Kiedy polskie pociągi przewiozą 500 mln pasażerów rocznie?
W tym roku z przejazdów koleją skorzysta 430-440 mln podróżnych – wynika z informacji przekazanych w Sejmie przez wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka.
Jego zdaniem wzrost przewozów towarowych koleją wymaga m.in. usprawnienie infrastruktury wyjazdowej z portów.
Rozkład jazdy:
- Jakie są prognozy dotyczące liczby pasażerów kolei na rok 2025 i 2030 według Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu?
- Dlaczego wzrost przewozów towarowych koleją wymaga usprawnienia infrastruktury wyjazdowej z portów?
- Jakie działania są niezbędne do zwiększenia udziału transportu intermodalnego w przewozach kolejowych?
Jakie prognozy?
Prognozy zawarte w dokumencie Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 w dużym stopniu pokrywają się z rzeczywistością – poinformował podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji Malepszak. Wiceminister przekazał posłom informację na temat strategii równoważenia transportu samochodowego i kolejowego.
„Wariant optymistyczny prognozy zakładał, że w 2025 roku kolej przewiezie 418 mln pasażerów. Po dwóch miesiącach tego roku szacujemy, że idziemy na przedział między 430 a 440 milionów” – powiedział wiceminister.
Prognoza na 2030 rok zakładała, że przewiezionych zostanie 460 milionów pasażerów – poinformował Malepszak. „Zakładamy, że te wartości będą wyższe, a realne jest osiągnięcie poziomu 500 milionów pasażerów, licząc wszystkich przewoźników i wszystkie pociągi” – przekazał.
Według przedstawionych przez wiceszefa resortu danych, realnie osiągane wyniki są lepsze od prognozowanych w przypadku transportu dalekobieżnego.
„Strategia zakładała, że w 2030 roku na trasach dalekobieżnych zostanie przewiezionych 74 mln pasażerów. Tę wartość przekroczyliśmy już w ubiegłym roku, osiągając 78 milionów” – podkreślił.
Dodał, że zarząd PKP Intercity szacował w 2022 r., że do 2030 r. liczba przewożonych rocznie pasażerów osiągnie 88 milionów. „My zakładamy, że przewozy dalekobieżne osiągną w 2030 roku 110 mln pasażerów” – zaznaczył.
Wiceminister zwrócił uwagę, że Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu jest dokumentem realistycznym, o czym świadczą niewielkie różnice miedzy scenariuszami pesymistycznymi i optymistycznymi.
„Wariant optymistyczny przewiduje, że przewóz towarowy koleją osiągnie w 2025 r. 61 mld tonokilometrów, pesymistyczny mówi zaś o 58 mld. W ubiegłym roku przewóz wyniósł nieznacznie ponad 58 mld tonokilometrów. Wersja optymistyczna na 2030 rok to 67 mld tonokilometrów” – zauważył wiceminister.
Dodał, że resort ma obawy dotyczące wzrostu przewozów towarowych koleją.
„Analizy ośrodków naukowych mówią, że szanse na wzrost są, ale trzeba zrobić bardzo wiele w infrastrukturze i taborze oraz w legislacji, żeby przejąć dużą część transportu intermodalnego”. Malepszak wskazał, że niezbędne jest m.in. usprawnienie infrastruktury wyjazdowej z portów.
„Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” została przyjęta uchwałą Rady Ministrów w 2019 r. W dokumencie wskazano, że głównym celem jest zwiększenie dostępności transportowej kraju oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego przez utworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego użytkownikom systemu transportowego na poziomie krajowym, europejskim i globalnym. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze