Yutong debiutuje w przetargach CUPT-KPO. Na 9 elektrobusów dla Powiatu Drawskiego
20 grudnia Powiat Drawski otworzył dwie oferty od tej samej firmy w przetargu na dostawę dziewięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
Zamówienie jest realizowane przy dofinansowaniu z konkursu CUPT ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). O SWZ tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy, że wcześniej należący do samorządu PKS Złocieniec przeprowadził serię testów autobusów eklektycznych.
Rozkład jazdy:
- Jakie rodzaje pojazdów i infrastruktury obejmuje przetarg Powiatu Drawskiego?
- Jakie kryteria techniczne są premiowane w ocenie ofert w przetargu na autobusy elektryczne?
- Jakie trzy kryteria będą decydowały o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu?
Co chce Powiat Drawski?
W kryteriach technicznych powiat premiuje takie rozwiązania jak:
- konstrukcja nośna podwozia oraz szkielet nadwozia zabezpieczony antykorozyjnie poprzez zanurzenie w kąpieli kataforetycznej – 5 pkt,
- nominalna łączna pojemność baterii trakcyjnych: powyżej 450 kWh – 10 pkt,
- średnie zużycie energii na przejechanie 1 km oferowanym autobusem według testu opartego na warunkach E-SORT-2: poniżej 0,81 kWh/km – 5 pkt,
- silnik umieszczony: centralnie za tylną osią – 5 pkt,
- liczba miejsc siedzących: powyżej 45 miejsc – 5 pkt.
Wymogi SWZ nie pozwalały na jednoznaczne stwierdzenie, który z producentów spełnia wymagania specyfikacji. Problematyczna była tutaj szerokość autobusów – do 2,50 m. Standardem na rynku przy autobusach klasy MAXI i MIDI jest szerokość 2,55 m. Z drugiej strony, kryteria oceny ofert premiują autobusy międzymiastowe np. marki MAN czy Iveco (zastosowanie KTL). Okazało się, że tę szansę wykorzystał….
Jedna oferta
20 grudnia ofertę na dostawę 9 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania w Powiecie Drawskim położyła firma Busnex Poland. i to w obu zadaniach:
W części 1: Zakup autobusów elektrycznych spółka zaproponowała cenę 24.021.900 PLN brutto / Cena oferty 19.530.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę jednego autobusu Yutong ICE 12 na poziomie 2.170.000 PLN netto.
W Część 2: Infrastruktura do ładowania – cena ładowarek to: 996.300 PLN brutto / 810.000 PLN netto.
Z kolei budżet przeznaczony na zamówienie to
Część 1: Kwota brutto: 28.553.589 PLN, czyli oferta Busnex mieści się w budżecie – różnica „na plus” wynosi 4.531.689 PLN brutto.
Część 2: Kwota brutto: 1.396.911 PLN. Tutaj również oferta Busnex również mieści się w budżecie – różnica „na plus” wynosi 400.611 PLN brutto.
To oznacza pierwsze zwycięstwo Busnex w przetargach CUPT-KPO, gdzie do tej pory brylowała firma ABP Bus & Coach z marką Iveco. Przykład Powiatu Drawskiego i Kolei Małopolskich pokazuje, że to powoli się zmienia i inni też zaskoczyli, jak wiele można ugrać przy tym stole. Dodajmy, że Powiat Drawski będzie oceniał oferty z uwzględnieniem trzech kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-użytkowych (30%), warunków gwarancji (10%).
Trochę techniki
Nowe autobusy mają mieć długość od 10,00 do 12,50 m, szerokość do …. 2,50 m i wysokość do 3,5 m. Autobusy powinny przewieźć minimum 40 pasażerów na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 1-2-0.
Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami elektrycznymi o łącznej maksymalnej mocy minimum 230 kW. Silnik ma być umieszczony w zabudowie wieżowej, w piastach lub usytuowany centralnie przed lub za osią napędową. Układ napędowy ma być wyposażony w układ odzyskiwania energii (rekuperacji) w czasie hamowania i redukcji prędkości dla potrzeb doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh, a energii dostępnej dla użytkownika – 350 kWh. Zasięg pojazdów ma wynosić min. 350 km. Stanowisko kierowcy będzie wydzielone od przedziału pasażerskiego poprzez zabudowę z tyłu fotela kierowcy. Ma być wyposażone m.in. w: radio, wieszak, schowek na rzeczy osobiste i dokumenty kierowcy, port USB.
W przedziale pasażerskim przewidziano fotele typu międzymiastowego tapicerowane o podwyższonej jakości (np. welurowe) z wysokimi oparciami zintegrowanymi z zagłówkiem skierowane w kierunku jazdy. Fotele mają być wyposażone w podłokietniki przynajmniej od strony korytarza głównego oraz trzy punktowe pasy bezpieczeństwa dla miejsc eksponowanych i dwupunktowe w pozostałych miejscach.
Autobusy będą wyposażone w tablice elektroniczne (kierunkowe) wykonane w technologii LED (kolor diod biały) dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących zewnętrznych warunków atmosferycznych. Wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna – panel LCD zamontowany w przedniej części przedziału pasażerskiego, oparta na monitorze LCD w celu możliwości prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz informacji (reklam).
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-8ec2f5da-9709-4895-8aa8-b2d82110978f
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze