Zaskakujący ruch MZK Bielsko-Biała. Zadanie na MEGA autobusy wodorowe anulowane
30 grudnia 2024 Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej ogłosił unieważnienie zadania nr 2 w przetargu na dostawę sześciu autobusów napędzanych wodorem.
W ramach tego zamówienia – z dotacją z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” – oferty złożyły dwie firmy: Solaris Bus & Coach oraz PAK PCE. Decyzja o unieważnieniu dotyczy tylko zadania na dwa MEGA autobusy (a nie jak mylnie infamowaliśmy wcześniej – całego postepowania, za co przepraszamy). Część 1 – na cztery MAXI wodorowe jest cały czas procedowana. Generalnie sytuacja jest o tyle zaskakująca, że my już wcześniej „odtrąbiliśmy” tutaj pełen sukces Solarisa, nie zakładając możliwości popełnienia błędu formalnego przez producenta z Bolechowa. A jednak…
Rozkład jazdy:
- Dlaczego oferta firmy Solaris na autobusy przegubowe została uznana za niezgodną z warunkami zamówienia?
- Jakie są dalsze plany MZK Bielsko-Biała dotyczące zakupu autobusów wodorowych po unieważnieniu przetargu?
- Kiedy przewoźnik planuje ogłoszenie kolejnego przetargu na autobusy wodorowe?
Dwie części
Przetarg MZK Bielsko-Biała został podzielony na dwie części:
- Dostawa czterech 12-metrowych autobusów wodorowych:
- Solaris Bus&Coach: oferta o wartości 15,1 mln zł.
- PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy: oferta o wartości 18 mln zł.
- Budżet MZK na tę część wynosił 18,4 mln zł, co oznaczało, że obie oferty mieściły się w założonym budżecie.
2. Dostawa dwóch przegubowych autobusów wodorowych:
- Jedyną ofertę złożył Solaris Bus&Coach, proponując 10,8 mln zł.
- MZK zakładało przeznaczenie na tę część 11,8 mln zł, jednak oferta została odrzucona jako niezgodna z warunkami przetargu, co doprowadziło do unieważnienia całego postępowania.
Jak widać, to „przegubowa” propozycja Solarisa została odrzucona, a tym samym całe zadanie nr 2 – anulowane. I to w sytuacji, kiedy oszczędności z części 1 rekompensowały droższą propozycję w części 2. MZK w uzasadnieniu unieważnienia, które opublikował w biuletynie informacji publicznej podał, że złożona w drugiej części oferta była niezgodna z warunkami zamówienia. Nie podano szczegółów. Natomiast Kinga Janik z działu zamówień publicznych przewoźnika powiedziała, że pomimo niepowodzenia pierwszego przetargu na autobusy MEGA wodorowe, MZK nadal zamierza realizować zakup takich pojazdów w przyszłości. Przypomnijmy, że firma ma na to dofinasowanie z programu „Zielony Transport Publiczny.”
Szerokie plany zakupowe MZK
Przetarg na sześć autobusów napędzanych wodorem był jednym z trzech, które w ostatnim czasie ogłosił MZK. W sumie chce on kupić 30 pojazdów, w tym:
- 8 autobusów spalinowych:
- 4 mini (do 7,5 m),
- 3 maxi (12 m),
- 1 mega (przegubowy).
- 16 pojazdów elektrycznych:
- 12 maxi (12 m),
- 4 mega (przegubowe).
- 6 autobusów wodorowych:
- 4 maxi (12 m),
- 2 mega (przegubowe).
Autobusy spalinowe mają trafić do zajezdni w ciągu pięciu miesięcy od podpisania umowy, natomiast elektryczne w ciągu 14 miesięcy. Planowane zakupy mają częściowo zastąpić najstarsze pojazdy, poprawiając efektywność, komfort i ekologiczność komunikacji miejskiej. Flota MZK składa się z ponad 130 autobusów, tym samym firma jest największym przewoźnikiem w regionie, odpowiedzialnym za lokalny transport publiczny.
Link do historycznego już zamówienia: https://platformazakupowa.pl/transakcja/926180
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze