Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy pasażerowie polubili połączenie kolejowe do Karpacza? Mamy dane

inforail
15.10.2025 17:30
0 Komentarzy

Dolny Śląsk ponownie udowadnia, że potrafi skutecznie łączyć rozwój transportu z dbałością o dziedzictwo kolejowe. Po 25 latach przerwy na tory powróciły pociągi do Karpacza, a liczba pasażerów pokazuje, że była to decyzja w pełni uzasadniona.

Od czerwca z połączenia Jelenia Góra – Karpacz skorzystało już ponad 142 tysiące osób.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie ma przywrócenie połączenia kolejowego do Karpacza dla rozwoju transportu i turystyki na Dolnym Śląsku?
  2. Które miejscowości mają odzyskać połączenia kolejowe w ramach kolejnych etapów programu rewitalizacji?
  3. W jaki sposób Dolny Śląsk stał się liderem w zakresie odbudowy i modernizacji linii kolejowych w Polsce?

Rewitalizacja kolei – znak rozpoznawczy regionu

Przywrócona w tym roku relacja do Karpacza pokazała, że nasze działania mają sens. Tysiące podróżnych, zarówno mieszkańców, jak i turystów, korzystają z niej każdego miesiąca. To dowód na to, że Dolny Śląsk konsekwentnie staje się liderem nowoczesnego, zrównoważonego transportu i skutecznie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym – podkreśla Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.

Przywrócenie połączenia do Karpacza to nie tylko sukces lokalny, lecz także jedno z największych osiągnięć kolejowych w skali kraju. Program rewitalizacji linii kolejowych realizowany przez samorząd Dolnego Śląska stał się modelem dla innych regionów Polski. Od 2019 roku pociągi wróciły już m.in. do Bielawy, Świeradowa-Zdroju, Chocianowa, Sobótki czy Lubina, który przez wiele lat był drugim największym miastem w kraju bez połączenia kolejowego.

Każda z tych inwestycji jest efektem spójnej strategii samorządu województwa, który przejmuje od PKP Polskich Linii Kolejowych nieczynne odcinki i przywraca je do życia dzięki wsparciu Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Kolej wraca tam, gdzie jej brakowało

Zainteresowanie połączeniem do Karpacza nie słabnie nawet po zakończeniu sezonu letniego – mimo jesieni, pociągi nadal wypełniają się pasażerami. To dowód na to, że inwestycje w transport publiczny realnie zmieniają przyzwyczajenia mieszkańców, którzy coraz częściej wybierają pociąg zamiast samochodu.

Program przywracania połączeń to nie tylko teoria. To setki tysięcy pasażerów, którzy każdego miesiąca zyskują łatwiejszy dojazd do pracy, szkoły czy na uczelnię. Karpacz stał się symbolem odrodzenia dolnośląskiej kolei – dodaje marszałek Gancarz.

Nowe inwestycje na horyzoncie

Samorząd województwa nie zamierza spoczywać na laurach. W najbliższych latach planowane są kolejne otwarcia i inwestycje w tabor, infrastrukturę i stacje kolejowe.
Na przełomie 2026 i 2027 roku pociągi Kolei Dolnośląskich mają dotrzeć do Srebrnej Góry, a w 2027 roku – do Lądka-Zdroju, Stronia Śląskiego i Przemkowa.

Srebrna Góra i Stronie Śląskie zasługują na to, by znowu mieć kolej. To nie tylko atrakcja turystyczna, ale i ważny punkt komunikacyjny dla mieszkańców. Będzie to symboliczny moment pokazujący, że kolej wraca tam, gdzie kiedyś wydawało się to niemożliwe – zaznacza marszałek Gancarz.

Zachodnia część regionu również czeka na swój kolejowy renesans. Wicemarszałek Michał Rado, odpowiedzialny za kolej w regionie, potwierdza, że Przemków wróci na kolejową mapę Polski po ponad 30 latach. – To inwestycja, która połączy miasto z resztą województwa i da mieszkańcom nowe możliwości dojazdu do pracy czy szkoły – dodał.

Dolny Śląsk wyznacza kolejowe trendy

Dzięki konsekwentnym działaniom region posiada dziś największą sieć zrewitalizowanych linii kolejowych w Polsce. Setki tysięcy mieszkańców i turystów odzyskały dostęp do transportu szynowego, a żółto-czarne pociągi Kolei Dolnośląskich są już nieodłącznym elementem krajobrazu regionu.

Cieszymy się, że coraz więcej naszych pociągów kursuje po torach. Zapewniamy mieszkańcom i turystom wygodny, szybki i niezawodny środek transportu – podkreśla Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Program rewitalizacji prowadzony przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego to najbardziej kompleksowe przedsięwzięcie kolejowe w historii polskich samorządów. Dzięki niemu kolej wraca tam, gdzie przez lata jej brakowało – i to w nowoczesnej, przyjaznej i ekologicznej formie.

Komentarze