Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powstaje trasa autobusowo-tramwajowa na Swojczyce. Koleje Dolnośląskie wysyłają większe pociągi

inforail
20.11.2025 17:30
0 Komentarzy

We Wrocławiu trwa budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce, jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Ma ona w przyszłości usprawnić przejazd kierowców i poprawić obsługę transportową całego obszaru, w tym dynamicznie rozwijających się osiedli.

W związku z pracami od 15 listopada obowiązują duże zmiany w organizacji ruchu i komunikacji zbiorowej. Aby ograniczyć utrudnienia, Koleje Dolnośląskie wprowadzają powiększone składy pociągów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany w ruchu drogowym wprowadzono na Swojczycach w związku z budową trasy autobusowo-tramwajowej?
  2. W jaki sposób Koleje Dolnośląskie zwiększą pojemność pociągów kursujących na linii 292?
  3. Jakie nowe rozwiązania komunikacyjne wprowadzono na osiedlu, aby ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców?

Nowa organizacja ruchu – kierowcy potrzebują czasu na przyzwyczajenie

Zmiany wprowadzone 15 listopada obejmują m.in. nową organizację ruchu na Swojczycach. Z doświadczeń miasta wynika, że kierowcy potrzebują około 10 dni na dostosowanie się do nowych zasad i wypracowanie optymalnych tras objazdowych. Aby zmniejszyć korki i poprawić dostępność komunikacji na osiedlu, uruchomiono dodatkową linię autobusową.

Miasto monitoruje ruch przez całą dobę za pomocą kamer, a sygnalizacja świetlna na trasach objazdowych jest na bieżąco dostosowywana do sytuacji na drogach.

Większe składy Kolei Dolnośląskich na linii 292

W porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego oraz Kolejami Dolnośląskimi Wrocław uzgodnił, że w godzinach szczytu na linii kolejowej 292 pojawią się powiększone składy. Zamiast dotychczasowych pięcioczłonowych pojazdów będą kursować zestawy złożone z dwóch trójczłonowych Impulsów 36. Zwiększy to pojemność pociągów o około 20 procent, czyli o ponad 120 dodatkowych miejsc na każdym kursie.

Oprócz zwiększenia pojemności pracujemy również nad zwiększeniem liczby kursów w godzinach szczytu. Problemem pozostaje jednak zarówno dostępność dodatkowych pojazdów, jak i ograniczona przepustowość linii. Dotychczasowe rozmowy pokazują, że możliwe jest wprowadzenie jednego dodatkowego składu. Trzeba jednak liczyć się z tym, że nie wszystkie dodatkowe pociągi będą mogły dojeżdżać do Dworca Głównego – wyjaśnia Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu.

Wyzwaniem jest również infrastruktura kolejowa. Perony na linii do Jelcza-Laskowic są zbyt krótkie, by obsłużyć dłuższe składy.

Ze względu na parametry infrastruktury przygotowanej przez PKP PLK nie możemy połączyć dwóch pięcioczłonowych Elfów lub Impulsów 45. Dlatego połączymy dwa krótsze Impulsy 36, które zmieszczą się na peronach i zapewnią więcej miejsc dla pasażerów – tłumaczy Andrzej Padniewski z Kolei Dolnośląskich.

Budowa TAT na Szwojczyce/foto: wroclaw.pl

Jednokierunkowa Swojczycka i nowe objazdy

Od 15 listopada ul. Swojczycka stała się jednokierunkowa – ruch jest możliwy tylko w stronę Strachocina, Wojnowa, Kowal oraz wyjazdu z miasta. Do centrum kierowcy pojadą objazdem ulicami Miłoszycką i Mydlaną. Na kluczowych skrzyżowaniach ustawiono sygnalizację świetlną, m.in.:

  • Kowalska – Miłoszycka – Mydlana,
  • Swojczycka – Monopolowa – Marca Polo.

Wprowadzono również zakazy zatrzymywania się na terenie osiedla, aby zapewnić płynny przejazd pojazdów.

Nowa linia 715 i zmiany na pozostałych liniach autobusowych

W celu poprawy obsługi komunikacyjnej uruchomiono nową linię autobusową 715, kursującą przez Olimpia Port. Obsługują ją cztery mini-autobusy o pojemności do 50 osób. Linia kursuje:

  • co 10 minut w dni robocze,
  • co 20 minut w weekendy.

Powstały także nowe, tymczasowe przystanki: Marca Polo, Osiedle Olimpia Port, Vasco da Gamy oraz Swojczyce (Miłoszycka).

Zmianie uległa również trasa linii 315, która wykonuje pełny objazd przez rondo Nad Czarną Wodą, Miłoszycką i Mydlaną, po czym wraca na swoje dotychczasowe połączenie w kierunku pl. Grunwaldzkiego. Pozwala to bez zmian obsłużyć szkołę przy ul. Dembowskiego.

Pozostałe linie miejskie i aglomeracyjne kursują zgodnie z objazdami obowiązującymi dla ruchu samochodowego.

Inwestycja kluczowa dla przyszłej mobilności we Wrocławiu

Budowana trasa autobusowo-tramwajowa na Swojczyce ma w przyszłości znacząco odciążyć ruch samochodowy oraz poprawić jakość komunikacji zbiorowej. Wrocław zapewnia, że wprowadzone rozwiązania są na bieżąco analizowane, a miasto będzie kontynuować działania minimalizujące utrudnienia dla mieszkańców.

Komentarze