Powstaje trasa autobusowo-tramwajowa na Swojczyce. Koleje Dolnośląskie wysyłają większe pociągi
We Wrocławiu trwa budowa trasy autobusowo-tramwajowej na Swojczyce, jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście. Ma ona w przyszłości usprawnić przejazd kierowców i poprawić obsługę transportową całego obszaru, w tym dynamicznie rozwijających się osiedli.
W związku z pracami od 15 listopada obowiązują duże zmiany w organizacji ruchu i komunikacji zbiorowej. Aby ograniczyć utrudnienia, Koleje Dolnośląskie wprowadzają powiększone składy pociągów.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany w ruchu drogowym wprowadzono na Swojczycach w związku z budową trasy autobusowo-tramwajowej?
- W jaki sposób Koleje Dolnośląskie zwiększą pojemność pociągów kursujących na linii 292?
- Jakie nowe rozwiązania komunikacyjne wprowadzono na osiedlu, aby ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców?
Nowa organizacja ruchu – kierowcy potrzebują czasu na przyzwyczajenie
Zmiany wprowadzone 15 listopada obejmują m.in. nową organizację ruchu na Swojczycach. Z doświadczeń miasta wynika, że kierowcy potrzebują około 10 dni na dostosowanie się do nowych zasad i wypracowanie optymalnych tras objazdowych. Aby zmniejszyć korki i poprawić dostępność komunikacji na osiedlu, uruchomiono dodatkową linię autobusową.
Miasto monitoruje ruch przez całą dobę za pomocą kamer, a sygnalizacja świetlna na trasach objazdowych jest na bieżąco dostosowywana do sytuacji na drogach.
Większe składy Kolei Dolnośląskich na linii 292
W porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego oraz Kolejami Dolnośląskimi Wrocław uzgodnił, że w godzinach szczytu na linii kolejowej 292 pojawią się powiększone składy. Zamiast dotychczasowych pięcioczłonowych pojazdów będą kursować zestawy złożone z dwóch trójczłonowych Impulsów 36. Zwiększy to pojemność pociągów o około 20 procent, czyli o ponad 120 dodatkowych miejsc na każdym kursie.
– Oprócz zwiększenia pojemności pracujemy również nad zwiększeniem liczby kursów w godzinach szczytu. Problemem pozostaje jednak zarówno dostępność dodatkowych pojazdów, jak i ograniczona przepustowość linii. Dotychczasowe rozmowy pokazują, że możliwe jest wprowadzenie jednego dodatkowego składu. Trzeba jednak liczyć się z tym, że nie wszystkie dodatkowe pociągi będą mogły dojeżdżać do Dworca Głównego – wyjaśnia Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu.
Wyzwaniem jest również infrastruktura kolejowa. Perony na linii do Jelcza-Laskowic są zbyt krótkie, by obsłużyć dłuższe składy.
– Ze względu na parametry infrastruktury przygotowanej przez PKP PLK nie możemy połączyć dwóch pięcioczłonowych Elfów lub Impulsów 45. Dlatego połączymy dwa krótsze Impulsy 36, które zmieszczą się na peronach i zapewnią więcej miejsc dla pasażerów – tłumaczy Andrzej Padniewski z Kolei Dolnośląskich.
Jednokierunkowa Swojczycka i nowe objazdy
Od 15 listopada ul. Swojczycka stała się jednokierunkowa – ruch jest możliwy tylko w stronę Strachocina, Wojnowa, Kowal oraz wyjazdu z miasta. Do centrum kierowcy pojadą objazdem ulicami Miłoszycką i Mydlaną. Na kluczowych skrzyżowaniach ustawiono sygnalizację świetlną, m.in.:
- Kowalska – Miłoszycka – Mydlana,
- Swojczycka – Monopolowa – Marca Polo.
Wprowadzono również zakazy zatrzymywania się na terenie osiedla, aby zapewnić płynny przejazd pojazdów.
Nowa linia 715 i zmiany na pozostałych liniach autobusowych
W celu poprawy obsługi komunikacyjnej uruchomiono nową linię autobusową 715, kursującą przez Olimpia Port. Obsługują ją cztery mini-autobusy o pojemności do 50 osób. Linia kursuje:
- co 10 minut w dni robocze,
- co 20 minut w weekendy.
Powstały także nowe, tymczasowe przystanki: Marca Polo, Osiedle Olimpia Port, Vasco da Gamy oraz Swojczyce (Miłoszycka).
Zmianie uległa również trasa linii 315, która wykonuje pełny objazd przez rondo Nad Czarną Wodą, Miłoszycką i Mydlaną, po czym wraca na swoje dotychczasowe połączenie w kierunku pl. Grunwaldzkiego. Pozwala to bez zmian obsłużyć szkołę przy ul. Dembowskiego.
Pozostałe linie miejskie i aglomeracyjne kursują zgodnie z objazdami obowiązującymi dla ruchu samochodowego.
Inwestycja kluczowa dla przyszłej mobilności we Wrocławiu
Budowana trasa autobusowo-tramwajowa na Swojczyce ma w przyszłości znacząco odciążyć ruch samochodowy oraz poprawić jakość komunikacji zbiorowej. Wrocław zapewnia, że wprowadzone rozwiązania są na bieżąco analizowane, a miasto będzie kontynuować działania minimalizujące utrudnienia dla mieszkańców.






Komentarze