Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
W ostatnim okresie można mówić w Polsce o boomie tramwajowym. Szereg miast dokonało modernizacji torowisk lub zbudowało nowe trasy. Kolejne odcinki linii tramwajowych są w budowie lub na etapie projektu. Jakie są koszty tych inwestycji?
Należy na wstępie zaznaczyć, iż budowa czy też modernizacja infrastruktury tramwajowej wiąże się nierozłącznie z przebudową infrastruktury drogowej. Wynika to z kilku przyczyn:
torowiska położone są w jezdni lub przekraczają ją na skrzyżowaniach
istnieje możliwość zdobycia wysokiej dotacji unijnej na projekty związane z infrastrukturą tramwajową, co umożliwia ukryte dotowanie inwestycji w drogi
W rezultacie, w wielu przypadkach przy okazji budowy lub modernizacji torowiska znacznej rozbudowie ulega infrastruktura drogowa. Realizowane jest to przez budowę dodatkowej jezdni lub remont i poszerzenie istniejących. Przykłady to trasa na Ruczaj w Krakowie, a także planowane trasy w Gdańsku i Warszawie.
Spośród 14 istniejących systemów tramwajowych, w 8 zbudowano w ostatnim okresie nowe trasy. Poniżej zaprezentowane są koszty budowy wybranych zrealizowanych i planowanych odcinków.
Tab. 1. Koszty inwestycji tramwajowych w Polsce.
Miasto
Ulica lub trasa
Dodatkowa infrastruktura, w tym drogowa
Cena mln zł
Dług- ość w km
Cena za 1 km w mln zł
Stan trasy
Warszawa
Powstańców Śląskich
dobudowa drugiej jezdni
40
1,6
25
projekto- wana
Gdańsk
Rakoczego, trasa na Morenę
remont ulic, węzeł przesiadkowy, kanalizacja, infrastruktura podziemna itp.
261
3,6
73
projekto- wana
Poznań
Franowo
tunel tramwajowy
270
2,5
108
zbudowana 2011- 2012
Kraków
Trasa na Czerwone Marki
parking, dwujezdniowa ulica
182
3,3
55
zbudowana
2011- 2012
Toruń
Trasa do Uniwersytetu
rozbiórki budynków, przebudowa ulic
47
1,9
25
w budowie
Bydgoszcz
Trasa do dworca
przebudowa sąsiadujących ulic
79,6
1,7
47
zbudowana
2010- 2012
Częstochowa
Trasa na Błeszno
remont ulic
79,3
4,1
19
zbudowana
2010- 2012
Koszt budowy kilometra linii tramwajowej wyniósł od 19 do 108 mln zł za kilometr. Najniższe koszty uzyskano w Częstochowie, gdzie budowano torowisko w jezdni, a także w Toruniu. Najwyższe koszty wiązały się z budową trasy w Poznaniu, gdzie powstał tunel tramwajowy. Największe jednostkowe nakłady będą wiązać się z budową planowanej trasy w Gdańsku, gdzie zmodernizowane zostaną wszystkie dwujezdniowe ulice wzdłuż nowej trasy, a także powstanie węzeł przesiadkowy.
Należy zwrócić uwagę na niebagatelny poziom całkowitych kosztów analizowanych projektów –wynoszą one od 40 do 270 mln zł, przy czym w każdym wypadku dotyczą tylko jednej trasy tramwajowej.
Z powyższych przykładów trudno jednak wywnioskować informację odnośnie kosztu samego torowiska. Miarodajny wydaje się wynik dla Częstochowy, gdzie inwestycje w infrastrukturę drogową były najmniejsze.
Wskazówką odnośnie kosztów budowy torowiska mogą być koszty obudowy torowisk w GOP. Przykładowo, hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola wymieni tory w jezdni w Chorzowie na ul. Armii Krajowej na długości 1,7 km za 29 mln zł. Oznacza to koszt 17 mln zł za km. Koszt modernizacji torowiska na ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach na odcinku 752 m wynosi zaś 6,9 mln zł, czyli 9 mln zł za 1 km. Różnica wynika z położenia torowiska względem ulicy –odcinek w Katowicach znajduje się w większości obok jezdni.
Podsumowując, realny koszt budowy torowiska wydzielonego to koszt ok. 10 mln zł za 1 km, a torowiska z betonową podbudową –ok. 17 mln zł. Koszty budowy trasy w wypadku modernizacji sąsiadującej dwujezdniowej ulicy rosną dwukrotnie.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze