Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kiedy polskie pociągi przewiozą 500 mln pasażerów rocznie?

inforail
20.03.2025 11:30
0 Komentarzy

W tym roku z przejazdów koleją skorzysta 430-440 mln podróżnych – wynika z informacji przekazanych w Sejmie przez wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka.

Jego zdaniem wzrost przewozów towarowych koleją wymaga m.in. usprawnienie infrastruktury wyjazdowej z portów.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są prognozy dotyczące liczby pasażerów kolei na rok 2025 i 2030 według Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu?
  2. Dlaczego wzrost przewozów towarowych koleją wymaga usprawnienia infrastruktury wyjazdowej z portów?
  3. Jakie działania są niezbędne do zwiększenia udziału transportu intermodalnego w przewozach kolejowych?
Pociągi na dworcu w Białymstoku/foto: PKP PLK

Jakie prognozy?

Prognozy zawarte w dokumencie Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 w dużym stopniu pokrywają się z rzeczywistością – poinformował podczas środowego posiedzenia sejmowej komisji Malepszak. Wiceminister przekazał posłom informację na temat strategii równoważenia transportu samochodowego i kolejowego.

„Wariant optymistyczny prognozy zakładał, że w 2025 roku kolej przewiezie 418 mln pasażerów. Po dwóch miesiącach tego roku szacujemy, że idziemy na przedział między 430 a 440 milionów” – powiedział wiceminister.

Prognoza na 2030 rok zakładała, że przewiezionych zostanie 460 milionów pasażerów – poinformował Malepszak. „Zakładamy, że te wartości będą wyższe, a realne jest osiągnięcie poziomu 500 milionów pasażerów, licząc wszystkich przewoźników i wszystkie pociągi” – przekazał.

Według przedstawionych przez wiceszefa resortu danych, realnie osiągane wyniki są lepsze od prognozowanych w przypadku transportu dalekobieżnego.

„Strategia zakładała, że w 2030 roku na trasach dalekobieżnych zostanie przewiezionych 74 mln pasażerów. Tę wartość przekroczyliśmy już w ubiegłym roku, osiągając 78 milionów” – podkreślił.

Dodał, że zarząd PKP Intercity szacował w 2022 r., że do 2030 r. liczba przewożonych rocznie pasażerów osiągnie 88 milionów. „My zakładamy, że przewozy dalekobieżne osiągną w 2030 roku 110 mln pasażerów” – zaznaczył.

Wiceminister zwrócił uwagę, że Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu jest dokumentem realistycznym, o czym świadczą niewielkie różnice miedzy scenariuszami pesymistycznymi i optymistycznymi.

„Wariant optymistyczny przewiduje, że przewóz towarowy koleją osiągnie w 2025 r. 61 mld tonokilometrów, pesymistyczny mówi zaś o 58 mld. W ubiegłym roku przewóz wyniósł nieznacznie ponad 58 mld tonokilometrów. Wersja optymistyczna na 2030 rok to 67 mld tonokilometrów” – zauważył wiceminister.

Dodał, że resort ma obawy dotyczące wzrostu przewozów towarowych koleją.

„Analizy ośrodków naukowych mówią, że szanse na wzrost są, ale trzeba zrobić bardzo wiele w infrastrukturze i taborze oraz w legislacji, żeby przejąć dużą część transportu intermodalnego”. Malepszak wskazał, że niezbędne jest m.in. usprawnienie infrastruktury wyjazdowej z portów.

„Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” została przyjęta uchwałą Rady Ministrów w 2019 r. W dokumencie wskazano, że głównym celem jest zwiększenie dostępności transportowej kraju oraz poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i efektywności sektora transportowego przez utworzenie spójnego, zrównoważonego, innowacyjnego i przyjaznego użytkownikom systemu transportowego na poziomie krajowym, europejskim i globalnym. (PAP)

Komentarze