji torowiska znacznej rozbudowie ulega infrastruktura drogowa. Realizowane jest to przez budowę dodatkowej jezdni lub remont i poszerzenie istniejących. Przykłady to trasa na Ruczaj w Krakowie,  a także planowane trasy w Gdańsku i Warszawie.
Spośród 14 istniejących systemów tramwajowych, w 8 zbudowano w ostatnim okresie nowe trasy. Poniżej zaprezentowane są koszty budowy wybranych zrealizowanych i planowanych odcinków.
 
Tab. 1. Koszty inwestycji tramwajowych w Polsce.
Miasto
Ulica lub
trasa
Dodatkowa
infrastruktura,
w tym drogowa
Cena
mln
Dług-
ość
w km
Cena
za
1 km
w
mln zł
Stan
trasy
Warszawa
Powstańców
Śląskich
dobudowa
drugiej
jezdni
40
1,6
25
projekto-
wana
Gdańsk
Rakoczego,
trasa na
Morenę
remont ulic,
węzeł
przesiadkowy,
kanalizacja,
infrastruktura
podziemna itp.
261
3,6
73
projekto-
wana
Poznań
Franowo
tunel
tramwajowy
270
2,5
108
zbudowana
2011-
2012
Kraków
Trasa na
Czerwone
Marki
parking,
dwujezdniowa
ulica
182
3,3
55
zbudowana
2011-
2012
Toruń
Trasa do
Uniwersytetu
rozbiórki
budynków,
przebudowa
ulic
47
1,9
25
w budowie
Bydgoszcz
Trasa
do dworca
przebudowa
sąsiadujących
ulic
79,6
1,7
47
zbudowana
2010-
2012
Częstochowa
Trasa
na Błeszno
remont ulic
79,3
4,1
19
zbudowana
2010-
2012
 
Koszt budowy kilometra linii tramwajowej wyniósł od 19 do 108 mln zł za kilometr. Najniższe koszty uzyskano w Częstochowie, gdzie budowano torowisko w jezdni, a także w Toruniu. Najwyższe koszty wiązały się z budową trasy w Poznaniu, gdzie powstał tunel tramwajowy. Największe jednostkowe nakłady będą wiązać się z budową planowanej trasy w Gdańsku, gdzie zmodernizowane zostaną wszystkie dwujezdniowe ulice wzdłuż nowej trasy, a także powstanie węzeł przesiadkowy.
Należy zwrócić uwagę na niebagatelny poziom całkowitych kosztów analizowanych projektów –wynoszą one od 40 do 270 mln zł, przy czym w każdym wypadku dotyczą tylko jednej trasy tramwajowej.
Z powyższych przykładów trudno jednak wywnioskować informację odnośnie kosztu samego torowiska. Miarodajny wydaje się wynik dla Częstochowy, gdzie inwestycje w infrastrukturę drogową były najmniejsze.

img_1328_copy_760

Wskazówką odnośnie kosztów budowy torowiska mogą być koszty obudowy torowisk w GOP. Przykładowo, hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola wymieni tory w jezdni w Chorzowie na ul. Armii Krajowej  na długości 1,7 km za 29 mln zł. Oznacza to koszt 17 mln zł za km.  Koszt modernizacji torowiska na ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach na odcinku 752 m wynosi zaś 6,9 mln zł, czyli 9 mln zł za 1 km. Różnica wynika z położenia torowiska względem ulicy –odcinek w Katowicach znajduje się w większości obok jezdni.
Podsumowując, realny koszt budowy torowiska wydzielonego to koszt ok. 10 mln zł za 1 km, a torowiska z betonową podbudową –ok. 17 mln zł. Koszty budowy trasy w wypadku modernizacji sąsiadującej dwujezdniowej ulicy rosną dwukrotnie.

Komentarze